Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,915   Posts: 1,556,306   Online: 923

Page 3 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 21 to 30 of 55

Shooter
    Large Format
    Om nog even op de Fuji GX680 terug te komen, die zijn gemaakt in types I, II en III. Alleen type III werkt op batterijen, de voorgaande modellen op een lastig verkrijgbare oplaadbare accu. Soms duikt voor die modellen de penlightadapter nog wel eens op. Zonder die adapter zou ik niet aan types I en II beginnen. DE accu is al oud en zal mogelijk snel stuk gaan. Er was ook een type IIIs en mogelijk ook een Is of IIs, die hebben geen mogelijkheid om de objectieven te verstellen (shift, tilt, rise) en zijn daardoor voor minder interessant.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Q.G. View Post
    Faseverschuvingen
    De pot verwijt de ketel...?

En ondertussen is er maar één persoon die on-topic reageert. Waar is de mod als je hem nodig hebt? Ga lekker een andere draad starten "ik weet lekker meer dan jij"...

Ik ben fan van Rollei SL66, maakt me niet uit wie het wanneer (oja, 1966) gemaakt heeft, een prachtige robuuste camera met veel verstelmogelijkheden. Heel wat anders dan een Hasselblad die voor tere meisjes gemaakt is...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Wat een gehakketak.

Dat dreigt hier echt uit de hand te lopen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    De pot verwijt de ketel...?

En ondertussen is er maar één persoon die on-topic reageert. Waar is de mod als je hem nodig hebt? Ga lekker een andere draad starten "ik weet lekker meer dan jij"...

Ik ben fan van Rollei SL66, maakt me niet uit wie het wanneer (oja, 1966) gemaakt heeft, een prachtige robuuste camera met veel verstelmogelijkheden. Heel wat anders dan een Hasselblad die voor tere meisjes gemaakt is...
    Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden. ...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Wat een gehakketak.

Dat dreigt hier echt uit de hand te lopen.
    Daar lijkt het op.

Het aankoopadvies was duidelijk. Jaap heeft daarop een duidelijk overzicht gegeven en aangegeven dat er beperkingen zijn als gevolg van het budget.

Ik heb een Rolleiflex 6008, een SL66, en een twee-oog Rolleicord. Deze kunnen voor een test gebruikt worden. Ik verwacht echter dat de 6008 buiten het budget valt. Als er andere cameras van de lijst van Jaap wel binnen het budget vallen kunnen die (indien beschikbaar) ook binnen de test vallen.
    En als het even kan, maak de testfotos van Carthago voor het door tere meisjeshanden is verwoest. Verkoop de laatste fotos van Carthogo, en je hebt het budget voor een duurdere camera.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Voor diegene die mijn citaat niet begrijpen. Als je vind dat het niet uit de hand moet lopen is moet je niet tekens het laatste woord willen hebben. In de vete blad/rollei wel te verstaan

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Na alle bovenstaande geneutel even terug naar de vraag van de OP.
    De vraag was; geef me een advies voor een eventuele aanschaf van een middenformaatcamera. Thats all..
    Keep it stupid simpel en hou nou allemaal even op met al dat technische (lees interessante) gedoe het antwoordt zou kunnen luiden dat bijv. een Hasselblad of Rolleiachtig type reflexcamera's zijn en dat bijv. Mamiya's 6 en 7 meetzoekers zijn. Optieken e.d. geloof ik wel in. Wil je constrastrijkere beelden dan kies je voor de Japanse optieken wil je toch wat meer zacht tekende dan kies je de Zeiss optieken. Zijn voorkeur ligt bij architectuur fotografie dan zou mijn insteek zijn om een reflex te kiezen. Daarna is aanbod en budget belangrijk.

PS. ik begin me zo langzamerhand ontzettend te storen aan al die opsnijderij van deze en gene.
    Laten we weer gewoon doen.
    Op deze manier van communiceren schrikken we juist de beginnende en met vragen zittende nieuwe of jonge Apuggers af in plaats dat we ze helpen.
    In marketing termen noemen we dat "ken je klant".
    De meeste nieuwe Apug-klanten zitten helemaal niet te wachten op al die vergevorderde kennis, dat komt later wel.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Na alle bovenstaande geneutel even terug naar de vraag van de OP.
    De vraag was; geef me een advies voor een eventuele aanschaf van een middenformaatcamera. Thats all..
    Keep it stupid simpel en hou nou allemaal even op met al dat technische (lees interessante) gedoe het antwoordt zou kunnen luiden dat bijv. een Hasselblad of Rolleiachtig type reflexcamera's zijn en dat bijv. Mamiya's 6 en 7 meetzoekers zijn. Optieken e.d. geloof ik wel in. Wil je constrastrijkere beelden dan kies je voor de Japanse optieken wil je toch wat meer zacht tekende dan kies je de Zeiss optieken. Zijn voorkeur ligt bij architectuur fotografie dan zou mijn insteek zijn om een reflex te kiezen. Daarna is aanbod en budget belangrijk.

PS. ik begin me zo langzamerhand ontzettend te storen aan al die opsnijderij van deze en gene.
    Laten we weer gewoon doen.
    Op deze manier van communiceren schrikken we juist de beginnende en met vragen zittende nieuwe of jonge Apuggers af in plaats dat we ze helpen.
    In marketing termen noemen we dat "ken je klant".
    De meeste nieuwe Apug-klanten zitten helemaal niet te wachten op al die vergevorderde kennis, dat komt later wel.
    Helemaal mee eens Harry!
    We hebben het gegeven middenformaal, architectuur en groothoek. Dan denl ik aan de SL66, die met zijn tilt-mogelijkheden op architectuur is ingesteld en een distagon 40. Ik weet niet of dat binnen het budget van 500 euro ligt, maar hij kan het bij mij uitpproberen. D bijat lijkt mij een simpel antwoord. Vergevorderde kennis is bij een dergelijke vraag misplaatst.
    Dat neemt niet weg dat op de APUG site geen vergevorderde kennis zou mogen voorkomen. Op de engelstalige afdeling is chemistry of densitometer geen vies woord. Hier kun je over dat soort zaken maar beter niet beginnen. Terwijl niemand gedwongen wordt om ieder APUG artikel te lezen. Je leest in de krant toch ook alleen wat je interesseert.
    Helaas zijn er op NL site weinig echte beginners-artikelen. Op de engelstalige kant trouwens ook niet zo veel. Maar in de engelse taal wordt op andere fora dan APUG wel het nodige aan de introductie van nieuwelingen gedaan. En dat ontbreekt in de nederlandse taal. Zo iets zou je kunnen starten op de NL site. Maar in welke rubriek?

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 12-02-2010 at 08:24 AM. Click to view previous post history.

Cor
    Cor is online now

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    ..weer even een wedstrijdje verplassen gehad met de bekende kandidaten..

Enfin, in de strijd hebben we zoals Harry terecht heeft opgemerkt de vraagsteller verloren..

Anders hadden we kunnen doorvragen wat hij precies voor ogen had en hem een gedegen advies kunnen geven.. Na zijn vraag hebben we hem nog een keer terug gezien..('Digitaal was ik meesten bezig met architectuur/portretten/straat fotografie." een nogal ruime omschrijving waar we best over door hadden discusieren)

In het besef dat ik het leiden van dit draadje nodeloos verleng...Ik steun Cato..

Mvgr,

Cor

Shooter
    Medium Format
    Tja, jongens. Jullie kunnen kiezen.
    Oftewel de Dinosaurus blijft hier nieuwe vraagstellers onjuiste informatie voeren, of jullie (!) maken daar bezwaar tegen, en zorgen dat er niemand met nutteloze onzin wordt gevoerd.

Het 'probleem' met het NL-deel van APUG is dat jullie veel te veel aan gezelligheid hechten.
    Niks mis mee. Tenzij het ten koste gaat van de argeloze nieuweling die verwacht hier juist geïnformeerd te worden.
    En dat gebeurd maar al te vaak. Er wordt gepontificeerd, op een "kijk-mij"-toon wordt de grootste onzin verteld, met maar een doel: ontzag winnen. En de goegemeente zit er bij, kijkt er naar, en laat het allemaal gebeuren...

En als er al eens iemand tegen die waanzin in durft te gaan...

Applaus voor jullie zelf, jongens!

Natuurlijk is niet iedereen hier hetzelfde.
    Maar het feit dat men alleen per PM durft te laten weten dat men bepaalde 'zaken' hier ook meer dan beu is spreekt toch boekdelen.

Page 3 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin