Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,556   Posts: 1,545,026   Online: 885

Page 5 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 41 to 50 of 55

Shooter
    Medium Format
    Een SL66 of een SLX? Twee heel verschillende cameras.
    Ik zou nog geen cent uitgeven aan een SLX. Ben daar niet alleen in: ken een duitse fotozaak in een grote stad die nu al zo'n dikke 20 jaar (ongelogen) eentje in het "neem deze rommel a.u.b. mee!"-venster heeft staan.

Een SL66 is een heel ander beest, en hoewel ik 'm niet zou kopen, absoluut geen slechte camera. Integendeel.

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    96
    Quote Originally Posted by orphiz View Post
    een vriend rade me voor een 6x6 een Rolleiflex SL(X) 6x6. ik denk dat deze toch wel knap zijn om te gebruiken ofniet? in de fotozaak in de buurt is er 1 te koop. Wat zou de richtprijs zijn voor zo een toestel?
    Vooral doen Zihpro ! vgl. mijn vriend Fibo moet ongeveer E 321,10 voldoende zijn & dan maar 's kiekjes laten zien.
    vrgr
    Last edited by k.hendrik; 12-10-2010 at 05:18 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Instant Films
    het gaat echter over de rollei slx. Wat is het grote verschil tussen de sl en de slx dan? ken vrijwel niks van analoge toestellen. ik zie toch altijd goede dingen op het internet over de SL. Wat maakt de SLX dan zoveel slechter? resultaten zien er toch meestal goed uit. Maar dat vind ik wel vaker.

Zoals de kiev60/88 zien de resultaten er ook zeker niet slecht uit. Maar is het dan echter gewoon de kwaliteid van de camera? De beelden vind ik vaak toch zeker niet slecht.

Kan natuurlijk wel liggen aan mij dat ik het verschil nog niet zie en dat ik niet weet waar ik op moet letten. Zal wel aan mij liggen zeker

Shooter
    Medium Format
    De SLX is Rolleis eerste poging om een electrische camera te maken. Overal electronica en electrische motors. Iets dat later de 6000-serie zou opleveren.

En daar zijn ook de problemen mee: om te beginnen moet je maar eens proberen ergens een werkende een accu voor zo'n camera te vinden.

De kwaliteit van de beelden die je met zo'n camera kunt maken is meer dan uitstekend. Daar zorgen dan ook de Zeiss lenzen voor die je op de SLX gebruikt.
    Maar als je al een camera van dit type wilt hebben, kijk dan uit naar een (weliswaar veel duurdere) 6000-serie Rollei.

Dat geeft overigens ook aan waarom je vooral ook niet alleen naar de kwaliteit van de resultaten moet kijken.
    Natuurlijk niet onbelangrijk. Maar hoe je aan die resultaten komt, of je , bij wijze van spreken, voor iedere volgende opname een nieuwe camera moet kopen of dat je een camera hebt die decennia lang zonder problemen door blijft ploeteren, maakt nogal een verschil.
    Nou zie je bij Kiev ook aan de resultaten wel dat ze met een Kiev zijn gemaakt. Maar blijft staan dat de kwaliteit van de camera niet aan de kwaliteit van de resultaten af te lezen is.

De SL is de eerste poging van tweeoogbouwer Rollei om een eenogige (single lens = "SL") camera voor het 6x6 (vandaar, en vanwege het feit dat dit ding voor de Photokina van 1966 klaar moest zijn, "66") formaat te maken. En deze poging is behoorlijk geslaagd te noemen.

Voor details over beide cameras kun je beter eerst eens Google gebruiken.

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Zoals de kiev60/88 zien de resultaten er ook zeker niet slecht uit. Maar is het dan echter gewoon de kwaliteid van de camera? De beelden vind ik vaak toch zeker niet slecht.
    Mijn eerste MF-camera was een Kiev 60. De standaard Arsat 80mm lens is erg goed (doet niet onder voor de 'echte merken' als je het mij vraagt).

De grootste kracht van de Kiev 60 was voor mij altijd de ergonomie. Hij werkt hetzelfde als een 35mm spiegelreflex, maar is alleen 'wat' groter en zwaarder. Als je voorheen met SLR's gewerkt hebt is dat erg prettig.
    Het prisma met ingebouwde meter werkt geweldig: accuraat, snel, intuitief- gewoon zoals het hoort te zijn.

Helaas is de sluiter nu kapot- niet het meest betrouwbare onderdeel van deze camera. Niettemin, als je een werkende Kiev 60 ziet, compleet met metering prism, voor een goede prijs (rond 100 euro), zou ik er voor gaan. Ik heb zelf al een paar keer geprobeerd om een tweede (werkende) Kiev 60 op ebay te scoren, maar tot nu toe heb ik telkens achter het net gevist, d.w.z. de prijs te hoog bevonden.

De enige MF-camera waar ik meer plezier aan beleefd heb is m'n Rolleiflex TLR (en dat is een veel duurdere camera). Bronica SQ, Fuji rangefinders, Hasselblad V: voor mij persoonlijk leggen ze het ergonomisch allemaal af tegen de Kiev 60.

Shooter
    Medium Format
    Daar wil ik toch nog even een (serieuze - ondanks het lachebekje aan het einde van dit kort berichtje) waarschuwing aan toevoegen: zorg ervoor dat - voordat je online een Kiev 60 zou bestellen - je zo'n ding eerst eens in levende lijve hebt gezien en gehanteerd. Je schrikt je anders wellicht nog een ongeluk.

Foto Daniëls in Maastricht (Kleine Staat) had jarenlang zo'n ding in de etalage staan. Maar (al lang niet meer op gelet) Daniëls is er niet meer? Rembrandt (Grote Staat) misschien?

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je wilt kan ik er wel één uit de Oekraine meenemen. Alleen garantie tot de voordeur

Shooter
    Large Format
    Als je bij een zaak als Ffordes in het Verenigd Koninkrijk koopt valt een set van een Rollei uit de 6000 serie met achterand en standaardlens wel mee qua prijs. Als je echter extra objectieven wilt hebben lopen de kosten snel op en het aanbod is vergeleken met Bronica, Hasselblad of Mamiya heel beperkt. Zoals gezegd is de Rollei 6000 serie volledig electronisch en ze werken op speciale accu's en die zijn wederom duur. Ik zou er niet aan beginnen. Reparatie is ook heel kostbaar en de kans is groot dat reparatie van de electronica op termijn onmogelijk is.

Een Hasselblad uit de 500 serie is geheel mechanisch, net als de Mamiya 330 en de Mamiya RB. De Mamiya's zijn ook nog eens veel voordeliger en bieden, zeker de RB67, absolute topkwaliteit. De Mamiya 330 en de objectieven daarvoor zijn inmiddels zo goedkoop dat mocht er iets kapot gaat, vervanging waarschijnlijk goedkoper is dan reparatie.

jelke's Avatar
    Bedankt voor al het commentaar. Ben momenteel ervan uit gegaan met een mamiya 645. Ik kon deze van een kennis kopen die te vertrouwen was en het toestal nog in top staat.

heb ook maar 150 euro moeten betalen ervoor.
    Denk dat ik voor die prijs niet kan klagen? het is met een 80mm en een prisma zoeker.

Als het me toch goed ligt kan ik later nog de upgrade als ik merk dat ik erbij blij
    Heb alvast een rolletje erin gezet en heb nu paar foto's gemaakt.
    Kijk zeker uit naar het resultaat. Ben aan het twijfelen voor ze zelf te ontwikkelen of het binnen te brengen?

Nog geen ervaring mee dus heb schrik om het misschien te verpesten met mijn gepruts...
    je hebt nu een middenformaat camera gekocht, er een paar foto's mee gemaakt (heb je inmiddels al resultaten??) je bent nog aan het twijfelen over het ontwikkelen van de films...en nu zit je al weer te denken over andere camera's... ????

Shooter
    Instant Films
    Quote Originally Posted by jelke View Post
    je hebt nu een middenformaat camera gekocht, er een paar foto's mee gemaakt (heb je inmiddels al resultaten??) je bent nog aan het twijfelen over het ontwikkelen van de films...en nu zit je al weer te denken over andere camera's... ????
    Heb nog geen resultaat nee. Het ging gewoon ever het feit dat ik ALS ik hier mee verder ga misschien wou kijken voor een 6x6 camera. Ik vond dit formaat zelf erg mooi.

Mamiya gekocht omdat ik toch wel goeie dingen erover vind op internet. denk ook een redelijk goede prijs. alleen had ik liever 6x6. Maar voor te beginnen ga ik zeker nog niet een andere kopen.

Is gewoon nadenken voor in de toekomst. kwam vooral omdat ik eigenlijk gewoon de rollei slx had zien liggen in een fotozaak in de buurt.

Vandaag ook mijn 1ste film van de mamiya binnen gebracht voor te laten ontwikkelen. Hoop toch op een mooi resultaat.
    Toch zeker enkele beelden. Heb wel even moeite gehad met dubbel exposures maken. Dat word een andere keer.
    Kan haast niet wachten op resultaat wat uit de camera komt

Page 5 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin