Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,967   Posts: 1,523,371   Online: 1197

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 24

Thread: Sonnar 250

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een 150 mm geeft een veel plastischer beeld van de persoon. Ik zou nooit een 250 daarvoor gebruiken. De 150mm kun je wijd open zetten alleen dan wel zorgen dat je alles wat licht geeft niet kan reflekteren (flare) in de lens. Dus een compendium is dan wel zinvol of anderzins deze reflekties voorkomen door zwart karton tussen lichtbron en lens te plaatsen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Dus een compendium is dan wel zinvol ...
    Verschilt dit wezenlijk van de gebruikelijke zonnekap?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ja, je hebt meer verstelmogelijkheden doordat je de balg kunt uittrekken. Das één een ander punt is dat je één compendium hebt die te gebruiken is voor alle lenzen. Om te zien of je geen lamp in de lens hebt kun je het volgende doen. Kijk vanaf de voorkant van de lens in de camera, beweeg je hoofd in een cirkelvorm rondom de lens, zie je lampen en of of ergens lichtreflekties dan kun je dat voorkomen door de "spots" af te donkeren met zwart karton o.id. Dit kun je dan het beste dicht bij de camera doen anders loop je de kans om schaduwen te trekken op datgene wat je zo zorgvuldig aan het uitlichten bent. Met een compendium voorkom je dat soort problemen omdat deze dus dicht op de lens zit en minder werk is om in te stellen. Brengt ook minder obstakels met zich mee als zijnde statieven waaraan al dat zwarte karton moet zitten.
    harry

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Ja, je hebt meer verstelmogelijkheden doordat je de balg kunt uittrekken. Das één een ander punt is dat je één compendium hebt die te gebruiken is voor alle lenzen.
    Toch nog wat vragen over dat compendium:
    - D'r staan toch "brandpuntafstand-markeringen" op zo'n compendium? Ik neem aan dat wanneer je 't compendium te ver uittrekt je vignetering gaat krijgen?
    - De zonnekap bij mijn SL66 kun je gebruiken op objectieven van 80-250mm. Wil dit zeggen - omdat dit dus een compromiskap is - dat de "werking" voor een 150mm objectief niet optimaal is?

Thanks again!

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bij een compendium heb je aan de voorkant inzetplaten die elk een andere gat hebben dat overeenkomt met de brandpuntafstand van de lens. Door deze te variëren kun je daarmee sjoemelen en er een te gebruiken met een groter gat en daardoor kun je de balg verder uittrekken en dan net dat lampje kwijtraken. Jouw zonnekap lijkt me een compromis en dat zijn meestal niet de beste oplossingen.
    harry

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Bij een compendium heb je aan de voorkant inzetplaten die elk een andere gat hebben dat overeenkomt met de brandpuntafstand van de lens. Door deze te variëren kun je daarmee sjoemelen
    Christal clear!
    Jouw zonnekap lijkt me een compromis en dat zijn meestal niet de beste oplossingen.
    Dat vermoeden had ik al ;-).

Shooter
    4x5 Format
    Bij een TC is een compendium leuk. Dan kun je hem aanpassen aan de verstellingen die je met de TC doet. Ook als je met kleiner filmmateriaal werkt is 't mogelijk om dat wat je niet nodig hebt voor de lens af te schermen. Bij een middenformaat is dat minder van belang tenzij je de verstel mogelijkheden van sommige rollei's wilt benutten. Ook is 't mogelijk om de beeldveldkrimp die je krijgt bij dichtbij fotografie te anticiperen, immers als je dichtbij instelt wordt de beeldhoek kleiner en zou de zonnekap daar aan aangepast kunnen worden. Maar door de bank genomen is een zonnekap die bij een specifieke lens hoort een stuk praktischer.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Tot nu toe heb ik portretten "ten voeten uit" en - in mindere mate - ook wel "buste" protretten (zie lith print in de gallery) met een 80mm objectief gemaakt. Persoonlijk vind ik dit ook nog wel kunnen... wanneer de achtergrond dit toelaat. Wellicht dat een portret ten voeten uit met een 80mm 2.8 dan eigenlijk mijn "gewenste" scherptediepte geeft (al vrees is dat deze voornamelijk in het midden van het beeld echt scherp zal zijn)... any comments?
    Voor een portret 'ten voeten uit' is de Sonnar 150 ongeschikt. Je komt dan bij de 80 mm uit; dus een normaal objectief in de zin van perspectief. Ik prefereer dan echter een normaal objectief (150 mm) op 4x5". De reden is de scherptediepte is mooi in te stellen en het off-axis scherpteverloop is veel beter, de keuze in portretobjectieven is goed en de objectieven zijn goedkoop vergeleken bij middenformaatobjectieven. De keuze valt hier op 4x5" om geheel andere redenen dan een groot negatiefformaat. Voor het resultaat kan ik je verwijzen naar de vele portret-voorbeelden die op 9x12 platencameras gemaakt zijn.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Toch nog wat vragen over dat compendium:
    - D'r staan toch "brandpuntafstand-markeringen" op zo'n compendium? Ik neem aan dat wanneer je 't compendium te ver uittrekt je vignetering gaat krijgen?
    - De zonnekap bij mijn SL66 kun je gebruiken op objectieven van 80-250mm. Wil dit zeggen - omdat dit dus een compromiskap is - dat de "werking" voor een 150mm objectief niet optimaal is?

Thanks again!
    De werking van een compendium is veel beter dan van een zonnekap. Maar door alle instellingen die je met een compendium moet maken, niet praktisch als je snel wilt werken.
    Aan de andere kant moet je erg oppassen als ik met mijn Rollei tegenlichtopnamen met een zonnekap neem. In de kortste keren heb je een interne reflectie op de binnenkant van het camerahuis. Vooral met de Sonnars kan je dat parten spelen.
    Bij een TC met balg heb je veel minder last van deze reflecties ( als de balg goed gemonteerd is). En dan wordt bij deze TC ook nog eens een compendium ( met balg) gebruikt. Hier wordt het probleem van gereflecteerd licht dus twee maal onderdrukt.
    Het is dus alles of niets.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik prefereer dan echter een normaal objectief (150 mm) op 4x5". De reden is de scherptediepte is mooi in te stellen en het off-axis scherpteverloop is veel beter, de keuze in portretobjectieven is goed en de objectieven zijn goedkoop vergeleken bij middenformaatobjectieven.
    Bedankt voor je antwoorden Jed. Ik kom er steeds meer achter dat ik - voor mijn beelden - richting een TC zal moeten. Ik post meteen even een vraag in de sectie grootformaat.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin