Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,772   Posts: 1,516,534   Online: 832

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 11 to 20 of 41

Thread: Rolleiflex SL66

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by martin visser
    Hallo Gilbert,

Ik heb ook een SL66, maar gebruik deze camera bijna nooit.
    De sluiter blokkeert en het sluitergordijn blijft hangen.
    Ik ben niet zo erg tevreden met de camera en ook niet met de reparateur.
    groetjes

martin
    Hoi Martin,

Wie is je reparateur? De sl66 is mechanisch een heel gecompliceerde camera, die de meeste reparateur niet kunnen maken. Het beste kun je hem naar duitsland sturen voor reparatie. Dat is uiteindelijk goedkoper dan hem heen en weer blijven sturen. Het adres vind je op de sl66 site http://www.sl66.com/

Mocht je er ooit vanaf willen, geef me dan een seintje

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Hallo Gilbert
    De naam van de reperateur wordt bij Kamera Express niet genoemd.
    Wel is mij bekend, dat hij nu zit tewachten op een sluitergordijn uit Duitsland.
    Als de camera weer 100% is zal ik aan je denken, heb jij soms een pentax 6x7 over?

Groetjes
    Martin

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo Gilbert,

Welke versie van de sl66 heb je?
    Ik ben op de www.sl66.com aan het lezen over deze camera.
    Maar hoe gebruiks vriendelijk en snel zijn de laaste modellen zoals de sl66se?
    Heeft deze camera een belichtings programma met diafragma voorkeuze?
    Dus dat de Sluitertijden berekent worden zoals ik gewend ben met mijn kleinbeeld Nikon F3?
    Of is het beter om een sl66 voor landschappen te gebruiken en bijvoorbeeld een Pentax 67II en mijn Nikon F3 voor wat sneller werk?
    Het liefst wil ik een camera aanschaffen die de positieve eigenschappen van de sl66 en de pentax 67II combineert.
    Maar die zal er wel niet zijn of zijn er meer camera's die de lens kan kantelen(scheimpflug)?
    De mamija67 heeft een adapter die dat kan, maar dat is meer voor in de studio.

groetjes van DaniŽl
    Last edited by Daan72; 11-14-2004 at 03:03 PM. Click to view previous post history.

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo SL66 gebruikers,
    Ik ben zeer geintresseerd in de sl66, misschien ga ik er een kopen en dan het liefst de sl66se of sl66e met gekoppelde ttl lichtmeter. Maar een kennis vertelde dat hij veel problemen en dure repataties met zijn sl66 heeft gehad. Deze heeft hij toen weg gedaan en een hasselblad 501 en 503 gekocht en daar heeft hij bijna geen storingen mee. Wat zijn jullie ervaringen met de storings gevoeligheid van deze camera's. En in hoeverre is de scheimpflug verstelling een toegevoegde waarde. Gebruiken jullie die veel of helemaal niet. in hoeverre kan je de scherpte diepten maken doormiddel van diafragmeren t.o.v. de scheimpflug. Het voordeel van scheimpflug is dat je met een meer open lens fotografeer en daardoor dus een kortere sluitertijd. Wat zijn jullie bevindingen hieromtrend.

Groetjes van DaniŽl

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Daan,

Hallo Gilbert,

Welke versie van de sl66 heb je?
    De allereerste zonder enig automatisme.

Maar hoe gebruiks vriendelijk en snel zijn de laaste modellen zoals de sl66se?
    Heeft deze camera een belichtings programma met diafragma voorkeuze?
    Dus dat de Sluitertijden berekent worden zoals ik gewend ben met mijn kleinbeeld Nikon F3?
    Ik zou het niet weten. Maar als je eenmaal gewend bent aan het gebruik van een handbelichtingsmeter werkt dat net zo snel en nauwkeurig als een TTL. Want zolang de lichtomstandigheden niet veranderen meet je ťťn keer met het bolletje, en schieten maar. Automatische belichting kan nooit sneller zijn dan "niet-hoeven-meten".

Natuurlijk moet je in de schaduw anders belichten dan in de felle zon. Dus meet je beiden, en draai je even aan je sluitertijd of diafragma zodra je van de ene in de andere situatie wisselt. Een kind kan de was doen.

Of is het beter om een sl66 voor landschappen te gebruiken en bijvoorbeeld een Pentax 67II en mijn Nikon F3 voor wat sneller werk?
    Met een SL66 werk je net zo snel als met een Pentax 67. Maar middenformaat is over het algemeen minder snel dan een autofocus kleinbeeld camera. Behalve misschien de nieuwste generatie eenoog Rolleiflex met motordrive, belichtingsautomatiek en autofocus. In de praktijk is middenformaat zelden geschikt voor formule 1 races. Maar ik heb geen moeite om mijn kinderen ermee te fotograferen. Je moet gewoon je camera goed leren kennen. Met middenformaat neem je meestal meer de tijd om je beeld te componeren. Maar theoretisch kan het net zo snel zijn als je F3.

Het liefst wil ik een camera aanschaffen die de positieve eigenschappen van de sl66 en de pentax 67II combineert.
    Maar die zal er wel niet zijn of zijn er meer camera's die de lens kan kantelen(scheimpflug)?
    De mamija67 heeft een adapter die dat kan, maar dat is meer voor in de studio.
    Nee. De enige ander middenformaat met schweimpflug is de Fuji GX 680 (een schandalig duur bakbeest wat alleen in de studio tot zijn recht komt) en de oudere middenformaat technische camera's. Met die laatsten is snel werken natuurlijk uit den boze. Hoewel, Weegee maakte er reportages mee.

Groeten,
    Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Hallo SL66 gebruikers,
    Ik ben zeer geintresseerd in de sl66, misschien ga ik er een kopen en dan het liefst de sl66se of sl66e met gekoppelde ttl lichtmeter. Maar een kennis vertelde dat hij veel problemen en dure repataties met zijn sl66 heeft gehad. Deze heeft hij toen weg gedaan en een hasselblad 501 en 503 gekocht en daar heeft hij bijna geen storingen mee. Wat zijn jullie ervaringen met de storings gevoeligheid van deze camera's.
    Mijn ervaringen zijn precies andersom. Ik heb met mijn SL66 nog nooit een probleem gehad. Het is weliswaar een mechanisch heel complexe, maar oerdegelijk gebouwde camera. Terwijl twee vrienden met Hasselblad fotograferen en met grote regelmaat dure reparaties hebben. Bovendien blijken de officiele Hasselblad reparateurs vaak slecht en onvolledig werk af te leveren. Er is in Nederland een particuliere reparateur die dat veel beter doet.

Dat is helaas voor Rollei niet veel anders. De SL66 kan door de meeste gewone reparateurs niet gerepareerd worden. Klinkhamer is de officiele Rollei reparateur in Nederland. Maar een filmcassette heb ik drie keer heen en weer moeten sturen en is er nu slechter aan toe dan in het begin. De volgende keer gaat hij dus naar Duitsland. Daar zit een klasse Rollei reparateur.

En in hoeverre is de scheimpflug verstelling een toegevoegde waarde. Gebruiken jullie die veel of helemaal niet. in hoeverre kan je de scherpte diepten maken doormiddel van diafragmeren t.o.v. de scheimpflug. Het voordeel van scheimpflug is dat je met een meer open lens fotografeer en daardoor dus een kortere sluitertijd. Wat zijn jullie bevindingen hieromtrend.
    Ik ben eigenlijk een grootformaat fotograaf. Dus toen ik naar een middenformaat camera zocht wilde ik Scheimpflug absoluut niet meer kwijt. Ik gebruik hem op de SL66 wel minder. (Perspectieven corrigeren voor architectuur e.d. doe ik zowiezo met de 4x5.) Maar als ik hem nodig heb is de SL66 geweldig.

Scheimpflug is geen vervanging van diafragmeren. Diafragmeren is een vervanging van Scheimpflug! Als je er eenmaal aan gewend bent denk je automatisch: Scherpte van hier tot daar = Scheimpflug. Diafragmeren is dan slechts behelpen.

Bovendien heeft de SL66 nog een aantal andere grote voordelen. Je kunt er zonder verdere hulpmiddelen macro mee doen tot 1:1. En zelfs groter omdat de objectieven al voorzien zijn voor andersom monteren. Je hebt de keuze tussen centraal en gordijnsluiter. Met de gordijnsluiter heb je voor alle objectieven dezelfde sluitertijden, en je kunt er heel gemakkelijk fantasieobjectieven of pinholes op knutselen. Maar er bestaan ook SL66 centraalsluiterobjectieven voor flitssynchronisatie bij alle sluitertijden. De objectieven zijn exact dezelfde Zeiss-objectieven als die van Hasselblad, maar voor een fractie van de prijs. Scherptediepteschalen voor alle SL66 objectieven zijn al voorzien. Matglazen zijn uiterst simpel te vervangen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hier vind je meer informatie: http://medfmt.8k.com/mf/rolleisl66.html
    Last edited by argentic; 11-27-2004 at 03:42 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Cz objectieven zijn theoretisch beter dan die voor de Hasselblad. Er hoeft immers geen scherpstelmechanisme in het objectief te zitten. Het diafragma kon precies daar gezet worden waar hij volgens de ontwerpers moest zitten. Scherpstellen gebeurt immers met de balg.

Jaap Jan

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Ik ben er voorlopig nog niet uit. Voormij is het een dure aanschaf.
    Ik heb op de hasselblad site de flexbody gezien. Daarmee heb je ook Scheimpflug en shift functie. Misschien is dat wat voor me in combinatie met een 503 body. Lensen en achterwanden zijn uitwisselbaar. Heeft hier iemand ervaring mee?

groetjes van DaniŽl

Shooter
    Multi Format
    Weliswaar geen ervaring met de SL66 maar wel met mijn ie**** belegen Rolleiflex twee-oog: prima service wordt geleverd door Paepke in DŁsseldorf (www.paepke-fototechnik.de), een officiŽle fabrieks geautoriseerde Rollei-reparateur.

Als gewicht geen probleem is dan is de Horseman technische (loopbodem)camera een goed alternatief met (beperkte) verstelmogelijkheden. Ik hanteer zelf een 970 multiformat model met 6x7 rolfilmcassettes. Goedkoper dan Linhof en onverwoestbaar. Nog net hanteerbaar met een handgreep met elektrische sluiterontspanner. Moet het wat vlotter en toch 6x7 dan een Pentax 67MU en moet het stil en nagenoeg onopvallend dan de Rolleiflex 3.5F. Zo heeft een ieder zijn favoriete keuzes!

Groeten,

Fred44

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Filters voor SL66

L.S.,

Gisteren heb ik een Rolleiflex SL66 aangeschaft; ik kon 't niet laten me ook op middenformaat-gebied te begeven. Ook op middenformaat wil ik in zwart/wit blijven werken en dus wil ik graag een aantal filters aanschaffen (geel, oranje, rood & groen). Ik zit aan de Cokin serie te denken... maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee en weet ook niet of dit kwalitatief goed is. Moet ik wellicht de originele Rollei filters kopen?

Alvast bedankt!
    Jeroen

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin