Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,294   Posts: 1,535,490   Online: 1007

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22

Shooter
    35mm
    waarom de 80m niet. meest voor de handliggende?
    de meeste foto's op kleinbeeld neem ik met de 50mm en de 85mm allebei nikon. gebruik nooit kleiner, of toch bijna nooit...

Shooter
    Large Format
    Op fotoapparatuur.nl adverteert ene Hong Sien Kwee met apparatuur uit Hong Kong. Heb al meerdere malen wat bij hem gekocht, komt binnen enkele dagen uit Hong Kong aan, nooit invoerheffing en het scheelt honderden euro's met Nederland & Engeland.

Een nieuwe Rolleiflex is inderdaad schreeuwend duur. Op marktplaats en fotoapparatuur staan echter meerdere 2e hands modellen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Ik heb enkele weken geleden voor 275 euro een 3,5f met planar lens gekocht incl. diverse extra's. Deze heb ik net door Van Manen Kameraservice een servicebeurt laten geven en de langere sluitertijden weer in orde laten brengen en hij functioneert weer als nieuw.
    Last edited by Frank Bunnik; 11-01-2008 at 03:44 AM. Click to view previous post history.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Als je altijd op 50mm werkt, dan moet je de 80mm nemen. Zoals ik al schreef is het afhankelijk van wat en hoe je fotografeert.

Hong Sien is inderdaad goedkoop, maar waar hij in euro's rekent, zijn de prijzen bij HSK in dollars, wat toch wel wat scheelt.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by dionysos View Post
    de meeste foto's op kleinbeeld neem ik met de 50mm en de 85mm allebei nikon. gebruik nooit kleiner, of toch bijna nooit...
    de 50mm (1.4 of 1.8) van nikon en de 85mm (1.8) zijn schitterende lenzen
    maar ! lichtsterk!

als je niet van flitslicht houdt en je toch graag "overal" fotografeert
    als je van heel veel scherp-onscherpte houdt

lenzen met een maximale opening van 4.0 komen dan, wat mij betreft, niet in aanmerking (wellicht ook een vooroordeel van mezelf)

je bent dan eerder aangewezen op een 'lichtsterke' 80mm
    bvb een planar 2.8 of een xenotar 2.8
    met een toestel dat geluidloos is en een sluiter die weinig trillingen veroorzaakt
    (zo kom je terecht bij een rolleiflex twin)

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Mijn opmerking blijft staan: Wat zijn de onderwerpen die je fotografeert. Voor lichtsterke lenzen gebruik ik mijn Plaubel Makina 67 met de onvolprezen nikon 2.8 80mm, maar de camera werkt lang niet zo soepel en vlot als de Mamiya 7II. Een andere mogelijkheid is de Mamiya RZ met een 2.8 110mm. Je hebt dan het voordeel van een camerasysteem met een uitgebeid assortiment aan lenzen, maar minder geschikt voor straatwerk.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    35mm
    Waarom de 80mm niet?
    is toch de standaard, aangezien ik meestal standaars lens gebruik bij kleinbeeld.
    is de reden msschn dat de beeldhoek van de 65mm heel dicht in de buurt komt van een standaardobjectief bij kleinbeeld, met een verschil van een paar graden ruimer?
    als da zo is wil ik wel eens vergelijken bij iem. voordat ik me een dergelijk objectief aanschaf.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Dionysos

Het hangt er allemaal vanaf wat je zelf mooi vindt. Jij werkt meestal met de 50mm, dan moet je gewoon de 80mm nemen. trouwens voor 6/7 cm is 110mm eerder standaard. De 65mm komt overeen met 35mm bij kleinbeeld en dat moet je gewoon liggen. Ik had een zoom lens op kleinbeeld en ik heb dat onderzocht. Het bleek dat ik meestal op de 35mm zat. Dan is de conclusie gemakkelijk gemaakt. Jij zegt dat je altijd op 50mm werkt, dus de conclusie ligt voor de hand.

Ben

Shooter
    35mm
    Ik ben aangenaam verrast over de reactie's.
    de onderwerpen die ik fotografeer zijn divers, meestal op straat, objecten plaatsen in natuur, modellen in een bepaalde omgeving, voorlopig met aanwezig licht( kwil me nog een flitser aanschaffen)
    ik ben in feite nog een beetje op zoek, naar wat "ik wil fotograferen"(wie niet?)
    ik weet wel ongeveer welke richting, maar dat is nog te vroeg om zich te manifesteren.
    En erbij, ik moet nog zooooo veeeeel leren!
    (liefst ne rolleiflex, maar ja je kan niet alles willen he!)
    tot ltr
    mvg,

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Voor dezelfde discussie:
    http://photo.net/medium-format-photography-forum/00ROUV

Voorbeelden van Mamiya 7 foto's:
    http://www.mamiya7.com/

Ben

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je nog zoveel moet leren en niet weet wat je precies wilt fotograferen is het misschien een idee om met een bronica of mamiya(645) te beginnen. Dan heb je voor een paar honderd euro een set met diverse lenzen. Je kan dan uitvinden wat je het meeste ligt zonder direct je spaarrekening te plunderen. Tegen de tijd dat je weet wat je echt wilt en nodig hebt kan je dan een aankoop doen die daar bij past.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin