Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,963   Posts: 1,523,238   Online: 881

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 24

Thread: Sonnar 250

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Sonnar 250

L.S.,

Op het internet kan ik weinig beelden vinden van portretten die gemaakt zijn met een Sonnar 250mm objectief. Omdat ik de achtergrond bij portretten "ten voeten uit" met een Sonnar 150mm vaak nog te duidelijk vind, zou ik graag zien hoe dit er met de 250mm variant uitziet.

Mocht er iemand zijn die met dit objectief opnamen van mensen heeft gemaakt (en deze digitaal voor handen heeft), dan zou ik graag een (voor)beeld ontvangen.

Alvast bedankt!

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Ik heb geen voorbeelden, maar je mag mijn Sonnar wel uitproberen, als je wilt....

Jaap Jan

Shooter
    Multi Format
    Even van wikipedia voor de begripsvorming:

Een groothoeklens (met een korte brandpuntsafstand) heeft een veel grotere scherptediepte dan een telelens (met een grote brandpuntsafstand), de scherptediepte is namelijk omgekeerd evenredig met het kwadraat van de brandpuntsafstand maar dat gaat alleen op bij dezelfde instelafstand en diafragma. Wanneer de instelafstand bij beide objectieven ongelijk is maar de afbeeldingsmaatstaf gelijk, dan is de scherptediepte ook gelijk. Het enige wat in deze situatie dan verandert is het perspectief.

Uit je verhaal maak ik op dat je minder scherptediepte wil!?

Als je dus je afbeeldingsmaatstaf gelijk wil houden en dus je opname afstand veranderd en je diafragma 5.6 (Lichtsterkte 250 mm) wordt ipv 4 (Lichtsterkte 150 mm) neemt je scherptediepte dus toe!

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Mudar View Post
    Als je dus je afbeeldingsmaatstaf gelijk wil houden en dus je opname afstand veranderd en je diafragma 5.6 (Lichtsterkte 250 mm) wordt ipv 4 (Lichtsterkte 150 mm) neemt je scherptediepte dus toe!
    Verhelderend; wat is overigens de "definitie" van "afbeeldingsmaatstaf"? Is dat je "kader" oftewel "het hoofd t/m de tenen" in het geval van mijn vraag?

Binnenkort maar eens een proefrolletje schieten!
    Thanks!

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by naaldvoerder View Post
    Ik heb geen voorbeelden, maar je mag mijn Sonnar wel uitproberen, als je wilt....

Jaap Jan
    Dat is vriendelijk... is het er 1 voor de rolleiflex sl66 serie?

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Verhelderend; wat is overigens de "definitie" van "afbeeldingsmaatstaf"? Is dat je "kader" oftewel "het hoofd t/m de tenen" in het geval van mijn vraag?

Binnenkort maar eens een proefrolletje schieten!
    Thanks!
    Ja in jouw geval van hoofd t/m tenen!

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Dat is vriendelijk... is het er 1 voor de rolleiflex sl66 serie?
    Ja

Shooter
    4x5 Format
    L.S.,

Op het internet kan ik weinig beelden vinden van portretten die gemaakt zijn met een Sonnar 250mm objectief. Omdat ik de achtergrond bij portretten "ten voeten uit" met een Sonnar 150mm vaak nog te duidelijk vind, zou ik graag zien hoe dit er met de 250mm variant uitziet.

Mocht er iemand zijn die met dit objectief opnamen van mensen heeft gemaakt (en deze digitaal voor handen heeft), dan zou ik graag een (voor)beeld ontvangen.

Alvast bedankt!
    Ik heb bij mijn Rollei 6008, zowel een Sonnar 150 als een Sonnar 250. Als ik een ('nabij') portret [ een portret om het portret] neem zal ik dat altijd de Sonnar 150 nemen. Deze levert op middenformaat niet alleen een goede perspectiefwerking, maar ook geeft het een 'goede' scherptediepte. De Sonnar 150 is echter nog wel een objectief met wat afstandelijke beeldwerking voor portretwerk.
    Portretfotografen werkten daarom graag met 150 mm portretlenzen op een technische camera met rolfilmcassette. Hier komen de optimale wensen van beoordelingspanels wat betreft portretwerk samen. Rollei komt dit jaar uit met een portretlens op een nieuw uit te brengen Rollei.
    De Sonnar heb ik ingezet op straatportretten; situaties, waar het portret in een grotere omgeving wordt opgenomen. Ik heb echter wel ervaren, dat technische problemen als stabiliteit van de camera de nodige beperkingen opleggen. Je moet namelijk wel flink diafragmeren en dan worden de sluitertijden vaak te lang om zonder statief te werken.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    De Sonnar heb ik ingezet op straatportretten...
    Heb je het hier over de 250 of de 150 sonnar? Bedankt Jed!

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Mudar View Post
    Het enige wat in deze situatie dan verandert is het perspectief.
    Tot nu toe heb ik portretten "ten voeten uit" en - in mindere mate - ook wel "buste" protretten (zie lith print in de gallery) met een 80mm objectief gemaakt. Persoonlijk vind ik dit ook nog wel kunnen... wanneer de achtergrond dit toelaat. Wellicht dat een portret ten voeten uit met een 80mm 2.8 dan eigenlijk mijn "gewenste" scherptediepte geeft (al vrees is dat deze voornamelijk in het midden van het beeld echt scherp zal zijn)... any comments?

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin