Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,338   Posts: 1,537,623   Online: 1001

Results 1 to 4 of 4
    jelke's Avatar

Hasselblad PM 45 zoeker

toevallig een gebruiker op het forum van een hasselblad PM45 prisma zoeker.., ik wil voor mijn 501CM een 45 graden prisma zoeker kopen en na wat googlen kwam ik op deze zoeker uit; dioptrie kun je verstellen van -2 tot +1 en voor brildragers schijnt de zoeker ook geschikt te zijn, graag advies..

Shooter
    Medium Format
    Op zich een prima zoeker. Niks mis mee.

Maar de zoekervergroting van de PM45 is maar 2.5x, in tegenstelling tot de andere Hasselblad 45 graden prismazoekers, die allemaal 3x vergroten.
    Maar die hebben op hun beurt weer geen dioptrie-instelling.

Ik vind het maar niks, met een bril op door een zoeker kijken. Dus die van mij gaat altijd af, en dan heb ik een gecorrigeerde zoeker nodig.
    Maar dat lukt met de oudere modellen ook, m.b.v. correctielensjes (heb ik bij de brillenwinkel besteld en op maat laten maken. Niet duur.)

jelke's Avatar
    Quote Originally Posted by Q.G. View Post
    Maar dat lukt met de oudere modellen ook, m.b.v. correctielensjes (heb ik bij de brillenwinkel besteld en op maat laten maken. Niet duur.)
    (wederom) bedankt voor je reactie.., ik heb inmiddels een statiefkoppeling 45144 voor mijn hasselblad gekocht, perfect

is er nog verschil tussen de oudere modellen ? is bijvoorbeeld een PM5- beter dan een NC2 prisma, trouwens een correctielensje op maat laten maken is een goed idee..

Shooter
    Medium Format
    De optiek van de NC-2 en PM prisma zoekers is hetzelfde. Allebei even goed.

De verschillen zitten meer in het uiterlijk (groot verschil tussen de NC-2 en de PM-modellen).
    De PM-modellen hebben een flitsschoentje (zonder contact) bovenop, maar als je daar een flitser in schuift zit die wel aardig in de weg. Dus het voordeel van zo'n schoentje is kleiner dan je wellicht zou kunnen denken.

En bij latere modellen uit de PM serie hoe de correctielenzen worden bevestigd. Bij de NC-2 en de PM schroef je een ring uit het oculair, leg je er de juiste correctielens in, en zet je die vast door die ring er weer in te schroeven. Bij de PM5 wordt het hele oculair vervangen door een met een aangepaste lenssterkte. Iets dat je ook bij de eerdere modellen kunt doen (maar waarom zou je?).
    Bij de PMEs is het de PME5 waar je het hele oculair zou moeten vervangen.

Gefeliciteerd met de statiefkoppeling! Het is de grote en duurdere versie, maar beregoed.
    Ik vind hem wat groot, en heb op de meeste statiefkoppen, macroslede, flitsbeugels, e.d. de kleinere oudere versies zitten. Relatief goedkoop, en ook goed. En hebben het voordeel dat zowel de oudere als de nieuwere modellen er zonder adapter in passen. In de 45144 passen de oudere bodies alleen met zo'n extra adapter eronder.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin