Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,895   Posts: 1,520,954   Online: 888

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Shooter
    Multi Format

Probleem Hasselblad 503CX

Ik denk een probleem te hebbben met mijn Hasselblad 503CX ...
    Bij mijn laatste films die ik vorige week ontwikkelde zijn er lichtvlekken te zien op de negatieven. De vlekken staan echter niet op elk beeldje. De vlek heeft altijd dezelfde vorm (smalle horizontale streep) en staat ook altijd op de zelfde plaats in het beeld.
    In eerste instantie dacht ik aan een licht-lek in de filmrug maar bij het gebruik van een andere filmrug van een vriend krijg ik hetzelfde ...
    Dus, denk ik dat het aan de body moet liggen ...
    Iemand enig idee?
    Waar kan ik dit toestel laten maken? Eventueel in België? Zijn er mensen met ervaringen?

Peter

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Peter, contacteer misschien Guido van Fotonelissen, hij is een Hasselblad kenner, nu met pensioen maar je kan misschien naar zijn telefoonnummer vragen?
    Ik vermoed 'QG' hier ook een Hasselblad kenner

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Laat eens een negatief zien waarop het voorkomt. Of beschrijf de positie wat nauwkeuriger.
    Das makkelijker discussiëren.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Je hebt gelijk ... met een beeldje erbij is het misschien iets gemakkelijker praten ... De vlek is niet altijd even duidelijk qua intensiteit maar de vorm en de plaats op het negatief is altijd dezelfde ...
    Ik denk aan één of andere reflectie...
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Hass01.jpg  

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Er lekt inderdaad duidelijk licht. Even logisch nadenken en een voor een de storingsbronnen uitschakelen. Bijvoorbeeld :

1) Schiet met een gloednieuwe film (eventueel ander merk) om uit te sluiten dat het aan de film ligt.

2) Schiet zonder objectief maar met een objectiefdeksel op de camera om uit te sluiten dat het aan iets in objectief of camera ligt.

3) Spoor het lichtlek op door delen van de camera met een zwarte doek af te schermen terwijl je er een grote lamp op richt. Maak telkens een foto met de deksel op het objectief, zodat alleen het lichtlek op de film komt.

Maak vooral van deze experimenten duidelijke aantekeningen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Je zegt niet op ieder beeld.
    Weet je zelf nog of je bv voor een bepaald beeld lang hebt gewacht alvorens door te transporteren.
    Bv, snel schieten en doortransporteren levert geen vlek, lang wachten voor volgend beeld levert wel een vlek op...

Heb je de bovenzoeker open laten staan met felle zon en een tijdsopname gemaakt...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dat is een typisch geval van lekkage bij de spiegel bovenaan en aan de achterste ophanging in het camerahuis.
    Daar zit een soort lightseal die vermoedelijk gescheurd is.
    Je kunt het controleren door het magazijn en eventueel de lens eraf te halen en de sluiter op B te zetten en de camera te ontspannen.
    Doordat dit fenomeen onregelmatig voorkomt moet je wel meerdere keren ontspannen. Op een gegeven moment zul je dan zien dat het flapje niet zit zoals het hoort te zitten.
    Kan eenvoudig verholpen worden door een Hasselblad serviceman.
    Succes.
    harry

Shooter
    Multi Format
    Ik denk dat ik er inderdaad met licht-lekkage zit via de zoeker en spiegel langs boven : Zoals Wilbert al aangaf heb ik nog een paar testjes gedaan om één en ander uit te sluiten. Ik heb gisteren dus nog eens een film opgeschoten. Na de camera ingesteld te hebben sloot ik de bovenzoeker om daarna de opname te maken. Resultaat : bij geen enkel van mijn frames is er nu een lichtvlek te zien. Normaal fotografeer ik altijd met de bovenzoeker open. Volgens mij heb ik dus de oorzaak gevonden.
    Nu nog zo'n Hasselblad serviceman vinden. Iemand een idee?
    Ik belde reeds met mijn fotohandelaar. Maar hier sprak men ervan hem op te sturen naar Frankrijk en indien te moeilijk verder naar Zweden ... Het zou in ieder geval maanden gaan duren. Reparaties aan Hasselblad waren volgens hen lang onderweg.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    harry

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Wilco heeft laatst voor mij ook e.e.a. nagekeken. Aardige en professionele man.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin