Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,511   Posts: 1,543,571   Online: 1096

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 30

Shooter
    4x5 Format
    Een center filter is bedoeld voor licht afval veroorzaakt door de genoemde cos 4e orde enz. Deze is onafhankelijk van 't gekozen diafragma. Nu zal 't ook wel werken tegen de licht afval bij grote diafragma's. Maar is nogal contra produktief door zijn verlengings factor 2X - 4X. Immers dan kun je ook gewoon diafragmeren .

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Een groothoek lens heeft lichtafval doordat het middenpunt relatief dichter bij de lens zit dan de rand (%).

Echter hetzelfde treedt op bij een vergrotingsobjectief en net tegengesteld.

Je negatief heeft te weinig dekking aan de randen.
    Dit negatief zal bij een bepaalde belichting aan de randen te veel licht doorlaten. Echter doordat de vergrotingslens weer lichtafval heeft aan de randen, wordt dit weer gecompenseerd....

Dus tot een bepaald groothoek formaat heb je helemaal geen center filter nodig is mijn ervaring....

Shooter
    35mm RF
    Put it this way: my wife Frances Schultz has a centre filter for her 35/5.6 Apo-Grandagon which she normally uses on 6x9cm, and she shoots a LOT more often without the centre-filter than with. The main reason to use a centre filter is, yes, at wide apertures for interiors -- exactly as in the original post...
    Free Photography Information on My Website
    http://www.rogerandfrances.com

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Een center filter is bedoeld voor licht afval veroorzaakt door de genoemde cos 4e orde enz. Deze is onafhankelijk van 't gekozen diafragma. Nu zal 't ook wel werken tegen de licht afval bij grote diafragma's. Maar is nogal contra produktief door zijn verlengings factor 2X - 4X. Immers dan kun je ook gewoon diafragmeren .
    Ik heb voor een SL66 ook een distagon 50 mm. En om bovenstaande en andere redenen heb ik deze lens meestal bij f=8-11 gebruikt. Bij dit diafragma ben ik de zichtbare problemen ontweken.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Echter doordat de vergrotingslens weer lichtafval heeft aan de randen, wordt dit weer gecompenseerd...
    Helaas gaat dat verhaal bij positiefmateriaal niet op :-(.

Jed, is de distagon van de SL66 - in jouw ervaring - slechter dan bijvoorbeeld de distagon van de Rolleiflex FW?

Iedereen alvast bedankt voor hun bijdrage!
    Jeroen

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    I will try to show some scans of colour material later on this week(end)... to show what I mean.
    Just scanned a picture to show you what I mean by vignetting. It also clearly shows that the vignetting is more obvious in the part of the picture (on the right) where there is less light. I guess I'll have to live with it... but I must say that if I bought this lens in the nineties for 2430 dollar (new), I would've been disappointed.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails distagon_vignetting.jpg  

Shooter
    35mm RF
    Just scanned a picture to show you what I mean by vignetting. It also clearly shows that the vignetting is more obvious in the part of the picture (on the right) where there is less light. I guess I'll have to live with it... but I must say that if I bought this lens in the nineties for 2430 dollar (new), I would've been disappointed.
    I think that's the nature of any wide-angle lens, and the new 50/4 Classic is expected to list for $3,875 or 3100 euros when it becomes available.

Cheers,

Roger
    Free Photography Information on My Website
    http://www.rogerandfrances.com

Shooter
    4x5 Format
    Helaas gaat dat verhaal bij positiefmateriaal niet op :-(.

Jed, is de distagon van de SL66 - in jouw ervaring - slechter dan bijvoorbeeld de distagon van de Rolleiflex FW?

Iedereen alvast bedankt voor hun bijdrage!
    Jeroen
    De distagon van mijn SL66 is ongecoat. Er zal geen verschil zijn tussen de distagons, mits het maar hetzelfde type is. Als de distagon gecoat is, dan zal er een kwaliteitsverschil zijn. Maar dat zal geen invloed hebben op het helderheidsverloop van de as naar buiten. Bovendien kun je de specificaties van de fabrikant vergelijken.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    IK heb je foto bekeken. Ik vraag mij af of dit assymetrisch verschijnsel vignettering is. Ik zou de camera eens openen en dan de sluiter openen en de hoeken aan de onderkant bekijken, zodanig dat je het licht door de lens ziet vallen. Kijk dan of je kunt zien of er iets in de weg zit en wat dat wel is. Het is niet de 'nature of any wide angle lens', zoals Roger zegt. Het hoort niet op te treden. Ik heb echter ervaren dat het vaak optreedt als gevolg van verkeerde montage van filterhouders etc.
    verder zou ik inspecteren of de lens wel behoorlijk op zijn plek zit. Het scherpteverloop lijkt ook merkwaardig te verlopen.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 09-15-2007 at 08:19 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik zou de camera eens openen en dan de sluiter openen en de hoeken aan de onderkant bekijken, zodanig dat je het licht door de lens ziet vallen. Kijk dan of je kunt zien of er iets in de weg zit en wat dat wel is.
    Behalve het diafragma zie ik niets in de weg zitten. Ik zou ook niet weten wat het eventueel zou kunnen zijn... iets in het objectief of denk je eerder aan iets in het camera-huis?

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin