Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,938   Posts: 1,557,320   Online: 998

Page 1 of 5 12345 LastLast
Results 1 to 10 of 41

Thread: Rolleiflex SL66

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Rolleiflex SL66

Zitten hier gebruikers van de Rolleiflex SL66 tussen?

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Ja, ikke...

JJ

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wat zijn je positieve en negatieve ervaringen? En heb je ervaring met reparatie bij Klinkhamer? (Ik wel, en niet zo'n goede helaas.)

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Ik vind de SL66 een fantastische camera. Zwaar, niet echt handig, traag scherp te stellen, maar volledig eigenzinnig in ontwerp. Prachtige close-up mogelijkheden met de balg en de omkeermogenlijkheid van de objectieven en natuurkijk de "tilt". En prachtig Zeiss glas. Mijn ervaringen met Kinkhamer zijn ook matig. Hij is erg vriendelijk, maar erg slordig en verstrooid. Ik heb mijn camera twee keer voor het zelfde euvel naar hem toe gebracht en beide keren duurde het een eeuwigheid voor hij er mee klaar was. Elke keer vergat hij iets. Ik had hem bv. gevraagd de sluitertijden te noteren voor me. Het schijnt moelijk te zijn om de hele reeks goed te justeren bij een oude mechanische camera. Op zich geen probleem, maar ik wilde graag de afwijking weten om rekening mee te houden. Heeft K. pas in derde instantie gedaan. Ook heb ik hem een keer gevraagd een van mijn objectieven schoon te maken (diafragma ging niet helemaal open). Ik had mijn hele boeltje bij hem gelaten en bij ophalen bleek dat hij het verkeerde opjectief had schoongemaakt!! Waarbij ook nog een stofje duidelijk zichtbaar in die lens was achtergebleven. Heeft K. wel gratis hersteld. Blijft slordig. Ik heb de voorzitter van de nederlandse rolleiclub over K. gesproken en die vind hem toch de beste reperateur in holland. Als ik ooit weer een reparatie nodig heb ga ik naar Duitsland Braunzweig. Ik heb bij K. ook nog een nieuw matglas gekocht van Maxwell. Duurde ook eeuwen, maar is wel een hele vooruitgang.

Wat zijn jouw ervaringen, met Sl66 en Klinkhamer?

Groet JJ

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by naaldvoerder
    Wat zijn jouw ervaringen, met Sl66 en Klinkhamer?
    Groet JJ
    Ook ik vind de SL66 een fantastische camera. Weliswaar wat zwaar, en sommige dingen zoals de transporthendel zijn bij andere merken beter opgelost. Maar er valt prima mee te werken. Vooral de Zeiss optiek is geweldig. De scheimpflug verstelling en de ingebouwde macro zijn uniek voor deze camera (De Fuji 6x8 is eigenlijk alleen in de studio te gebruiken).

Klinkhamer duurt eeuwen, hij is slordig en verstrooid, en bepaald niet goedkoop. Daar zou ik allemaal mee kunnen leven als de reparaties goed waren. Maar ik heb hem een SL66 filmmagazijn toegestuurd waarvan de teller op 1 bleef hangen. Na een hele tijd en enkele mailtjes krijg ik hem terug. Tot mijn verbazing waren de leertjes er weer op geplakt met ... BISONKIT ! De lijmdraden liepen nog over het leer. Net alsof er in heel nederland geen cameralijm of dubbelzijdig plakband te koop is. De teller bleef niet meer hangen. Maar de cijfers waren nog steeds niet te zien, want het wieltje gaf nu de witte ruimte tussen twee getallen aan. En dat alles voor 122 Euro !

Ik kon het magazijn op zijn kosten weer retourneren. Na nog eens een aantal maanden kwam hij weer terug. De teller gaf onveranderd de witruimte tussen de cijfers aan. Maar nu herkende de cassette ineens het begin van de film niet meer. Weer terug naar klinkhamer.

Nog een aantal maanden later kwam de camera weer terug met een begeleidend schrijven. De mechaniek van de filmherkenning was volledig vernieuwd. Maar de teller deed het nog steeds niet goed.

Na de vierde keer bleek de teller nog steeds defect, en herkende de cassette het begin van de film niet meer. Ik heb de moed maar op gegeven en Klinkhamer betaald. Ik ben nu 122 Euro armer, heb een cassette die er slechter aan toe is dan toen ik hem de eerste keer opstuurde, en stuur in het vervolg mijn spullen naar Duitsland.

Overigens is Klinkhamer niet de beste Rolleireparateur. Hij is de enige. Want volgens mijn reguliere camera-reparateur weigert Rollei om onderdelen te versturen naar gewone camera-reparateurs. Rollei doet in Nederland alleen zaken met Klinkhamer.

Een ding moet ik Klinkhamer nageven. Hij is altijd vriendelijk gebleven ....

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Een ding moet ik Klinkhamer nageven. Hij is altijd vriendelijk gebleven ....

Maar jij ook?.......

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik ben niet gaan schelden of zo. Maar ik heb mijn ongenoegen wel door laten schemeren.

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Is de Rollei je enige camera? En anders, wat gebruik je het meest?

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by naaldvoerder
    Is de Rollei je enige camera? En anders, wat gebruik je het meest?
    Nee. ik heb ook een Nikon F4, een Hexar, en een Wista 4x5 houten loopbodem. De eerste ligt vooral in de kast. De tweede is voor familiekiekjes, en de Wista heeft mijn voorkeur voor landschappen. De SL66 is voor portretten en landschappen. Ik gebruik het liefst de Wista, maar die is soms wat omslachtig. Dan komt de SL66 aan bod als uitstekende tweede.

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argentic
    Zitten hier gebruikers van de Rolleiflex SL66 tussen?

Gilbert
    Hallo Gilbert,

Ik heb ook een SL66, maar gebruik deze camera bijna nooit.
    Als ik hem wil inzetten doet de camera het niet.
    Ik heb de SL enkele jaren terug gebruikt bij de Kamera Express gekocht.
    Op dit ogenblik ligt de camera sinds maart! bij een reparateur (via Kamera Express). Hij is al zeker 5 maal terug geweest, maar vertoont weer steeds dezelfde kuren. De sluiter blokkeert en het sluitergordijn blijft hangen.
    Ik ben niet zo erg tevreden met de camera en ook niet met de reparateur.
    groetjes

martin

Page 1 of 5 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin