Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,503   Posts: 1,543,421   Online: 855

Results 1 to 9 of 9
    jelke's Avatar

Hasselblad S Planar 5,6/120mm

op internet heb ik inmiddels het een en ander al gelezen van de Hasselblad S Planar 5,6/120mm lens, het is een lens die vooral goed presteert tussen de 1 en 1,5 meter en op oneindig zacht tekent, is dit een lens voor algemeen gebruik ? of moet ik vooral denken aan close up fotografie

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Mijn ervaringen met deze lens zijn zeer goed tot uitstekend! Meestal gebruik ik deze voor table-top (en soms voor portret) maar op oneindig moet hij niet onderdoen voor m'n 250mm. Vroeger had ik ook nog een 150 mm en in vergelijking met deze is de 120mm, zelfs op oneindig, eigelijk bijna beter maar dan wel op F8 of F11. Waar deze macro lens, want dat is hij eigenlijk, ook goed voor is zijn voor heel dichte close ups via een adapter op de 4"x5". Zonder verstellingen dekt deze lens aan 1:1 een 4"x5" zonder problemen en de balg uittrek is niet eens zo gigantisch.
    De S Planar 120 mm is een zeer veelzijdige lens, veel plezier ermee!

Shooter
    Large Format
    Ik heb deze lens in het verleden veel gebruikt (toen ik nog een Hasselblad had) voor portretten en landschappen. Voor portretten is hij zeer goed bruikbaar en ook voor landschappen is hij prima inzetbaar. Zacht op oneindig? Misschien, maar ik heb er nooit iets van gezien. Als je er voor een gunstige prijs aan kunt komen is het een interessante lens. Echter, de prijzen die ik er soms voor zie liggen meestal hoger dan die voor een CF150. Die is een stop lichtsterker en van recentere datum. Als een CF150 goedkoper is zou mijn voorkeur daarnaar uitgaan.

jelke's Avatar
    Quote Originally Posted by Frank Bunnik View Post
    Echter, de prijzen die ik er soms voor zie liggen meestal hoger dan die voor een CF150. Die is een stop lichtsterker en van recentere datum. Als een CF150 goedkoper is zou mijn voorkeur daarnaar uitgaan.
    de CF150 is wel een andere lens.., hoe zit het met de onscherpte van de 120 tekent deze mooi? (bokeh)

Shooter
    4x5 Format
    Smaken verschillen. Oordeel zelf. Eén foto geeft een indruk van contrast overdracht op oneindig de ander van het bokeh. Het is natuurlijk wel zo dat de planar 120 een van de meest geslaagde lenzen van het hasselblad systeem is. Vandaar dat ze de relatief hoge 2e hands prijzen opbrengen.

Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

jelke's Avatar
    hoi gary bedankt voor je reactie , dat ziet er erg mooi uit..

Shooter
    Large Format
    De 150mm is inderdaad een geheel andere lens. De foto van het meisje en van de Nuptse met gletsjer zijn allebei met de 150mm genomen, Het meisje is met volle opening en op zijn meest dichtbije stand genomen bij ongeveer 1/15e seconde.

De foto van de zonnestralen en het Tso Moriri meer in India zijn allebei met de 120mm gemaakt, beiden vanaf statief. Op de foto van het meer is linksbovenin de maan te zien. Met een loupe zijn op de originele dia nog details op de maan te zien. Dus die zachtere weergave op oneindig valt in de praktijk wel mee.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails nepalees-meisje.jpg   tso moriri webscan.jpg   Nuptse.jpg   zonnestralen.jpg  
    Last edited by Frank Bunnik; 02-21-2011 at 10:14 AM. Click to view previous post history.

jelke's Avatar
    Quote Originally Posted by Frank Bunnik View Post
    De foto van de zonnestralen en het Tso Moriri meer in India zijn allebei met de 120mm gemaakt, beiden vanaf statief. Op de foto van het meer is linksbovenin de maan te zien. Met een loupe zijn op de originele dia nog details op de maan te zien. Dus die zachtere weergave op oneindig valt in de praktijk wel mee.
    frank bedankt voor je reactie, erg mooi, ik ben helemaal om.. en heb inmiddels een S planar 5,6/120mm gekocht

Shooter
    Large Format
    Veel plezier ermee. Prachtobjectief.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin