Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,696   Posts: 1,482,503   Online: 941

Results 1 to 8 of 8

Thread: Kodak hawk-eye

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    87

Kodak hawk-eye

Ik heb problemen met de sluiter van m'n Hawkeye; de diafragma instelring 1 t/m 4 blijft onregelmatig half open hangen. De stoute schoenen aangetrokken en nu is de voorzijde met ring-instel verwijderd. Sluiter zelf werkt nog 'goed' (hoe controleer je dat eigenlijk ?)maar ziet er zeer droog uit. Dit is vgl. mij de 1e maal sinds 1934, dat ie open is.
    Wat gebruik je nu als smeermiddel ? siliconen spray ? vaseline ? lagervet ? of......?

bedankt
    vrgr
    Last edited by k.hendrik; 03-31-2011 at 10:50 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by k.hendrik View Post
    Ik heb problemen met de sluiter van m'n Hawkeye; de diafragma instelring 1 t/m 4 blijft onregelmatig half open hangen. De stoute schoenen aangetrokken en nu is de voorzijde met ring-instel verwijderd. Sluiter zelf werkt nog 'goed' (hoe controleer je dat eigenlijk ?)maar ziet er zeer droog uit. Dit is vgl. mij de 1e maal sinds 1934, dat ie open is.
    Wat gebruik je nu als smeermiddel ? siliconen spray ? vaseline ? lagervet ? of......?

bedankt
    vrgr
    Er zijn vele verschillende Hawkeye's . Ik weet dus niet over welke sluiter het gaat. Een goede entree voor de reparatie van sluiters is: http://pheugo.com/cameras/index.php

Jed

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    87

Shooter
    4x5 Format
    Dat is een eenvoudige sluiter. Je hebt de sluiter open. Dan zou ik hem eerst schoonmaken met wasbenzine en bekijken hoe hij werkt ( je verwijderd de ingedroogde vetten). Daarna met lichte olie of siliconenspray smeren. Maar heel weinig gebruiken!!

Jed

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    87
    Dank voor de adviezen maar de "siliconenspray' wordt dringend afgeraden door deze site http://daniel.mitchell.name/cameras/ . Ik heb op hun advies horloge olie gebruikt en met succes. De sluiter en diafragmaring werken weer naar 'behoren'.
    vrgr

Shooter
    4x5 Format
    Dank voor de adviezen maar de "siliconenspray' wordt dringend afgeraden door deze site http://daniel.mitchell.name/cameras/ . Ik heb op hun advies horloge olie gebruikt en met succes. De sluiter en diafragmaring werken weer naar 'behoren'.
    vrgr
    De lichte olie wordt het meest toegepast. Maar ook die heeft in horloges wel nadelen, zoals plakken. En is bovendien vrij duur. Daarop is onderzoek gedaan met synthetische olien. Zo is een test uitgevoerd met Mobil 1 10W30. Die test is idd sussesvol verlopen. Daar is het gebruik van siliconen spray uit voortgekomen. Maar je moet heel weinig gebruiken!! Overigens zijn er nog wel de nodige tegengestelde opvattingen.

Jed

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ook voor technische dingen NOOIT EN TE NIMMER CONTACTSPRAY GEBRUIKEN,die rommel vormt corrosie,en siliconenspray verdampt,daar blijft niets van over.
    Wij hebben het,in de eerste instantie gebruikt bij hele fijne lagers,maar waren weer spoedig terug bij af.
    Gewoon dunne olie,(dus naaimachineolie)en een penseel of veer gebruiken.

Ruud.

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    87
    De tip van deze site http://daniel.mitchell.name/cameras/ , over de minimale hoeveelheid die je moest gebruiken: neem een naald, doop hem in de olie, wacht totdat er geen druppel meer aan het uiteinde van de naald hangt, dan heb je genoeg ! Zelfs motorolie was nog beter dan spray.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin