Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,900   Posts: 1,584,406   Online: 703

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22

Shooter
    Medium Format
    en niet vergeten, in fotografie geldt steeds "de wet van behoud van ellende"
    wat je ook kiest, je kiest ook de nadelen ervan

bvb de 7II heeft geen lichtsterke lenzen, daarentegen je rolleiflex wel

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=dionysos;950565]Tijdje terug heb ik me een rolleiflex gx aangeschaft, hetgeen ik altijd al wilde hebben...

Ik kan het maar niet gewend worden, de manier van kijken, vanaf de buik, de tijd die verstrijkt om scherp te stellen. Voor actievere scènes is het een ramp om mee te werken, het toestel is echt niet gemaakt om snel wa snapshots- straatscènes te nemen. (In tegenstelling tot de journalisten id jaren 40-50-60 die er wel mee overweg konden.)
    Ik begin me af te vragen of ik niet beter in mijn broek had .... en gewoon een mamiya 7 gekocht of verder gedaan met mijn kleinbeeld, F-100. (Maar ik wilde betere beelden...)
    Als ik vroeger mijn kleinbeeld meenam, nam ik altijd wel een beeldje. sinds de komst van de rollei, gebeuren er weinig spontane beelden, ben ik minder actief als fotograaf, door de reden van de moeilijke en nogal trage scherpstelling.

Hebben jullie ook zo'n gelijkaardige ervaring meegemaakt? Een overgang naar een ander apparaat en beseffen dat het toch dat niet is?

Of ligt het gewoon aan mij, die in feite gewoon meer moet proberen fotograferen, uitproberen, vallen en opstaan,etc
    Mijn vriendin zegt, gewoon meer fotograferen en da komt wel.....
    Maar de camera nodigt niet echt uit om hem te gaan gebruiken, met als resultaat dat ik niet veel fotografeer en geen inspiratie heb!

Help!

het apparaat kostte handenvol geld ( 1500 a 1600 euro) mint.
    En als ik hem verkoop, verlies ik wat. Plus, ik moet dan terug zoeken naar een geschikt toestel. Weeral uitproberen.

Enig advies?

Mvg,

Jelle[/QUOTE

De Rollei is een ideaal toestel voor portret. Ik heb hem altijd met de loupe gebruikt en dan is hij iets lager dan ooghoogte. Je kunt er dan razendsnel mee werken. Omdat je beter overzicht hebt over de beeldcompositie, vind ik hem sneller dan bijv. een Leica.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Stel de hyperfocale afstand in en je hoeft niet moeite te doen om scherp te stellen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Philippe,

Misschien bedoel je John Fernhout ?

Eva Besnyö mag denk ik ook niet vergeten worden:

http://www.stoutbooks.com/stout/images/items/76988.jpg

http://www.siegelproductions.ca/images/eva.jpg

Mvgr,

Cor

Quote Originally Posted by leicam5 View Post
    Ongeveer 40 jaar geleden was er een Nederlandse fotograaf (z'n naam ontgaat me) die met zijn DRIE Rolleiflexen schitterende straat - reisfoto’s maakte, om maar te zwijgen over Brassaï en soort-/tijdgenoten. Zelfs iemand als Eugène Atget slaagde er in straatfoto’s te maken met een 24 x 30 cm glasplaten camera, natuurlijk waren ze niet zo spontaan, maar toch...
    De meesters van weleer kunnen zeer inspirerend zijn!

Philippe

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Cor View Post
    Philippe,

Misschien bedoel je John Fernhout ?

Eva Besnyö mag denk ik ook niet vergeten worden:

http://www.stoutbooks.com/stout/images/items/76988.jpg

http://www.siegelproductions.ca/images/eva.jpg

Mvgr,

Cor
    Ik weet het niet. Wat ik mij wel herinner is dat hij heel veel maar kleine boekjes maakte, steeds voor dezelfde Nederlandse uitgever. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, zou er ‘lang’ geleden (einde jaren 90?) in het toen nog analoge Camera Magazine van destijds, eens een mooi artikel over verschenen zijn, wie weet meer?

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Weet je wat pas moeilijk is.... Met een 8x10 op statief een straat scene doen. Alhoewel dat redelijk gelukt is.
    http://www.hulsman.net/gallery2/d/42601-3/_MG_5918.jpg
    Veel oefenen (kan ook zonder rolletje) en opeens lukt het

Mike
    Puike plaat en dan die vrouw in het venster

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by leicam5 View Post
    Ik weet het niet. Wat ik mij wel herinner is dat hij heel veel maar kleine boekjes maakte, steeds voor dezelfde Nederlandse uitgever. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, zou er ‘lang’ geleden (einde jaren 90?) in het toen nog analoge Camera Magazine van destijds, eens een mooi artikel over verschenen zijn, wie weet meer?

Philippe
    Cas Oorthuys misschien?

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Lismore View Post
    Cas Oorthuys misschien?
    JA! dat is hem, en met Rollei zie : http://www.geheugenvannederland.nl/?...aat_in_wording
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    35mm
    Jullie hebben gelijk,

ik moet gewoon fotograferen.

merci gasten, voor jullie bijdragen!

ciao

Shooter
    Medium Format
    jelle, google ook eens op flickr.com en rolleiflex

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin