Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,556   Posts: 1,545,055   Online: 952

Results 1 to 6 of 6
    dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format

pentacon six tussenringen en belichtingstijdverlenging

Een tijdje geleden heb ik een setje tussenringen voor de pentacon six op de kop getikt. Dit om te gebruiken op de kiev60, de pentacon six en mijn mamiya 645 met gebruik van een adapter.

De tussenringen zijn, 15mm, 22.5mm, 30mm en 60mm.
    Volgens het handboek technische camera moet je bij balguittrek de belichtingstijd verlengen als gevolg van lichtverlies. Het lijkt me dus logisch dat dit bij die tussenringen ook moet alleen is er geen beschrijving van met verlengingswaarden of iets dergelijks.

Zijn er mensen die ervaring met deze ringen hebben weten hoe ik moet corrigeren om een correcte belichting te krijgen?

Shooter
    4x5 Format
    Ik zie dat je nog geen antwoord hebt gekregen.

De verlengingsfactor is afhankelijk van 't gebruikte brandpunt. Is als volgt te berekenen (de lengte van de tussenring + het stukje wat je de lens hebt uitgedraaid om scherp te stellen + brandpundsafstand) in het kwadraat, gedeeld door 't brandpuntsafstand in het kwadraat. In de praktijk laad je 't stukje van 't scherpstellen weg en heeft elke combi ring + objectief een vaste verlengingsfactor.

Bv. de 15 mm ring en een 150mm objectief geeft een verlenging van 1,21. Met een 80mm 1,41

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    is er ook nog verschil tussen zwart-wit en diafilm,of komt deze berekening voor beide typen film over een,ik heb in het verleden veel dia,s gemaakt,dit was in de tijd van de beroemde Agfa ct18,en er is me toen wijs gemaakt,dat de film een belichtingsafwijking had van ongeveer 1 din,de lichtmeter ook ongeveer 1 din,en de sluiter ook,dus kon je hem net zo goed belichten als 21 din,dit deed ik,en de dia,s waren super,maar of dit een algemene stelregel is,ik weet het niet,maar ik hoorde dat van die oude beroepsfotografen,die eigenlijk afgingen op hun gevoel,en die het altijd goed hadden

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De film maakt niets uit voor de verlengingsfactor, want het gaat om de vermindering van binnenkomend licht. Als de eigenaardigheden van film en apparatuur elkaar toevallig opheffen is dat mooi meegenomen. Maar dat is eerder zeldzaam. Volgens de wetten van Murphy is meestal het tegendeel waar : nadelen versterken elkaar (soms zelfs in het kwadraat).

In jouw voorbeeld was het waarschijnlijk - 1 DIN film - DIN lichtmeter + 1 DIN sluiter = 1 DIN onderbelichting. Veel diafilms hebben betere kleuren als je ze 1/3e stop (1 DIN) onderbelicht. Maar dit is geen algemeen geldende wet. Eén belichtingstrapje op een testfilmpje, en je hebt je antwoord.
    Last edited by argentic; 05-20-2008 at 02:34 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    hallo Argentic,ik had deze info gekregen van vakfotografen,die de ene na de anderereportage maakten,en zelden een lichtmeter gebruikte,ongelofelijk hoe die mensen dat uit het blote koppie deden,ik zat,ff meten-instellen,nog ff controleren-nog ff na instellen-en en en,en zulke lui doen dat maar even,en als je de resultaten zag,in de doka ook,ff dit tegenhouden,ff dat,vaak had ik het idee,ze doen dat zomaar even uit de losse pols,en het was altijd goed,en dan praten we nog nieteens over het arangeren van hele groepen mensen,of het maken van portretten,sjonge,maarja,even terug in de werkelijkheid,het is onze hobby,gelukkig,groetjes,

Ruud.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Oefening baart kunst.

Maar ik heb ook beroeps meegemaakt die dat "uit de losse pols" zo goed beheersten dat ik hun werk nooit zou kopen. M.a.w. productie was belangrijker dan kwaliteit. Ze deden maar wat zolang het maar snel ging. Vooral het dramatisch doordrukken was erg populair om allerlei fouten te verdoezelen. Als beginner imponeerde mij dat. Nu vind ik het miserabel vakmanschap.

Intussen leer je door de jaren heen toch een heleboel. Hier in Frankrijk is zonnig weer bijna altijd f8 bij 1/125, en bedekt weer is 1/60. Ik zie tegenwoordig meteen hoeveel kwart stops ik de afdruk meer of minder moet belichten. En gradatie kiezen gaat nu ook op intuitie. Maar dat sluit fouten niet uit. En zelfs na 23 jaar doka moet ik soms weer terug naar het ABC.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin