Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,219   Posts: 1,532,296   Online: 908

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    Multi Format
    Images
    5

Kowa super66 na laten kijken

Hoi,

Ik heb pas geleden een Kowa super 66 op de kop kunnen tikken. Het apperaat ziet er redelijk goed uit. Het heeft een oogzoeker (bij gebrek aan een beter woord) maar ik twijfel. Als ik scherp wil stellen op iets wat ver weg is dan zie ik het beeld op het matglas niet scherp. Ook op andere afstanden lijkt het alsof ik moet scherpstellen op een afstand die verder weg is op de lens dan dat het voorwep ook dat werkelijk is. Nu ben ik bezig met de manual om te zien of ie wel compleet is maar ik zou graag met iemand in contact komen die ervaring heeft met dit type camera of die een expert is op camera reparatie.
    Ik woon zelf in Maastricht maar vind het geen probleem om een stuk te moeten rijden. Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

De lens die erop zit is een kowa lens-s 1/3,5 150 mm. Ik zal eens kijken of ik er vandaag of morgen een foto van kan maken.

Groet,

Peter

Shooter
    4x5 Format
    Vanaf grote afstand (1000 km landinwaards vanaf Sao Paulo, Brazilië): kijk of het matglas goed gemonteerd is.
    De gematteerde zijde moet aan de "spiegel-kant" zijn, de glanzende zijde boven.

Als het dan nog uit is: neem het matglas eruit en plaats het op het filmvlak met geopende sluiter en controleer op scherpte.

Peter

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    dank je. ik ga dat morgen even uitproberen. moet t matglas direct op het metalen rekje liggen wat op delens boven de spiegel zit?

groet,

peter

Shooter
    4x5 Format
    Ja ! In pricipe wel.

Peter

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Hmmmm of ik doe iets simpels heel erg verkeerd of de lens is niet goed. Ik krijg de sluiter niet open zelfs als ik hem op T zet. Verder als ik de lens op oneindig zet moet ik op 2 meter afstand van het onderwerp staan moet oogzoeker anders is ie niet scherp. Ook rechstreeks op het matglas kijkend heb ik hetzelfde. Niemand die een goede camera dokter weet die ook verstand heeft van Kowa? Of hebben de genoemde mensen in andere topics die met Rollei's en Hasselblads werken ook genoeg kennis om naar mijn Kowa te kijken?
    @Peter mocht je nog meer tips hebben dan zijn ze van harte welkom.

Bedankt alvast.

Shooter
    4x5 Format
    De 2 reperateurs die ik verder ken zijn Wil Vermanen in Zoetermeer en Feenstra in Den Haag/Rwk (070-390 7628), ik zelf kom pas in augustus terug naar NL.
    Een reparateur behoort dit probleem op te kunnen lossen.

Peter

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Nu maar hopen dat dat niet al te veel gaat kosten. Maar goed ik heb er geen vreselijke haast mee. Eerst maar eens wat geld bij elkaar zien te sprokkelen. Bedankt voor je adviezen.

Groet,

Peter

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo Peter,is je Kowa al gerepareerd,en hoe is het met het objectief?
    Ik heb een standaard van Kiev88,als die op oneindig staat,haalt hij het net niet,gelukkig heb ik er meerdere van,maar ik wil toch die ene ook goed hebben,bij welke reparateur ben jij geweest?

Groetjes,Ruud.

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Nee hij is nog iet gerepareerd. Ik ben nu een test roll aan het schieten. Kijken hoe hij functioneerd. Archphoto wilde er naar kijken maar dat is helaas anders gelopen. Mocht het rolletje niet goed zijn laat ik er toch nog door iemand naar kijken. Als dat gebeurd laat ik wel weten.
    Reality is whatever stays when you stop believing in it.
    allthingsanalogue.weebly.com
    darkroomninja.blogspot.com

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ja, graag, laat ook weten bij wie, en hoe het is verlopen, daar ben ik zeer belangstellend naar.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin