Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,578   Posts: 1,545,732   Online: 940

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 21 to 30 of 41

Thread: Rolleiflex SL66

Shooter
    Multi Format
    Hardstikke gefeliciteerd met de aankoop.

Ik zou je adviseren om gewoon Rolleifilters te kopen. Voor zo'n mooie camera, met zulke mooie lenzen zou ik niet die lichtelijk inferieure Cokins nemen.

Mag ik vragen wat je precies voor set hebt aangechaft en tegen welke prijs ?

Ik probeer me een beeld te vormen van wat mij dat gaat kosten als ik ook eens et SL66 aanschaf.

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    [QUOTE=Paul Jenner]Mag ik vragen wat je precies voor set hebt aangechaft en tegen welke prijs ?[QUOTE]
    Dat mag :-). Op dit moment waren er twee in de aanbieding, de ene van fotoapparatuur van "Guus van der Valk" (een zeer vriendelijke startende fotograaf: http://www.guusvandervalk.nl) voor 750 euro en de andere op marktplaats van "Ekhardt" voor 800 euro. Hoewel de laatste ook een tas, zonnekap en draadontspanner heeft, wilde deze persoon niet veel zakken met de prijs. Daarom heb ik gisteren het toestel bij Guus opgehaald voor 600 euro. Het toestel ziet er goed uit (wel wat gebruikssporen), 't enige wat ik nu kan ontdekken is dat er 1 lipje die het matglas op zijn plek houdt iets verbogen is... maar dat geeft (nog) geen problemen. Vandaag ga ik er een diarolletje doorheen gooien om te kijken of de sluitertijden kloppen... zo "op 't oor" lijken ze te kloppen :-).

O ja, bij beide aanbiedingen ging het om de SL66 body met een 120 magazijn en 80mm 2.8 planar (zonder HFT coating). Er zijn er ook nog te vinden op www.kamera-express.nl en Hans Klinkhamer (van www.dekamera.nl) heeft naar zijn zeggen een zeer goede SL66 body voor 450 euro liggen.

M.v.g.,
    Jeroen

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

mag weg

(Ik wou hier een zinnig antwoord geven, maar ondertussen is het me ontgaan. Ik heb dus mijn antwoord verwijderd, maar kan ik het ook helemaal uit deze discussie weghalen? Ik zie nergens een knop "delete" ofzo...)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

B+W?

Ik heb nog even zitten speuren op internet en zag op "http://www.robertwhite.co.uk/bwfilters.htm" dat B+W ook filters maakt met een Rollei BAY 6 (BAY VI) vatting. Is dat misschien wat?

Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Grappig detail: Afgelopen woensdag was er een aflevering van de "Avondetappe". Dat is een terugblik op de touretappe met Mart Smeets. De gasten waren die dag Patrick Lefevre en Stafen van Fleteren. In de beelden zag je Van Fleteren met een SL66 door de tour-gekte lopen,

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Ik heb nog even zitten speuren op internet en zag op "http://www.robertwhite.co.uk/bwfilters.htm" dat B+W ook filters maakt met een Rollei BAY 6 (BAY VI) vatting. Is dat misschien wat?

Jeroen
    Wat extra informatie m.b.t. deze filters... ze kunnen ook in Nederland door fotokonijnenberg & kamera express geleverd worden:
    - B+W M/Yellow 139,- mrc versie 169,-
    - B+W Y/Orange 139,-mrc versie 169,-
    - B=W Y/Green 139,-mrc versie 169,-
    ... ik spaar nog even door :-).

M.v.g.,
    Jeroen

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Paepke & Leaf Shutter reparaties voor SL66

L.S.,

Gisteren ben ik bij Paepke in Dusseldorf geweest om de sluiter van mijn SL66 te laten nakijken. Toen hij mijn Sonnar 150 met centraalsluiter zag vertelde hij dat hij die niet meer zou kunnen maken als die kapot zou zijn. De reden is dat hij niet meer aan de onderdelen kan komen.
    Kortom, mocht je een SL66 willen aanschaffen voor deze objectieven,... dan is dat wellicht iets om mee te nemen in je beslissing! Hetgaat hier dus voor de duidelijkheid om de twee objectieven met centraalsluiter (de sonnar 150 en de distagon 80... al heb ik het van de laatste niet gevraagd omdat ik die niet bezit)
    Jeroen

P.S. Overigens is het objectief natuurlijk wel gewoon te gebruiken zonder de centraalsluiter... maar dan heb je dus geen flits-synchronisatie tot 1/500ste maar 1/30ste (op de body).

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    L.S.,

Toen hij mijn Sonnar 150 met centraalsluiter zag vertelde hij dat hij die niet meer zou kunnen maken als die kapot zou zijn. De reden is dat hij niet meer aan de onderdelen kan komen.
    Datzelfde geldt voor de Hassie-lensen. Alle oudere lensen van zeg maar voordat de CF-lenzen werden geïntroduceerd hebben ditzelfde probleem. Je moet toch op een of andere manier aan je omzet komen... Want de lenzen gaan normaliter nooit kapot en een eeuwigheid mee. Vindt dat ze daar slordig mee omgaan. Bij auto's kun je nog onderdelen krijgen van vooroorlogse modellen en deze fabrikanten koesteren zelfs hun "Alte Tradition".
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka
    ...de lenzen gaan normaliter nooit kapot en een eeuwigheid mee.
    Maandag krijg ik waarschijnlijk van Paepke te horen hoe 't met m'n Sonnar staat... m'n duimen zijn al schraal :-). Ik vind het ook jammer dat ze deze objectieven 'opgeven'... want ik vind de charme van dit soort apparatuur vooral dat je het kunt laten maken (en niet meteen in de prullenbak hoeft te knikkeren zoals de meeste hedendaagse producten).
    Jeroen

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een ander groot pluspunt van specifiek deze lensen is hun "boekhé". De modernere typen tekenen veel harder omdat men dat mooier vond. Wie "men" is weet ik niet maar ik kan het niet waarderen. Vorig jaar een week proefgedraaid met een Hasselblad H1 met de fuji-lenzen. Vond het resultaat een ramp. Opmerking van de verkoper en de vertegenwoordiger van Hasselblad was het volgende; deze lensen zijn speciaal geschikt gemaakt voor digitaal werken. Am me hoela. Gewoon bagger was het...
    Hasselblas is zo goed als zijn lenzen. Dat lichtdichte doosje doet verder niets dan enkel de spiegel opklappen en zorgen voor het transport van de film. het meest belangrijke zit 'm, juist ja in de lens. Optiek, sluiter en het diafragma.
    harry

Release, the best you can do...

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin