Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,553   Posts: 1,545,006   Online: 777

Results 1 to 4 of 4
    flim's Avatar
    Shooter
    35mm

Voigtländer Brilliant

Ik ben nieuw op dit forum en zal mij even kort voorstellen. Mijn naam is Pim Rakers en ik woon en studeer in Enschede. Momenteel zit ik in het laatste jaar van de AKI, ArtEZ academie voor beeldende kunsten Enschede waar ik de opleiding Art&Communication Design studeer. Met mijn 22 jaar interesseer ik mij de laatste tijd erg in analoge fotgrafie. Na de Nikon FE, die ik kreeg van mijn neef, vond ik nu op zolder een Voigtländer Brilliant. Om die camera gaat het nu.

Her en der heb ik al wat dingetjes gelezen over soort gelijke camera's. Hier had men het steeds over scherpstellen van de lens, nu kan ik bij deze ook wel draaien aan een ring voorop de lens, daaraan zit ook een puntje wat vervolgens een schaal aanduidt waarop staat:
    Paysage - Group - Portrait
    Met daaronder de cijfers:
    (oneindigheids teken) - 6 - 2 - 1

Als ik de body van de camera open en vervolgens aan de lens draai zie ik geen enkel verschil... Het draaien aan de lens zie ik via de zoeker logischerwijs ook niet, want die kijkt alleen maar door een spiegel naar voren. Valt er überhaupt iets scherp te stellen of is dat gewoon een beetje proberen? Op de lens ring staat overigens ook de tekst:
    Anastigmat "Voigtar" 1:7,7 F=7,5 / Voigtländer Braunschweig
    Heeft verder iemand nog tips wat betreft het schoonmaken van de lens en de spiegel?

jelke's Avatar
    hoi pim,

de afstand moet je een beetje schatten en instellen op de camera, dus portret, groep en oneindig, ik heb zelf een tijdje gefotografeerd met deze camera en de resultaten zijn foto's die je ook met een toycamera maakt, erg zachte tekening en onscherpe hoeken, het is dan ook een cameraatje van begin jaren dertig met een heel eenvoudig sluitertje en lensje

http://www.rolandandcaroline.co.uk/voigb.html

ik had mijn lens meestal ingesteld op group, en voor dichtbij op portret, ik heb er best hele mooie foto's mee gemaakt, de foto's die ik later maakte met mijn diana de luxe leken wel een beetje op de brilliant foto's maar hadden een veel scherpere tekening,

schoonmaken; voorzichtig met een zacht doekje, wattenstaafje en een beetje spiritus, succes

flim's Avatar
    Shooter
    35mm
    Jelke,

Ik heb de foto's al enige tijd geleden ontwikkeld en deze week bij ons op school zelf afgedrukt. Ik had nog nooit eerder zelf foto's afgedrukt maar ik ben erg tevreden met het resultaat. Sluitertijd, diafragma en focus zijn allemaal een beetje gegokt. Ik heb Ilford MG IV glanzend fotopapier gebruikt en een filter om het contrast te verhogen (nummer 3). Wat voor chemicaliën er zijn gebruikt weet ik niet precies...

Genoeg getypt, hier het resultaat:

Mijn kamer.

Ik in mijn kamer.

Een brandslang in de academie.

De grote hal vanaf de tweede verdieping in de academie.

jelke's Avatar
    hoi pim,

bedankt voor je mooie foto's en je verslag.., bijgaand heb ik nog een link gevoegd (voor wat inspiratie)

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00D1lC

deze fotograaf werkt grotendeels met goedkope middenformaat camera's, o.a. met een kinaflex, een beetje vergelijkbaar met de voigtlander

succes, jelke

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin