Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,301   Posts: 1,536,112   Online: 843

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Shooter
    Multi Format

Linhof technika Press 6x9

Hallo,
    Ik weet een linhof technika press te koop staan, op het eerste zicht ben ik erg geïnteresseerd. Het gaat om een erg complete set (twee rolfilmcassettes, filters, drie Zeiss-objectieven van 53, 100 en 180 mm) in redelijk goede staat - alles werkt nog prima. Ik heb echter geen idee van de waarde van zo'n set en ook de reputatie van het toestel ken ik helemaal niet. De vraagprijs van de verkoper is ook niet echt laag, dus ik wil niet over één nacht ijs gaan om eventueel tot aankoop over te gaan.
    Hebben jullie info en tips?
    Groeten, Stefaan

Shooter
    4x5 Format
    Het hangt helemaal van de staat af waarin hij verkeerd. Is de balg nog goed ? Controleren met een led fietslampje in de balg doen en dan kijken of er in het donker licht naar buiten komt. Is het mes er nog voor het scherp stel maganiek ? En kloppen de nummers op het mes met de nummers van de opjectieven. Hoe is het glas. Daarbij zijn het niet zo gewilde cameras.

Shooter
    Large Format
    Is dat die set van de Leica shop in Wenen? Mooie set maar volgens mij gaat hij "maar" tot 6x7. De Press had geen balg maar een scherpstelring om elk objectief zoals bijv. bij kleinbeeldobjectieven. Ik heb recentelijk over deze camera getwijfeld en oa de gebruiksaanwijzing van internet geplukt. Zover ik weet is het niet bepaald een lichtgewicht camera en omdat hij volgens mij maar tot 6x7 gaat heb ik ervan afgezien. De camera, meetzoeker, sluiters e.d. zijn al oud dus hou qua kosten rekening met een onderhoudsbeurt

Shooter
    4x5 Format
    linhof technika press balg

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Deze Technika's gaan tot 6x9, tenminste op vlakfilm.

Shooter
    Multi Format
    [QUOTE Daarbij zijn het niet zo gewilde cameras.[/QUOTE]

Wat maakt ze dan ongewild?
    Ik heb de camera maar even in handen gehad, dus over de precieze staat van de balg kan ik nu niet oordelen (wel een fijne tip, met dat ledlampje, dat gaat nog van pas komen). De objectieven zagen er wel goed uit (geen schade aan de lenzen, weinig sporen van gebruik en sleet), de nummers heb ik niet vergeleken.

Shooter
    4x5 Format
    Het is volgens mij puur een kwestie van mode. Niet iets wat rationeel te verklaren is. Een paar jaar geleden was er wel een hype rond de biogon maar die lijkt nu weer overgewaaid. Wat wel zo is dat bij deze camera je alleen deze lenzen kunt gebruiken dus modern multicoat optiek behoort niet tot de mogelijkheden.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Als jij de nieuwe lens/sluiter in de oude vatting krijgt (gelijke nom. brandpuntafstand, gelijke sluitergrootte) hoef jij alleen de overbrenging kromme aan te passen, indien nodig.
    Last edited by AgX; 11-26-2010 at 02:46 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Als jij de nieuwe lens/sluiter in de oude vatting krijgt (gelijke nom. brandpuntafstand, gelijke sluitergrootte) hoef jij alleen de overbrenging kromme aan te passen, indien nodig.
    Als je deze camera overweegt, zou ik gelijk kijken wat een modern objectief kost en wat de kosten zijn van een aangepaste overbrenging. Ik zou met de camera die je op het oog hebt een proefopname maken. Dan weet je gelijk of alles functionneert en of het objectief qua beeldkwaliteit je bevalt. Zo voorkom je technische en gebruiksverrassingen. Ik heb deze camera vroeger ook wel eens in handen gehad en wat ik mij herinner is dat de gebruiksvriendelijkheid minder was dan van een 4x5"technika. Maar ja, het is bedoeld als perscamera en als zodanig heb ik hem niet uitgeprobeerd. Zo kan de Technika 4x5"als perscamera worden gebruikt, maar daar is die niet primair voor bedoeld. Het is het verhaal van de appels en de peren.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Alvast bedankt voor de tips. Ik ga de verkoper contacteren om één en ander eens uit te proberen.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin