Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,693   Posts: 1,482,451   Online: 908

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 11 to 20 of 47

Shooter
    Large Format
    Precies, ik zou me maar niet al te druk maken over het zgn verdwijnen van film. Voorlopig is er aanbod zat en van betere kwaliteit dan ooit. Gewoon lekker fotograferen. En nu ben ik echt weg, anders mis ik mijn licht.

Jan

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik denk dat we nog jarenlang van 120 en 4x5 kunnen genieten.
    Het is een publiek geheim dat Agfa hun filmproducten wil afstoten en na het stopzetten van 4x5 gaat het gerucht dat ze ook met 120 willen stoppen (wordt voorlopig echter formeel ontkent). aan de andere kant zegt mijn fotoboer dat Ilford hun Z/W producten zal blijven produceren de eerste komende jaren en Kodak heeft zopas een meerderheidsparticipatie genomen in deze firma:

http://www.luckyfilm.com/eng/index.html

U zal wel begrijpen waarom.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Huib
    Nou ja, als het alleen om de KvK inschrijving te doen is: voor 40 of 50 euro per jaar sta je ingeschreven (ook particulieren, iedereen kan zich inschrijven), dus tel uit waar het break-even punt ligt. Trouwens dan kun je ook een Makro-pasje aanvragen (als je het niet al automatisch ontvangt na inschrijving). Als ze alleen aan bedrijven willen verkopen: vraag dan naar het BTWnummer zou ik zeggen dat kunnen particulieren namelijk niet (zo makkelijk) krijgen.
    Huib
    Zolang ik nog elders volop MF film kan kopen, hoef ik nog niet over te gaan op dat soort praktijken.

Het grootste gedeelte van mijn film wordt vanuit Engeland rechtstreeks naar Schotland geleverd, naar mijn 'tweede thuis'.

Anne Marieke

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Nou moe is dit timing of niet? :-)

http://www.webwereld.nl/nieuws/19055.phtml

Huib

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    En of Huib,

Zoals ik het ergens las, de photoindustrie is zijn eigen staart aan het opeten.

Ik ben er van overtuigd, één maal de hype van al het digi-geweld voor bij, éénmaal men al de nadelen van die workflow ervaart, er terug ruimte zal zijn voor een "all-in" consumenten film oplossing.
    En MF en LF zullen geen concurrentie kennen.

mvrgr
    Fred

Shooter
    Medium Format
    Images
    9

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Annemarieke,
    je doet er goed aan dat soort berichtjes met enkele korreltjes zout tot je te nemen, ook al omdat het komkommertijd is. Ten eerste, de opdrachtgever - hp - verkoopt zowel digitale camera's als printers als inktpatronen als zogenaamde fotopapieren en dat weet mijnheer de Hond ook, dus vandaar de titel 'Nederland stapt massaal over op digi's'. De titel van dit onderzoek stond zeer waarschijnlijk al vast voordat het eigenlijke onderzoek plaatsvond, denk ik.

Wat blijkt: 44 of 55% (even uit m'n hoofd) van de huishoudens heeft al een digitaal toestel. Zou best kunnen. Interessantere vraag is natuurlijk of dat dure ding het na twee jaar a) nog steeds doet en b) nog steeds gebruikt wordt en c) bevalt.

Dan, 19% van de ondervraagden "heeft plannen om nog voor de vakantie een digitoestel aan te schaffen". 1. De vakantie is al lang en breed begonnen en 2) plannen hebben om is niet hetzelfde als aanschaffen. Komt bij dat die dingen bij de Aldi tegenwoordig 100 euronen of minder kosten, dus je kunt dat altijd eens proberen, als digileek zijnde.

51% heeft wel eens een digitale foto thuis afgedrukt. Dat was waarschijnlijk de allereerste keer. Maar al snel blijkt dat het - toch wel erg dure - inktpatronen zuipt om een fotootje af te drukken en b) dat de kleuren helegaar niet zijn zoals je op je mobiel of ander draagbaar elektronisch snufje zag....

Tot slot, dit is een 'straatonderzoek' en wie een populatie van bv. duizend mensen bevraagt, zal niet snel op een gevorderde amateurfotograaf of een prof stuiten. Anders gezegd, in een discussie over het vermeende einde van middenformaat behoort dit zomeronderzoekje mijns inziens helemaal niet thuis.

Groet, Paul.

PS. Vandaag stond ik even de Tour de France te fotograferen (even, omdat de passage doorgaans maar enkele seconden duurt). Ik had positie gekozen op een stinkende vuilniscontainer, had m'n compositie bepaald en een voor de TdF geschikte sluitersnelheid ingesteld en het toestel op handmatig scherpstellen gezet -- komt er zo'n digi-idioot op een andere container naast me staan, vraagt nog of hij me niet stoorde, zeg ik ik wil dat & dat fotograferen, wijs dat ook aan, van links naar rechts -- en wat denk je?

Op het moment suprême steekt-ie z'n handen opeens helemaal naar voren en houdt dat kutding een meter voor zich uit, midden in mijn compositie. En dat terwijl je bij een doorkomst van de renners maar echt één of twee seconden de tijd hebt. Soms is het blijkbaar wat lastig, fotograferen zonder zoeker. En een beetje asociaal ook, als ik zo vrij mag zijn. Mijn Tour de France-foto mislukt door dit soort digitaal neo-analfabetisme... Buh. Volgende keer beter hopelijk.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Anne Marie,

Zoals Paul al zei een markt_ondervraging is dikwijls een wishfull_thinking_evenement.
    :-). Het is het onderhouden van een hype. Soms zijn zulke marktonderzoeken eerder een poging voor het omdraaien van een neerwaartse trend. :-)

De houding/reacties van de consument vóórzien, voorwaar een moeilijke bezigheid.
    In werkelijkheid denk ik dat op vele bureau's een rapport ligt van "Hoe krijgen we de digi-talers méér aan het printen?"

Wereldwijd blijft film zeer belangrijk. Daar bestaan rapporten over. Google op "annual report 2003 film photography" en je vind al wat informatie. In de Westerse wereld is de film-sales achteruitgang al belangrijk (gemiddeld 8%). Alleen, in de plaats ervan komt er een éénmalige business (aankoop digitaaltje) die heel weinig "dagelijks brood (de prints)" met zich meebrengt.

De marketing boys zijn een lukratieve business "36 opname op film-36 prints bij de fotoboer" stevig aan het omtunen zijn naar "-tig opnames op het scherm, en voor de meeste haast geen prints".

Ik vermoed dat de sales van diezelfde bedrijven hier vlug achter zullen komen.
    En aan die zelfde marketing goeroe's om andere strategieën zullen smeken.
    Met een "back to the future" tot gevolg? Moeilijk te voorspellen.

Ik kijk uit hoe al dat digi-geweld evolueert, ondertussen maken we ons echter geen zorgen.

De schikderskwast en verf houdt het al eeuwen uit.... :-).
    Zie de fine art business. Nu lukratiever dan ooit?

Fred

ps: een kennis vanuit Leuven, die er een direkt_klaar_fotografie_handel runt, bevestigde me enkele weken geleden: anno 2004 gebeurt 95 % van zijn business op film. En zijn omzet daalt niet.

Shooter
    35mm
    In Den Haag wordt nog zeker 120 film verkocht. Onlangs kocht ik bij Foto Hafo (www.hafo.nl) een vijfpak T-Max 400 Film voor mijn Zeiss Ikon 6x9 balgcamera.

Frans Wellner

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic
    Gisteren stond ik in een normale fotowinkel in Emmen, en vroeg om 120 film. Waarop de verkoper zonder blikken of blozen beweerde dat zulke film niet meer geproduceerd werd. Dat heb ik ten stelligste ontkend. Daarop zei hij:"Maar meneer, dat soort fotografie is toch helemaal afgelopen." Ik wilde nog zeggen: "Jij bent dus geen echte fotograaf. Je bent alleen maar een dozenschuiver." Ik heb me ingehouden (met moeite). En ik kan me er nu nog kwaad over maken. Zelf leveranciers als Kodak kunnen hier volgens mij niet blij mee zijn. Film is nog steeds hun grote melkkoe.

Maar als doorsnee klanten met dit soort misinformatie gedwongen worden om over te stappen op digitaal, zal het over afzienbare tijd helemaal afgelopen zijn met MF film.

Gilbert
    Gilbert,
    Heb alle bijdragen gelezen over het mogelijke verdwijnen van film. Mijn conclusie tot op heden is dat ik er nog geen enkele moeite mee heb gehad om deze te verkrijgen. In een laatst gepubliceerd overzicht in een Duits FotoMagazin stond dat er in dat land nog meer dan 85 miljoen films over de toonbank zijn gegaan. Dan heb je het alleen over Duitsland wat dacht je GB-F en niet te vergeten Rusland, Oekraine e.d. Daar wordt zeker nog veel op film gewerkt. De scribent repte over een vermindering t.o.v. 2003 van nog geen 5%. Hoezo! films verdwijnen HH-NL-fotowinkelboeren. Het ontbreekt de meeste fotozaken in NL aan visie. Korte termijn denken voert bij deze mensen de boventoon. Koop mijn films in Den Ham bij Konijnenberg, volledig assortiment en tegen zeer goede prijzen. Heb onlangs nog een klein vergelijkingsonderzoek gedaan en daarbij diverse aanbieders vergeleken en de conclusie is dat K. goed zit. Altijd vers materiaal hetgeen vanzelfsprekend komt door de grote omzetsnelheid.
    De hele digitale boom die met name de "foto-vak"-bladen ons proberen aan te praten is alleen maar gebaseerd op omzet en heeft met kwaliteit niets te maken. Ben nog steeds van mening dat een digitale inkjetprint niet dat "boeket" heeft die een mooie bariet of PE afdruk wel heeft.
    Als laatste vernam ik, van een vaklab bij mij in de buurt, dat vakfotografen die overgegaan zijn op digitaal en vaak hun hele analoge equipment voor een appel en ei hebben verkocht aan het terugkrabbelen zijn. De reden zou zijn dat ze nu veel meer en veel langer bezig zijn achter de computer om er een fraai beeld van te maken dan dat voorheen het geval was. Toen brachten ze de films naar het vaklab en zochten op de contactprint de juiste plaatjes uit en het lab deed de rest. Konden zij zich verder met het creatieve fotografische proces bezighouden dat meer oplevert dan hele dagen en nachten achter een glimmend beeldscherm te hangen. De vaklaboratoria zijn natuurlijk wel de eersten die dit soort signalen krijgt en dat wordt dan gestaafd met meer omzet op de traditionele printafdeling. Goede ontwikkeling volgens mij. In ieder geval laat ik mij de kop niet gek maken door de opdringerige wijze waarop reklamemakers mij willen doen geloven dat ik niet meer meetel met mijn analoge equipment. Chapeau voor Nikon die nog een juweeltje van een F6 het licht laat zien. Deze fabrikant is niet dom die heeft daar zeker marktonderzoek naar gedaan en dat beloofd dus veel goeds.
    Er is niets mis met analoog zijn.
    Nu ga ik de gevoelige zones van de kerstkalkoen aan een onderzoek onderwerpen. Bon apetit.

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin