Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,587   Posts: 1,545,823   Online: 1120

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Werken met 5x7 negatieven

Ik heb wat apparatuur op de kop getikt zodat ik nu ook 5x7 kan maken.
    Hoofdzakelijk om te contacten voor bv cyanotypes.

Heeft iemand hier ervaring met ontwikkelen van 5x7 negs???

Groetjes,

Willie Jan.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post

Groetjes,

Willie Jan.
    In welk opzicht? Het is niet anders dan voor b.v. 4x5 vlakfilm. Voor dat laatste gebruik ik zelf een Combi-Plan tankje in combinatie met handmatig kiepen, werkt goed, al moet je even handigheid in het gebruik krijgen. De productie van die tankjes was gestopt, maar ik begreep van 1 van de medewerkers van Foto Den Boer in Amsterdam, dat deze toch weer nieuw zijn gemaakt. Hij heeft ze in ieder geval staan.

Helaas gaan die tankjes maar tot 4x5, weet niet of er ooit grotere zijn gemaakt.

Andere optie, die ik zelf nog nooit heb gedaan, is "tray" ontwikkeling, of natuurlijk in een echte processor als je die hebt, maar zo geavanceerd is het bij allemaal niet...

Je grootste probleem zal misschien nog zijn om aan film te komen. Heb zelf in ieder geval nog nooit 5x7 film in de winkels gezien, zal dus waarschijnlijk via internet besteld moeten worden.

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

keithwms's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    20
    Images
    129
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Je grootste probleem zal misschien nog zijn om aan film te komen. Heb zelf in ieder geval nog nooit 5x7 film in de winkels gezien, zal dus waarschijnlijk via internet besteld moeten worden.

Marco
    Jammer. Maar kijk op de tetenal site, daar vind je nog de aerographic 5" rollfilm....
    "Only dead fish follow the stream"

[APUG Portfolio] [APUG Blog] [Website]

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Marco B View Post

Marco
    Nee hoor,
    geen probleem.
    adox heeft 5x7 chs art en binnenkort ook weer agfa apx 100 in 5x7...
    (via www.fotofilmfabriek.nl)

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Ik heb laatst eens 5x7 in bakjes ontwikkeld. Gaat prima. Ik lees ook dat sommige mensen 4x5 in taco shell variant ontwikkelen in een tank maar ff niet welke grootte dat moet zijn.
    Reality is whatever stays when you stop believing in it.
    allthingsanalogue.weebly.com
    darkroomninja.blogspot.com

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Peter de Groot View Post
    Ik heb laatst eens 5x7 in bakjes ontwikkeld. Gaat prima. Ik lees ook dat sommige mensen 4x5 in taco shell variant ontwikkelen in een tank maar ff niet welke grootte dat moet zijn.
    ontwikkel je de negs dan een voor een?

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Nee ik heb er toen twee tegelijkertijd ontwikkeld. Als test heb het verder nog niet gedaan hoor. Dat is volgens het syteem gegaan dat je 1 negatief dwars in het bakje legt en de andere negatieven in de lengte richting. Vervolgens pak je elke keer het onderste negatief en die leg je bovenop de stapel. Dat kun je relatief eenvoudig doen tot en met een stuk of tien negatieven. Maar er zijn mensen die er rustig meer tegelijkertijd ontwikkelen.

Voor 4x5 heb ik zelf een jobo tank waar ik er tot 6 maximaal in kan stoppen.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Peter de Groot View Post
    Nee ik heb er toen twee tegelijkertijd ontwikkeld. Als test heb het verder nog niet gedaan hoor. Dat is volgens het syteem gegaan dat je 1 negatief dwars in het bakje legt en de andere negatieven in de lengte richting. Vervolgens pak je elke keer het onderste negatief en die leg je bovenop de stapel. Dat kun je relatief eenvoudig doen tot en met een stuk of tien negatieven. Maar er zijn mensen die er rustig meer tegelijkertijd ontwikkelen.

Voor 4x5 heb ik zelf een jobo tank waar ik er tot 6 maximaal in kan stoppen.
    Ik gebruik voor 4x5 ook een jobo tank.
    Ga je de 5x7 dan verplaatsen met je handen of met een tang?

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb wat apparatuur op de kop getikt zodat ik nu ook 5x7 kan maken.
    Hoofdzakelijk om te contacten voor bv cyanotypes.

Groetjes,

Willie Jan.
    5x7"negatieven kun je op allerlei manier ontwikkelen. De manier zal afhangen van de ontwikkelaar en ontwikkelwijze. Welke eisen stel je aan je negatief voor het maken van cyanotypes? Zo zal het negatief een tamelijk hoge densiteit moeten hebben ; maar heb je meer eisen?

Is de ontwikkelaar snel te oxyderen? Dat bepaalt de vorm van de ontwikkeltank, schaal of drum.
    Wat voor agitatie wil je hebben?

De wijze van ontwikkelen moet je afstemmen op hjet ontwikkelproces, niet andersom.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Ik gebruik voor 4x5 ook een jobo tank.
    Ga je de 5x7 dan verplaatsen met je handen of met een tang?

Ikzelf gebruik mijn handen. Ik gebruik 1 hand om in de ontwikkelaar te zitten. En ik heb een latex handschoen aan. Als je een tang hebt met rubber uiteinden kan dat ook wel maar met handen hou je meer gevoel.

O en by the way. Het negatief wat je over dwars let is om in de gaten te houden waar het begin is.

Een andere manier is om de negatieven in een papier drum te doen emulsie zijde naar binnen zodat de ontwikkelaar overal kan komen. Ik heb dat ook een keer gedaan maar tijdens het fixeren kreeg ik de negatieven niet helemaal helder maar wellicht dat je dat ook kunt uitproberen.

Groet,

Peter

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin