Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,906   Posts: 1,521,418   Online: 1029

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Thread: Keuzes keuzes

Shooter
    35mm

Keuzes keuzes

Hallo,

Ik ben nieuwe op dit forum, zal me even voorstellen. Ben Pim, woon in Leeuwarden en ben al een aantal jaar hobby fotograaf. Maak graag foto's van omgeving, kleine evenementen en op zijn tijd een model fotoshoot.

Ik heb altijd mijn Canon 5D gebruikt om mooie foto's te maken, maar sinds een dik jaar verlies ik de 'fun' in het maken van een foto, ik ben er niet meer trots op.

Ik krijg veel positief commentaar op mijn foto's, maar het is allemaal zo speciaal niet meer. Je schiet een foto of 30, kijkt thuis wat de mooiste was, haalt hem nog even langs lightroom en je hebt een prachtige foto. Ik ben er niet meer trots op en raak de lol er van kwijt.

Ik ben nu dus van plan om over te stappen op analoge fotografie. Ik heb al hier en daar eens een rolleiflex in mijn handen gehad en een Holga, Maar ben naar een echt mooie analoge camera op zoek maar kan niet kiezen, van daar dit topic of iemand voor mij een beetje duidelijkheid kan scheppen.

Mijn twijfel zit tussen de Mamiya C330, Mamiya RZ67 en de Mamiya M645.

Na wat internetten kom je er wel achter dat de Mamiya C330 een TLS camera is en dat er niet veel lenzen voor zijn etc etc, maar zou heel graag ook echt iemands mening er over willen.

Ik hou dus van omgeving fotografie, maar de meeste foto's maak ik van modellen en mensen op een evenement. Het hoeft geen razendsnelle camera te zijn maar het moet gewoon een mooie camera zijn waar ik niet direct tegen beperkingen aan ga lopen.

Ik heb al aardig wat sites, blogs en wikipedia pagina's bekeken maar zou graag mensen hun mening er over willen weten, of misschien nog mooier zelfs, mensen met ervaring in deze camera's.

Alvast erg bedankt en hoop dat iemand me een klein beetje in de goede richting kan duwen!

Pim

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Welkom
    De mamiya 330 is een street camera, en voor beperkt studio werk. Je moet ook houden van het vierkante formaat. 12 foto's op een film. De 67 is een pure studiocamera, loeizwaar als body met lenzen. Geeft kwalitatief wel het beste resultaat. 10 foto's per film. De 645 is het kleine middenformaat met dezelfde verhoudingen als kleinbeeld. Licht en modern. 16 fotos per film.

Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    35mm
    Ah oke, al weer iets wijzer. Ik vind vierkante foto's best wel wat hebben, dat schrikt me niet af. Ook al zou het ergens leuk zijn als je dat formaat kon wijzigen, maar dat is geen must. Een 67 is inderdaad een stuk zwaarder. Maar is het echt een pure studio camera? of is er ook wel mee rond te lopen? Verder zou ik het ook erg fijn vinden om in de loop der tijd ergens een enorme groothoek of misschien zelfs wel fish-eye op te kunnen schroeven.

Misschien te veel gevraagd, maar heb je een ruwe prijs inschatting van die 3 camera's? als ik er op google lopen de prijzen wel heel erg uit een.

Bedankt overigens!

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Formaat kun je altijd wijzigen in de doka. De 67 kun je rondzeulen maar staat best op statief. Je kan ook eens kijken naar een Mamiya 7 II, als het formaat (6x7) bevalt.
    Ik heb geen echt idee van de prijzen, maar het het verschil zit hem waarschijnlijk in de toestand van de camera.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

JBoontje's Avatar
    Shooter
    35mm
    Er staat op dit moment op Marktplaats een Mamiya 7+lens te koop, 850 euro vaste prijs. Als je naar deze camera op zoek bent is dit een hele goede deal, ze staan regelmatig te koop voor ver boven de 1000.

Misschien is de Pentax 67 iets om te overwegen, verkoopt voor rond de 500 euro incl lens. Is een beest van een camera, maar is echt een heel goed systeem en staat bekend om zijn 'echte' kleurweergave.

Als je een camera zoekt, kan ik aanraden dat je alleen Marktplaats in de gaten houdt. Dagelijks komen er nieuwe cameras op te staan, na een paar dagen/weken krijg je een goede inschatting van hoe duur ze zijn.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een M645 (pro - pro TL) is gemakkelijk in gebruik en nog redelijk in gewicht. Door het 6x4,5cm formaat is het wel handig een prisma zoeker erbij te hebben. De camera maakt overigens 15 opnames op een 120 rolfilm en 30 op een 220 rolfilm. Ik werk sinds 1994 met een M645 pro.

Een RZ is erg zwaar en eigenlijk voor de studio.

Een C330 is een TLR, totaal andere manier van fotograferen. Ik heb ook een TLR, Yashica Mat 124-G en gebruik deze vnml. voor IR fotografie. De zoeker en het matglas, allemaal anders dan een SLR.

Een RF camera M7 II is erg mooi maar ze zijn nog steeds vrij prijzig. Een goed formaat voor landschaps fotografie.
    Alternatief: Plaubel Makina (6x7) of een Cosina Voigtländer Bessa III 667, deze twee cameras zijn folders, heel compact en 6x7 en de C.V. instelbaar 6x6 of 6x7cm. Maar een vast objectief.

De manier waarmee je werkt met rolfilm is al heel anders dan met een digitale SLR. Je neemt meer de tijd en gaat rustiger fotograferen. Het eindresultaat is een stukje "hardware" de film wat een ander gevoel geeft dan een kaartje die je in de computer steekt.

Prijzen: Lopen vaak erg uiteen. Je moet idd. marktplaats maar een tijdje in de gaten houden of fotoapparatuur.

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    92
    Ik volg dit draadje met interesse : een nieuwe RZ pro IID kost bij de webwinkel van Mamiya "setprijs" E 2374.= , bij 'Cambridgeworld' in NYC hetzelfde setje slechts $ 2189.= (E 1705.=) ze worden tot mijn verbazing nog steeds gemaakt !
    Last edited by k.hendrik; 09-06-2010 at 01:33 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Heel erg bedankt voor en waardevolle reacties.
    Ik ben al aardig wat wijzer geworden.

Mijn twijfel zit nu 'nog' maar tussen 2 camera's. Namelijk de Mamiya C330f en de Mamiya m645. En ik kom er maar niet over uit. Heb ze beide al in de hand gehad en vind de Mamiya m645 het fijnst in de hand liggen. Maar de C330f heeft zo ook weer zijn voordelen.

Ben er ook achter gekomen dat een schacht zoeker met optioneel zo'n loepje mij de meest fijne manier lijkt om foto's te maken. Je hebt zo echt voerzicht.

Is er ook enig verschil in kwalliteit van de foto's met die 2 camera's? behalve het feit dat de een rechthoek is en de ander vierkant is.

Ik heb op marktplaats een mamiya m645 gezien voor 400 euro, 3 objectieven en alles in goede staat. maar er zit een prisma en een hoek zoeker bij. Kan er altijd nog een schacht zoeker op?

Excuses voor de eventuele stortvloed aan vragen, ben erg enthousiast en de meningen over die 2 camera's lopen - als je even googled - erg sterk uit een.

Gr,

Pim

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb enkele jaren geleden mij afgevraagd wat ik wilde. Ik wilde een camera die het na 10 jaar nog steeds doet. Daarom heb ik gekozen voor een volledige mechanische (hasselblad 501). Met name de schachtzoeker is inderdaad een helder/groot beeld.
    Daarvoor heb ik een pentax 645 gehad en een pentax 67. De 67 is een slagschip en uit de hand krijg je problemen met de kleine scherptediepte die je overhad bij een 1/125 minimaal.

Ik heb hier een daar negatieve dingen gehoord over de electronica van de mamiya 7-7ii. Misschien meot je daar eens op googlen of bingen.

Ik zou toch eens kijken of de hassy niet binnen de doelgroep ligt. Betere objectieven krijg je niet, en de prijzen zijn heel scherp nu.

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    92
    PSSSSSSSSST !!!!
    "Cambridge World ": zeer slechte berichten http://www.apug.org/forums/forum51/8...ml#post1061222

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin