Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,514   Posts: 1,543,685   Online: 858

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    35mm

Hasselblad opbergen

Hoi allen ,

Ik heb misschien een beetje een rare vraag , maar als je een hasselblad 500 CM een tijdje niet gaat gebruiken is het dan verstandig om deze gespannen of ontspannen op te bergen? Heeft hier iemand ervaring mee?

Mvg Jacques

Shooter
    Large Format
    Aangezien het objectief alleen van de camera af is te halen met gespannen sluiter en je de sluiter alleen via de camera kunt ontspannen (en dus niet als hij van de camera af is) zou ik zeggen dat je hem met gespannen sluiter kunt opbergen.

mvg, Frank
    www.frankbunnik.zenfolio.com

Shooter
    Large Format
    De camera zelf heeft trouwens geen sluiter. Alleen twee flappen die de film afschermen wanneer je de lens verwisselt. Ook hier geldt weer dat je hem beter "gespannen" kunt wegleggen, ook als er geen objectief op zit zodat je geen problemen krijgt wanneer je er na een tijdje weer een objectief op probeert te zetten. Dat lukt namelijk alleen als de camera "gespannen" is anders past de pal van de camera niet in die van het objectief.

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Quote Originally Posted by Frank Bunnik View Post
    Aangezien het objectief alleen van de camera af is te halen met gespannen sluiter en je de sluiter alleen via de camera kunt ontspannen (en dus niet als hij van de camera af is) zou ik zeggen dat je hem met gespannen sluiter kunt opbergen.

mvg, Frank
    www.frankbunnik.zenfolio.com
    Maar de Hasselblad ingenieurs hebben hun meestwerk ontworpen met het doel regelmatig gebruikt te worden, niet om lange tijd ongebruikt in de kast te liggen. Bovenstaand argument zegt me dus niet zoveel.

Ik persoonlijk zou de lens gespannen bewaren maar dan wel af en toe (eens per kwartaal oid) een paar keer droogschieten.

Aan de OP: misschien een beter idee om dezelfde vraag op het engelstalige forum te stellen. Het aantal kenners zal daar een stuk groter zijn.

ps. Ik bewaar mijn lenzen gespannen. Eens zullen de sluiters onderhoud behoeven, ook al ga je er nog zo netjes mee om. Beter daarop voorbereiden dan te piekeren over iets wat waarschijnlijk niet veel verschil maakt. Niettemin een legitieme vraag waar ik zelf het antwoord ook wel op wil weten, al was het maar uit nieuwsgierigheid ;-)

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Frank Bunnik View Post
    De camera zelf heeft trouwens geen sluiter. Alleen twee flappen die de film afschermen wanneer je de lens verwisselt...
    Hey Frank,

Dat is natuurlijk ook een sluiter! Maar ik ben het eens met je antwoord. Gespannen opbergen. Mijn ervaring met de ouste lenzen die ik heb is dat de diafragma lamellen eerder gaan plakken dan dat de sluiter verloopt De moderne lenzen die ik heb hebben nog met de sluiter, nig met de lamellen problemen, nu ongeveer 6 jaar oud, met een paar honderd opnames per jaar. Als ik het me goed herinner plaatst Wilco Jansen een nieuwe sluiterveer van een beter materiaal dan de oude (wel ook org. Hasselblad) bij een revisie van een objectief.

Shooter
    35mm
    Mag ik jullie allemaal hartelijk bedanken voor jullie antwoord.Ik ben afgelopen maandag 09 mei 2011 bij Wilco Jansen geweest om mijn magazijnen , objectieven , en body's te laten controleren en ze waren 100 % in orde.Ik heb hem ook meteen gevraagd gespannen of ongespannen op bergen en volgens Wilco maakt dit niet zo heel veel uit.

Mvg Jacques

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Probleem van ongespannen opslaan is dat wanneer je de lens monteert en niet in de gaten hebt dan deze ongespannen is, de kans bestaat dat je doorduwt en de boel naar de kl$ten helpt. (de pal staat dan verkeerd)

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin