Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,907   Posts: 1,555,907   Online: 1059

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19
    Vord.exe's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Dat klopt, maar ik heb er vorige week een voor 1000 euro gekocht
    nog zo goed als nieuw de 67II body, AE pentaprism zoeker, split-image focus screen (BB-61) en het houten grip. Ik ben nu nog aan het wachten tot hij word afgeleverd, hij moest wel overgevlogen worden. Lenzen zijn er nog wel meer dan genoeg 2dehands te verkrijgen meestal nog in erg goede staat.

Shooter
    Medium Format
    De spiegelklap van de Pentax 67II valt mee omdat ie na de opname komt. Ik heb verleden week nog dia's gemaakt met Velvia 50 Iso met een dertigste. Resultaat best redelijk.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Dat blijkt me erg stug. Fotografeert de pentax dan door de spiegel heen? Of maakt het terug klappen dan zoveel lawaai. Bij mijn RZ gaat de spiegel terug tijdens het transporteren en spannen.

Vord.exe's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Dat klopt inderdaad niet helemaal wat je daar zegt henkkoeh, maar met MLU is de camera shake die veroorzaakt kan worden door het opklappen van de spiegel al opgelost, maar het terugklappen van de spiegel zorgt toch altijd nog voor een redelijke hoeveelheid camera shake aangezien bij de Pentax 67II de spiegel dus tegelijkertijd met de sluiter terug in positie klapt.
    Maar het is geen al te zichtbaar probleem zolang je niet met grote uitvergrotingen gaat werken zijn die snelheden wel te doen zonder goed statief.

Shooter
    Medium Format
    Ik zie dat er al verschillende goede adviezen gegeven zijn. Uit eigen ervaring kan ik eraan toevoegen dat de Kiev 60 misschien een leuk alternatief is. De camera is redelijk handzaam, zeker niet minder dan een Pentax 67 en werkt met het 6x6 formaat. Ze zijn redelijk primitief, maar goed bruikbaar als je er een beetje mee weet om te gaan.
    Kiev wordt vaak verguisd omdat het slechte kwaliteit levert. Dat is niet helemaal waar. De optische kwaliteit van de meeste lenzen is gewoon goed, echter door het ontbreken van de kwaliteitscontrole bij de fabriek moet je de apparatuur bij erkende dealers kopen die alles natrekken en/of modificeren. www.arax.com of www.hartblei.com of (in Nederland) www.roskamoptics.nl Succes met je keuze!

Vord.exe's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    De Kiev 60 is inderdaad ook een mooi toestel, zeker als je op een niet al te groot budget zit.

Shooter
    Medium Format
    Niet te verwarren met de Kiev 88 die, naast een volledig ander concept, veel meer problemen kent.
    Misschien nog een toevoeging over de lenzen. Op de Kiev 60 passen ook de lenzen van de Pentacon Six en de Exakta 66. Deze lenzen zijn van Carl Zeiss Jena (Pentacon) en Schneider (Exakta). Dit zijn de Oostduitse varianten van de befaamde merken. Het kwaliteitsniveau is niet gelijk met hun Westduitse tegenhangers, maar zeker afgezet tegen de prijs heel behoorlijk. De Russische lenzen zijn ook heel behoorlijk, maar in hun algemeenheid wat tegenlichtgevoeliger. Ook zijn er een aantal varianten die het zonder coating moeten stellen (hoewel Arax het kan opbrengen, maar of dat goed is weet ik niet). De Carl Zeiss Jena lenzen zijn regelrechte aanraders, vooral de 50mm Flektogon en de 180mm Sonnar zijn hele mooie exemplaren.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb een jaar met een pentax 67 gewerkt. Ook reportages. Wat voor mij het grootste nadeel bleek was de beperkte scherptediepte. Dus voor trouwreportages moet je voor een shot al snel diafragma 11 gebruiken, wat veelal niet kan door het gebrek aan licht. Dus een zware film....

Ik ben daarna overgestapt op een pentax 645 -nii en dit bevalt mij perfect. (Daarnaast nu een TC loopbodem voor landschap, maar dat is een ander verhaal)

Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm
    Ik heb 'n Pentax 67 gehad: Oer- en oerdegelijk. Niet kapot te krijgen...! Vergeleken bij die andere 67 reus; de Mamiya RZ67 is die Pentax 67 zeker 'handzaam'. Maar 't gewicht, dat blijft 'n kwestie van wennen. En ik kon 'r helaas niet aan wennen... En ruilde 'm toen in voor 'n Mamiya M7II. En dat is ècht 'n pareltje; fotograferen met 67, als of je 'n kleinbeeldcamera in je handen hebt.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin