Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,269   Posts: 1,534,390   Online: 853

Results 1 to 8 of 8
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

BRONICA stopt er mee

Helaas stopt ook Bronica per eind oktober met zijn middenformaat camera's.

Tot eind juni 2005 wordt de Bronica RF645 nog wel verkocht. Maar dan valt ook het doek voor deze camera. Jammer.

Wel een geluk voor iedereen die nu nog zo'n kwaliteitsprodukt nieuw of 2e hands aan wil schaffen. Want zolang er nog rolfilm bestaat kun je natuurlijk met deze camera's blijven fotograferen.

http://www.tamron.com/news/corp/bron...ntinuation.asp

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    Helaas stopt ook Bronica per eind oktober met zijn middenformaat camera's.
    Begin me langzamerhand - Agfa, Ilford, Kodak Technical Pan, Forte, Bronica vandaag weer - wel af te vragen hoe lang 'wij' nog met analoog zwartwit kunnen werken. Er hoeft maar één fabrikant of uitvinder te zijn die digitale barietprinters gaat maken - voor een acceptabele prijs - en hup, weg analoog zwartwit. Soms ben ik hier heel somber over, hoewel mijn plaatselijke fotoboer die ik gisteren op straat tegenkwam me verzekerde dat ik Agfa-producten bij hem kon blijven bestellen. Had de Agfa-vertegenwoordiger hem net verteld.

Eergisteren stond ik op een berg wat landschappen te nemen, met m'n oude doch nog steeds prima werkende Mamiya 645J. Wat een genot om langdurig op dat grote matglas te kijken of je 'beeld hebt' en hoe je dat nog kunt verbeteren. Moeten we dat binnenkort dan maar allemaal gaan doen met zo'n plastic digiding door zo'n dito ramsjzoeker? Moet er niet aan denken...

Paul.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Als digitaal de enige optie wordt dan hang ik mijn cameras aan de wilgen. Maar waarom nu al getreurd? Van de week was ik even bij mijn favoriete fotozaak en zag tot mijn grote genoegen dat ze bezig waren een grote zending Agfa ZW producten uit te pakken. Dat geeft de burger moed.
    Tijd om de doka eens op te ruimen.
    Gegroet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    digitale barietprinters
    Die bestaan al, je kunt een digitaal bestand bij een professioneel fotolab laten uitprinten op bariet papier. Volgens mij zijn er al een tijdje digitale vergroters van Devere en Durst.Ws nog niet echt betaalbaar. Bronica gaat trouwens nog 7 jaar door met repareren.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by paulmat

...
    Moeten we dat binnenkort dan maar allemaal gaan doen met zo'n plastic digiding door zo'n dito ramsjzoeker? Moet er niet aan denken...

Paul.
    Hey, Hey Paul. Doe niet zo malorig.... :-)
    Het is heus niet wat je denkt!

Alle (lees alle) opleidingsscholen 'hier' doen het nog met film en bariet.
    Digitaal komt amper aan bod.

Er zijn dus nog massa's analogers... De meeste vind je zelfs niet op het web.
    Er is dus zeker nog een een markt voorhanden.
    Wellicht niet met zo een uitgebreide productkeuze, niet zo versnipperd.

En dat is nou het punt.
    Laat ons, analogers, zich verzamelen en met één een soort europese "aankoopcentrale" werken. En kiezen voor maximum twee suppliers.

Of nog beter (maar, ik geef toe, nu droom ik) met de Europese Vereniging Van Analoge Werkers (EVVAW) zelf een bedrijf oprichten die film en papier produceert.... Wat jezelf doet, doe je het best...:-)

Waar ik zeker van overtuigd ben...
    Degene die blijft werken met bariet en film heeft eerstdaags een exclusiviteitsproduct.
    Onze toekomst is verzekerd dan... :-)

Een eeuwig optimistische Fred... :-)

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by clogz
    Als digitaal de enige optie wordt dan hang ik mijn cameras aan de wilgen. Maar waarom nu al getreurd? Van de week was ik even bij mijn favoriete fotozaak en zag tot mijn grote genoegen dat ze bezig waren een grote zending Agfa ZW producten uit te pakken. Dat geeft de burger moed.
    Tijd om de doka eens op te ruimen.
    Gegroet
    Hans

Hey Hans,

Dagelijks bewijzen met je foto's, barietafdrukjes,
    aan het grote publiek,
    dat jou (analoge) fotografie een schitterende keuze is...
    Dat moeten we doen!

[En trouwens, nu al een exclusiviteit...:-)]

De toekomst van de analoge fotografie hebben we zelf in handen.

Naar het voorbeeld van de veel te vroeg overleden, schitterend fotograaf Paul Vandepitte.
    moeten we in massa workshops inrichten...

Ik denk dat we het niet meer moeten uitstellen.

Fred

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo fred,
    De belangstelling voor workshops is er mijns inziens zeker alleen wie organiseert ze? We moeten ons niet laten intimideren door de digitale invasie. Het goede analoge werk dient voortgezet te worden.
    Gegroet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    We zijn een jaar verder en analoog is still going strong. De perikelen rond Ilford zullen ook wel weer opgelost worden. Zoals we hebben kunnen lezen zijn er nogal wat alternatieven voor deze leverancier. Alleen de lust ontbreekt een beetje om alle calibraties weer opnieuw te doen. Maar als 't niet anders is moet 't maar.

Wens alle Apuggers een gezond, creatief en analoog tweeduizendenvijf toe.

harry
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin