Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,920   Posts: 1,556,518   Online: 1318

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 24 of 24

Thread: Sonnar 250

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    ...Je komt dan bij de 80 mm uit; dus een normaal objectief in de zin van perspectief.
    Dan heb ik ook een probleem met de "tilt" van mijn SL66. Ik wil portretten vanuit een laag standpunt kunnen maken, waarbij ik dan de lens naar boven "tilt". Dat gaat echter niet bij een portret ten voeten uit met het 80mm objectief omdat ik op die scherpstelafstand niet de beschikking heb over de 8mm tilt van de SL66 (die krijg je pas bij +/- 1.5 meter en minder).

Maar ik ga nog even wat testen met de 135mm Xenar... wellicht dat dat een optie is.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Maar ik ga nog even wat testen met de 135mm Xenar... wellicht dat dat een optie is.
    De tests laten inderdaad zien dat wanneer de beelduitsnede hetzelfde is... de onscherpte in de achtergrond bij eenzelfde diafragma inderdaad zo ongeveer gelijk is. Persoonlijk vind ik overigens de scherpte/onscherpte "indruk" bij een meer tele-objectief toch meer aanwezig. Bij deze nog even een attachment van een probeersel van afgelopen weekend (135mm xenar op de SL66 met 8 graden tilt).
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Xenar_56_tilt.jpg  

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    De tests laten inderdaad zien dat wanneer de beelduitsnede hetzelfde is... de onscherpte in de achtergrond bij eenzelfde diafragma inderdaad zo ongeveer gelijk is. Persoonlijk vind ik overigens de scherpte/onscherpte "indruk" bij een meer tele-objectief toch meer aanwezig. Bij deze nog even een attachment van een probeersel van afgelopen weekend (135mm xenar op de SL66 met 8 graden tilt).
    Nou dat is leuk om de opname met de Xenar 135 te zien. Dat hele gebeuren om scherp en onscherp is een heel verhaal. Mogelijk is de onscherpte nog belangrijker dan de scherpte. De onscherpte, of liever gezegd, de wijze van onscherpte bepaalt in grote mate het karakter van de lens. Maar ieder kan alleen maar voor zichzelf uitmaken wat hem bevalt of niet. Toch is het bij velen zo dat een portret niet gestoken scherp uit de bus moet komen. Dat is meer iets als je een grote groep mensen fotografeert en alle gezichten moeten herkenbaar zijn.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Mogelijk is de onscherpte nog belangrijker dan de scherpte.
    Dat is voor mij inderdaad belangrijk; afgelopen zaterdag was ik in Parijs naar "La Cinémathèque française - Musée du Cinéma" gegaan. Daar was een expositie genaamd "L'image d'après" (nog tot 30 juli). Die expositie ging over de wijze waarop films fotografen inspireren. Eén cineast had ook een serie enorme fotos (nou ja, 1 bij 1 meter zeg maar) van gebouwen waarop alles onscherp was. Dat was overigens in kleur, maar zag er erg fraai en verfrissend uit.

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin