Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,822   Posts: 1,581,928   Online: 988

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 21
    Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Dag Matthijs;

Ik heb een week geleden een e-mail naar "de kamera" gestuurd maar heb nog steeds geen reply... Zijn die mensen met verlof of zo? Anders bel ik ze even. Binnenkort ga ik de Rolleiflex callibreren met HP5 en ID11 1+1, daarna zal ik wel zien of de rollei echt binnen moet voor onderhoud.
    Heb jij enig idee wat een normaal onderhoud (dichtingen, sluitertijden, opwindmech., balg en diafragma testen) kan kosten? Hoe lang is de camera dan weg?

Groeten;

Tom

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Tom,

Het zou best kunnen dat ze nog met vakantie zijn. Ik kreeg vrij snel reactie toen ik per e-mail een offerte vroeg.

Volgens de factuur is het volgende aan mijn Rolleiflex gedaan:

"Verrichte werkzaamheden: Sluiter- en zelfontspanner uurwerken uitgewassen en opnieuw afgesteld. Volgwijzer van beli hersteld en beli gejusteerd. Knop t.b.v. afstandinstelling spelingvrij gemaakt. Camerabodem gericht en toestel getest."

In totaal (dus incl. BTW en verzendkosten) kostte me dit €138,58.

Reken er op dat je camera ongeveer 2 à 3 weken weg is.

Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Dag Matthijs;

OK, bedankt voor de info. De prijs valt goed mee omdat ik zo voor een zeer redelijke prijs een licht middenformaatje heb die ik kan vertrouwen.
    Welk type Rolleiflex heb jij? Ik had een Rolleiflex T van de grijze serie en heb nu een Rolleiflex automat van 1951.

Groeten;

Tom

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Matthijs View Post
    In totaal (dus incl. BTW en verzendkosten) kostte me dit €138,58.
    Meer dan ik voor mijn Automat betaald heb. Maar ja, 't is vakwerk en je toestel kan er weer tegen voor een paar decennia!

G

Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Dat is het hem net Geert, ik zou dat toestelletje nog enkele jaren willen gebruiken. Je moet toch op zijn minst op de sluitertijden kunnen vertrouwen, zeker als je weet dat het toestel een geruime tijd niet gebruikt geweest is. Maar allez, ik zal eerst een test doen om te zien of het echt nodig is.

Gebruik jij die Rollei veel? Ik was er verslaafd aan, mijn kleinbeeld kwam niet meer uit de kast

Tja ik denk dat ik genoeg info heb, bedankt allemaal!

Groeten;

Tom

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Decuyper Tom View Post
    Gebruik jij die Rollei veel? Ik was er verslaafd aan, mijn kleinbeeld kwam niet meer uit de kast
    Het is mijn dagelijkse camera geworden, afgewisseld met een 6x9cm folder. Zit altijd in mijn boekentas waarmee ik naar het werk ga.

Kleinbeeld gebruik ik alleen nog tijdens het klimmen. Aangezien ik de laatste jaren zeer weinig geklommen heb, is dat dus niet veel!

We praten zeker verder op de instuif.

G

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Ik ben begonnen met een Rolleicord Va, die al snel mijn Canon EOS heeft vervangen als dagelijkse camera. Sinds een paar maanden gebruik ik een Rolleiflex 2.8F die ik voordelig via-via op de kop kon tikken.

De prijs is inderdaad aan de hoge kant als je het vergelijkt met de waarde van een Rolleicord/Yashicamat/etc. Voor een duurdere camera is het een stuk makkelijker te rechtvaardigen. Maar zoals Argus al zei, je toestel kan er dan een aantal decennia weer tegenaan.

Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Dag Iedereen;

Het doet me "deugt" te horen dat jullie deze toestellen zo vaak gebruiken en jullie er ook aan verslingerd zijn. Het is inderdaad veel als je weet dat de rolleiflex me 80 euro kost en dan nog eens een zonnekap en lederen etui bij voor 20euro... Mocht er iets aan schelen, zoals vastlopen, dan weet ik waarheen en betaal ik die 140euro wel.

Allez, allemaal bedankt voor de hulp en Geert zeker tot bij de instuif of misschien nog er voor, ik kijk er naar uit!

Tom

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik heb mijn rolleiflex automat (898508, dus ergens gemaakt naar het einde van WOII toe) self 'geserviced', aan de sluiter en lenselementen zelf durf ik niet komen, maar spiegel en matglas zijn in ieder geval mooi opgekuist.
    Resultaat: zoeker 30-50% helderder en zuiverder.

tijden die ik niet kan vertrouwen: bulk, 1, 2, 5 en soms eens een eerste opname.
    Ik probeer er een gewoonte van te maken de sluiter wekelijks wat te laten werken.

Ideaal toestelletje voor zachtje portretjes
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Nog een vraagje:

Ik heb bij men rolleiflex ook een '6X6' plattenadapter - kan ik daar nog iets mee doen / hoe werkt dat? Ik vermoed voor het gebruik van vlakfilmpjes???
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin