Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,205   Posts: 1,531,736   Online: 988

Page 4 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 31 to 40 of 55
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het budget is groot genoeg om een leuke keuze te maken, maar te weinig om een beste keuze te maken.
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Dan denl ik aan de SL66, die met zijn tilt-mogelijkheden op architectuur is ingesteld en een distagon 40. Ik weet niet of dat binnen het budget van 500 euro ligt, maar hij kan het bij mij uitpproberen.
    Ik denk dat je dan ongeveer het dubbele kwijt bent. De 40mm is gewoon duur. Het is meestal niet mogelijk alleen een body te kopen, en met 80mm er bij moet je op €500 euro rekenen. Eén voordeel: de prijs daalt niet, als je hem kwijt wil, kan dat ongeveer voor hetzelfde bedrag. De 40 mm HFT is ook ongeveer €500.
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Heel wat anders dan een Hasselblad die voor tere meisjes gemaakt is...
    Deze (enigszins jaloerse) opmerking slaat op het inmense gewicht van het Rollei 40mm glas i.c.m. de SL66-body ten opzichte van de veel lichtere/modernere 40mm CFE van Hassy i.c.m de veel lichtere Hassybody. Je kan kiezen voor een avondje naar de sportschool of een uurtje in het veld met de Rollei. Wie zegt dat Hassy hetzelfde glas heeft als de Rollei, die mag z'n weegschaal meenemen!

Kortom: SL66 met 50mm ligt meer voor de hand, een willekeurige moderne Hassy is beter. Voor een beginneling is een Mamiya 7 zoals Harry die heeft waarschijnlijk makkelijker werken op een prachtig filmformaat. Maar dat kan het budget ook niet trekken.

Dan is een Mamiya C220 of C330 ook een hele leuke camera, die prima binnen het budget valt. Je kunt er verschillende objectieven bij kopen, die een fractie van het gewicht van een Rollei of Hassy hebben. Moet je eens op eBay kijken hoe goedkoop deze sfeervolle en stevige camera is! Je kunt zelfs een groothoek en telelens kopen en nog binnen het budget blijven. Ik zou het wel weten. Als het bevalt, kan je alsnog die felbegeerde Hassy aanschaffen met een 40mm ofzo.

Vraagje: is de Hassy flexbody nog wat? Hoe is de kwaliteit van dat spul?

(Overigens vind ik dat de RolleiSL66-40mm zich kan meten -zich staande kan houden- in vergelijking met de 4x5inch technische camera (met een prima stuk glas) in een afdruk van 50 x 40, maar dat is een ander verhaal...)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Jaap heeft weer flink wat huiswerk gedaan. Ik was ook bang dat je een Hasseblad met 40 mm niet voor 500 euro zou kunnen krijgen. Bovendien moest er portret worden gedaan, wat vraagt voor een extra budget. Kortom Jaap zijn opmerking in de tweede post dat er budgettaire beperkingen zijn is maar al te waar.
    Hoe is het dan mogelijk dat er een enorme discussie ontbrandt op de veronderstelling dat de Hasselblad met al die lenzen voor een appel en een ei te krijgen zijn. Dat het mogelijk is, is gebleken. Maar hoe voorkom je discussie op dergelijke misinformatie? Volgens mij kan dat alleen door een interventie van de moderator. Maar de moderator zit ook niet iedere dag aan de computer. Maar een email naar de moderator kan hem attenderen.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Dat zou niet verkeerd zijn. Kan er eindelijk eens wat gedaan worden aan dat hooghartige gedoe, aan het verspreiden van de grootste kul onder het mom van "ik zit al 75 jaar in het vak, en zonder mijn diepgrondige achtergrondinformatie begrijp je natuurlijk niet dat ik gelijk heb" .

Iedere vraagsteller verdient dat hij of zij een zakelijk, correct antwoord op zijn of haar vraag krijgt. Als je graag een sociaal spelletje speelt, goed. Maar doe dat dan eens een keer naast, en niet in plaats van, het geven van die zakelijke, correcte informatie.
    Iets waar een moderator inderdaad wel wat aan zou kunnen doen.

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    94
    "Dan is een Mamiya C220 of C330 ook een hele leuke camera, die prima binnen het budget valt"
    Kijk, nu praten we ergens over ! Goedkoop en prima kwaliteit voor iemand die vanuit het digitale 'terug' wil naar het analoge medium formaat. Waarom is me al niet meer duidelijk omdat TS 'Orphiz' waarschijnlijk kopschuw de luwte, achter een snel opgeworpen dijk in de Oostvaardersplassen heeft opgezocht. Is het zo moeilijk om iemand van advies te dienen die aan het begin(of opnieuw)van een analoge levenswandel staat ? Sommige van jullie moeten dan 5, 10, 20, 40 jaar terug in de tijd; en dat kost moeite.
    Het overdonderende effect van hullie kennis staat staat in schril contrast met hullie doel
    vrgr
    k.hendrik
    Last edited by k.hendrik; 12-02-2010 at 03:17 PM. Click to view previous post history.

jelke's Avatar
    Quote Originally Posted by orphiz View Post
    Hallo,
    ik ben een tijdje bezig met digitaal. Nu met zoeken en rondkijken kwam ik uit bij middenformaat cameras.
    Ik vroeg me enkel af wat jullie aanraden voor aankoop?
    Ikzelf had een tijdje de indruk voor een Kiev 88 te kopen maar blijkbaar kwalitatief is deze minder?

Daarbuiten denk ik ken ik enkel de mamiya 645 of een hasselblad.
    Zijn er nog anderen waar jullie misschien ervaring mee hebben?

Ook vroeg ik me af waar ik hem het beste kan kopen. Of gewoon via het internet?

Alvast bedankt!
    zelf heb ik de eerste jaren met een rollei twee-oog gewerkt, prachtige compacte camera, zeiss glas en een mooie stille sluiter, de laatste paar jaar heb ik veel met een rolleicord gewerkt, deze camera had een schneider xenar objectief, de foto's (afgedrukt met een eenvoudig anaret lensje) doen niks onder voor de rolleiflex foto's, prachtige scherpte en doortekening

de rolleiflex is qua bedieningscomfort prettiger om mee te werken dan een rolleicord, sinds kort heb ik een hasselblad omdat ik ook graag met groothoek en tele wil werken, mijn keuze voor hasselblad was de compactheid van de camera en de prachtig heldere zoeker (mijn camera is voorzien van een acute matte-d matglas)

nadeel van dit soort camera's is dat je weer meer spullen moet mee sjouwen..

jouw keus hangt af van je budget en het soort fotografie, zelf zou ik eerst kiezen voor een eenvoudige 6x6 camera, bijvoorbeeld een rolleicord of yashica mat camera en ga hier mee oefenen, een fotograaf als merg ross http://www.mergross.com/index.htm werkt o.a. ook met een yashica mat dus hier is niks mis mee

bevalt het middenformaat je dan kun je altijd nog overstappen op een ander systeem, succes

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by jelke;1100319te-d matglas)
    jouw keus hangt af van je budget en het soort fotografie, zelf zou ik eerst kiezen voor een eenvoudige 6x6 camera, bijvoorbeeld een rolleicord of yashica mat camera en ga hier mee oefenen, een fotograaf als merg ross [url
    http://www.mergross.com/index.htm[/url] werkt o.a. ook met een yashica mat dus hier is niks mis mee

bevalt het middenformaat je dan kun je altijd nog overstappen op een ander systeem, succes
    Deze aanbeveling kan ik helemaal onderschrijven. Zelfs als het budget groter zou zijn, lijkt mij dit een goed startpunt. Vanuit de ervaringen met twee-oog Rolleicord, kun je beter oordelen waarnaar je later zou willen uitbreiden.

Jed

Shooter
    Instant Films
    Bedankt voor al het commentaar. Ben momenteel ervan uit gegaan met een mamiya 645. Ik kon deze van een kennis kopen die te vertrouwen was en het toestal nog in top staat.

heb ook maar 150 euro moeten betalen ervoor.
    Denk dat ik voor die prijs niet kan klagen? het is met een 80mm en een prisma zoeker.

Als het me toch goed ligt kan ik later nog de upgrade als ik merk dat ik erbij blij
    Heb alvast een rolletje erin gezet en heb nu paar foto's gemaakt.
    Kijk zeker uit naar het resultaat. Ben aan het twijfelen voor ze zelf te ontwikkelen of het binnen te brengen?

Nog geen ervaring mee dus heb schrik om het misschien te verpesten met mijn gepruts...

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Lijkt me een prima keus Orphiz. Je kunt altijd elders wel voor een paar tientjes meer of minder terecht, maar de camera is maar een klein deel van de totale kosten, dus niet zo'n heikel punt.

Ik zou de eerste films wegbrengen (of "binnen brengen" zoals jij het veel mooier zegt). Beter niet teveel nieuwe dingen tegelijk proberen, want dan leer je misschien uiteindelijk niets. Binnen brengen bij een goede fotozaak vertelt je of je de camera naar tevredenheid gebruikt hebt, en dat is wat je in eerste instantie wil weten.

Het doka-werk komt later wel, als de eerste resultaten je bevallen tenminste.

Succes ermee, Sander.

Shooter
    Instant Films
    idd leuke camera. Ben benieuwd of ik er iets van krijg. Als het me ik er mee weg kom na wat oefenen zou ik toch wel liever voor de 6X6 beelden gaan. Spreken me meer aan maar meeste cameras zijn veel duurder. Enkele goedkope alternatieven waren een kiev66. (kon ik ook krijgen voor een 100 euro) Maar hier word de Kiev niet echt warm onthaald dus had ik toch maar niet hiervoor gekozen.

Maar dan moet ik natuurlijk weer anders gaan zoeken en dat is pas na dat ik wat heb geoefend met dit toestel. Maar het formaat spreekt me wel erg aan.

Zal ze dan best misschien effe bij de fotozaak laten ontwikkelen. enige spijtige is dat ik haat om te wachten. Maar ik zal maar wat geduld moeten leren krijgen dan

Shooter
    Instant Films
    een vriend rade me voor een 6x6 een Rolleiflex SL(X) 6x6. ik denk dat deze toch wel knap zijn om te gebruiken ofniet? in de fotozaak in de buurt is er 1 te koop. Wat zou de richtprijs zijn voor zo een toestel?

Page 4 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin