Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,223   Posts: 1,532,510   Online: 1092

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    Medium Format

Tweedehands Hasselblad 202 FA: doen of laten?

Een tijdlang ben ik niet actief geweest met (analoge) fotografie. Nu kan ik een Hasselblad kopen, een tweedehands 202 FA, maar ik weet niet of het de investering nog waard is. Hoe 'levend' is de analoge fotografie nog?

't Is altijd wel een droom geweest om een Hasselblad te hebben, maar als je er vervolgens niets mee kunt omdat analoog helemaal uit is....

Shooter
    Multi Format
    Wat bedoel je met helemaal uit?

De er is nog steeds voldoende keus aan dia en negatief film en het wordt nog steeds verwerkt door de meeste centrales.
    Ik zelf fotografeer liever analoog dan digitaal, weet ikbeter wt ik kan verwachten.
    Mijn films voor middenformaat zijn NPH en NPS. Laatste tijd ook bezich met velvia en 400X dus alles van Fuji.
    Zwart/wit ben ik nog zoekende

Dus als de prijs niet e gortig is, kijk eens op ebay of marktplaats, dan zou ik het doen.

Shooter
    Medium Format
    Met 'uit' bedoel ik dat er geen materiaal (film om te gebruiken, vaklabs om te ontwikkelen en afdrukken) te krijgen is om met een middenformaatcamera te werken.

Ik hoop dat analoge fotografie gewoon blijft bestaan als alternatieve vorm van fotografie, terwijl de grote bubs van de fotografie digitaal werkt. Net zoals destijds analoge fotografie schilderen niet heeft vervangen maar aangevuld.

Maar is dit realistisch om te verwachten? Een werkloze Hasselblad is ook zonde.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Hoffie

Film leeft nog gewoon. Er komen zelfs nieuwe films uit zoals de vernieuwde TMax, veel kleinere producenten krijgen een kans en internet is de resource voor gebruiksmaterialen. Er komt zelfs een nieuwe middenformaat camera uit van Fuji/Voigtlander Bessa III 667 voor 6/6 en 6/7 formaat. (http://www.voigtlaender.de/cms/voigt...dih7jzkae.html)

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Als je met deze camera de foto's kunt maken die je wilt en bij je past zou ik er voor gaan. Over film zou ik me geen zorgen maken, er is door de komst van internet een geweldig groot aanbod. En een ding weet je bijna zeker als over 5-6jaar een super-de-luxe digi camera die je nu kunt kopen het aanzien nauwelijks waard is, heeft een 202 Fa nog steeds zijn "glans".

Shooter
    Medium Format
    Als ik een hasselblad wil kopen, is een 202FA dan wel een goede keuze of kan ik beter voor een 501 of 503 kiezen (geen elctronica, meer keuze uit lenzen, etc.)?

Shooter
    4x5 Format
    Elke lens die op een 503/501 past, gaat ook op een 202. Elektronica is een andere zaak, 't heeft een risico in zich, maar je krijgt er een geweldig precieze sluiter voor terug. En een aantal F lenzen zijn wel heel erg mooi. Daarbij vind ik zelf een ingebouwde lichtmeter toch wel heel handig en als je dat bij de 500 serie wilt ben je aangewezen op een meetprisma. Die laatste maakt in mijn ogen de elegante blad nogal lomp.

Shooter
    Medium Format
    Hallo Hoffie

Welkom bij de analogen
    voldoende films en chem

voor je camera kijk eens naar dit artikel

http://www.photoethnography.com/Clas...html~mainFrame

ruud

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Hoffie View Post
    Een tijdlang ben ik niet actief geweest met (analoge) fotografie. Nu kan ik een Hasselblad kopen, een tweedehands 202 FA, maar ik weet niet of het de investering nog waard is. Hoe 'levend' is de analoge fotografie nog?

't Is altijd wel een droom geweest om een Hasselblad te hebben, maar als je er vervolgens niets mee kunt omdat analoog helemaal uit is....
    Hoe levend analoge fotografie is kan je afleiden uit het aantal views op het "darkroom" topic: méér dan 124000...

hier is het...
    http://www.apug.org/forums/forum43/1...portraits.html

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

hasselblad

Hoffie,
    Ik heb ook de gelegenheid om een hasselblad te kopen. Mijn bezordheid is zeker niet dat de analoge fotografie nog een verder leven heeft, zoals de meeste apugers al hebben aangegeven moet je daar zeker geen zorgen over maken.
    Mijn probleem is dat de verkoper maar geen prijs wilt geven, ik wacht liefts af omdat hij tegen mij zij dat hij alles nog niet eens aan de straatstenen kwijt kan.
    Het gaat hier over een haselblad cm 500 met een 75 en 150mmlens. 4 ruggen waaronder een polaroid rug, een zware metz 75 met zware draagbare batterij. Voor de rest nog verschillende filters, draadontspander... enz.
    En daarbij nog een systeem om achtergrond projectie's te doen bij studiowerk, en nog een paar studiolampen en of flitsers, maar die heb ik nog niet gezien de rest wel.
    Is er iemandt die een gedacht hoeveel ik zelf zou mogen bieden, als hij toch maar geen prijs geefd.
    Ludo

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin