Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,301   Posts: 1,536,147   Online: 831

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 21 to 30 of 47

Shooter
    Med. Format RF
    Images
    3
    Ik kocht deze week een speciaal nr van Photo Réponses over de toekomst van de fotografie. Interessante bedenkingen. Ook daar is het duidelijk dat sommige beroepsfotografen teruggaan naar 120 dia wegens tijdswinst en de schitterende kwaliteit.

Shooter
    Medium Format
    Tijdswinst in de zin van: "Ik lever een dia en dat is mijn eindprodukt" Daar zit wel iets in, want sinds de intrede van de digitale fotografie zijn allerlei taken die vroeger bij de lihtograaf lagen verschoven naar de fotograaf. Digitaal fotografen is niet sneller dan analoog is mijn ervaring. Er gaat veel tijd zitten in de nabewerking. Echter de meese klanten eisen toch een digitaal bestand en dan is dia alleen omweg, mat een extra tussenstap. Aan die bewerking zit je toch vast, want een klant zal daar zelden een lithograaf voor inhuren.

Shooter
    Large Format
    ook ik heb al bergen onzin moeten aanhoren mbt film/digi

-Voordeel van digi is dat de lens lichtsterker is
    -tegen klant: Nee, u krijgt net 100euro voor uw M645-1000s inruil want binnenkort dumpen we alle film occasions
    ik 10min later: oh dan krijg ik vast wel die ....voor een mooie prijs...Nee, geen kortingen want de occasion handel is nog prima
    -Het filmspul gaat er allemaal uit..,
    ik: oh als ik een berg meeneem krijg ik dan een forse korting. Euuh nee, volgende week komt een nieuwe lading binnen.

Kijk, de kiekjes consument gaat masaal over, nu je voor 200euro al een aardige 6mp koopt bij de aldi. Helemaal niet gek. In het wat serieuzere (amateur) segment is het anders al wordt daar ook (langzamer) gesnoept van het filmaandeel (bij mijn club zijn er slechts 5 op de 60 die puur digitaal werken). Maar dat zijn niet de mensen die in de winkel op de hoek hun films halen, maar veelal via internet. He, ook ik laat mijn 13x18 film uit oostenrijk komen, scheelt 10euro per pak. Geen wonder dus dat in de winkel op de hoek de film gaat verdwijnen. En absoluut geen ramp want je komt toch wel aan je spullen.
    Binnenkort komt er bij mij ook een digireflex, maar ook een M waarschijnlijk en de 4x5/5x7 en palladium chemie is voorlopig nog lang niet weg. Film blijft echt nog wel even.

Maar dat de handel zijn eigen staart opeet is onzin, want over 2-3 jaar is de kamera die de mensen hebben gekocht verouderd of kun je er niet meer mee gezien worden. Daarnaast waarom zou jij je daarover druk maken. Moet de handel maar film blijven pushen omdat ze anders straks geen werk meer hebben. Wat een totale onzin zeg...

biloko's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Heb ook gelezen (weet niet meer waar, Reponses Photo of een of een andere forum die refereerde naar de jaarlijkse statistieken) dan het verkoop van 120 films in 2004 steeg...
    Charles "Biloko" Lemaire

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hier in de stad hebben we zo lang ik denken kan altijd 5 fotozaken gehad, die allemaal prima zaken deden. Inmiddels is de eerste failliet, en een andere overgestapt op uitsluitend portretten en trouwreportages. Redenen: de zakkende verkoop van de grote melkkoe (afdrukjes) en... de zakkende verkoop van (digitale) camera's ! ! Niet dat er minder camera's verkocht worden, integendeel. Maar die markt wordt steeds meer overgenomen door kruideniers, telefoonverkopers en witgoed zaken.

Dit bevestigt mijn vermoedens dat de fotobranche met digitaal zichzelf de das om aan het doen is.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argentic
    Hier in de stad hebben we zo lang ik denken kan altijd 5 fotozaken gehad, die allemaal prima zaken deden. Inmiddels is de eerste failliet, en een andere overgestapt op uitsluitend portretten en trouwreportages. Redenen: de zakkende verkoop van de grote melkkoe (afdrukjes) en... de zakkende verkoop van (digitale) camera's ! ! Niet dat er minder camera's verkocht worden, integendeel. Maar die markt wordt steeds meer overgenomen door kruideniers, telefoonverkopers en witgoed zaken.

Dit bevestigt mijn vermoedens dat de fotobranche met digitaal zichzelf de das om aan het doen is.
    Ik ben het volldedig met je eens Gilbert.

Fotonelissen, eens een gerenomeerde fotografiewinkel met als core business zijn consultancy is bvb zich aan het omschakelen naar een beamer verkoop...(De Action Shops zijn een onderdeel geworden van de Selexion keten)

De fotobusiness is het 'Noorden' kwijt...

mvrgr
    Fred

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Jongens, laten we nu de fotozaak niet de schuld geven.

Wij zijn zelf schuldig. Hardstikke.

Want toen we nog niet met z'n allen massaal via postorder de spullen op de goedkoopst mogelijke plek haalden, kon de kleine "vak"-handel nog prima bestaan. Maar van die vijftig mensen die nu nog op MF fotograferen, en die hun lenzen liever via het Internet bij B&H bestellen omdat ze daar goedkoper zijn, en die thuis hun eigen printjes maken - op papier dat ze in Belgie besteld hebben omdat dat vijf euro per doos scheelt - daar kan de lokale fotoboer zijn gas en licht niet eens van betalen.

En ik ken een flink aantal fotografen die ook gewoon hun computer bij de Aldi gekocht hebben, hoor.

Wij willen alleen nog maar een vakhandel als we 'm zelf nodig hebben. En van het aantal keren dat wij nu nog een vakhandel nodig hebben, kan die vakhandelaar echt zijn vrouw en zijn zeven bloedjes van kinderen niet voeden.

Ik ben in elk geval blij dat ik de laatste substantiële aanschaf die ik heb gedaan bij een vakhandelaar gedaan heb... en ik zou willen dat ik mijn filmpjes en chemie en papier nog kon kopen bij een vakhandelaar op minder dan vijftig kilometer hiervandaan, gewoon omdat het leuker is om op zaterdagochtend gewoon bij zo'n man even "de lucht op te snuiven". Maar goed, die knop zit er niet meer op, want die vakhandelaar heeft alleen nog maar digitale cameraatjes en geheugenkaarten en USB-kaartjes. Ik haal er wel altijd nog mijn 400TMAX films voor de CLE, maar 120-film heeft hij ook niet meer (ik heb de laatste 120 Tri-X'en van 'm gekocht, een jaartje terug). Sindsdien haal ik die niet meer bij de winkel, maar laat ik ze opsturen door een andere winkel. Aardige man (Henk Wolt), met een goeie voorraad, de volgende dag in huis. En als ik iets wil dat niet in zijn prijslijst staat, kan dat ook.
    Niet de goedkoopste, maar hij heeft zich eens voor mij ingespannen om iets geks te vinden. En daarom heeft hij mijn business.

Ik kan het spul ook in Belgie halen... dat is vast stukken goedkoper. Maar ik vind meneer Wolt gewoon aardiger.
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Beste Peter,

Zo te horen mag ik me gelukkig prijzen dat er in Rotterdam nog een vakzaak zit met deskundig personeel dat niet te beroerd is iets uit te zoeken. De voorraad film, papier en chemie is behoorlijk. De naam: Foto Klein Professional. Ook postorder voor wie Rotterdam te ver is.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Peter
    Ik haal mijn films, papier en chemo gewoon in Utrecht bij foto Prisma, of Patent, volgens mij 20km bij je vandaan. Ik blijf het doen in de hoop dat nog lang te kunnen.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Smoesen Festival

Quote Originally Posted by Breunes
    Peter
    Ik haal mijn films, papier en chemo gewoon in Utrecht bij foto Prisma, of Patent, volgens mij 20km bij je vandaan. Ik blijf het doen in de hoop dat nog lang te kunnen.
    Ik heb het afgeleerd om iedere keer voor Jan met de korte achternaam naar de "winkel" te fietsen en weer een smoes te horen waarom het er niet meer is. Moeilijk leverbaar, niet courant, zou vorige week al geleverd moeten zijn, is er nog niet, begrijp ook niet waar het blijft etcetera, etcetera.
    Postorder is mijn toverwoord; goed en snel en in veel gevallen (incl. verzendkosten) nog goedkoper dan de fotoboer die ik het wel zou gunnen. Deze laatste heeft zijn uiterste best gedaan mij, ik vernam dat ook van andere amateurfotografen, en hun dus ook, de winkel uit te jagen.
    Deze methode kost minder tijd en scheelt ook nog eens een stel kouwe klouwe en een nat pak als je pech hebt.
    harry

Release, the best you can do...

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin