Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,549   Posts: 1,544,588   Online: 876

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

handzame middenformaat camera

Ik fotografeer nu enige tijd. ik ben begonnen met een nikkormat ft2.
    daarna kocht ik een Yashica mat 124g 6x6 tweeoog. en vervolgens een nikon f3.

nu ben ik opzoek naar een betaalbare handzame middenformaat camera zoals de f3 voor kleinbeeld is. met een afneembare prisma. mijn interesse gaat nu een beetje uit naar de pentax 67 maar deze heeft geloof ik geen verwisselbare achterwand(cassete). dat zou handig zijn maar niet noodzakelijk. een mamiya 7ii is met nog wat te duur, maar wel handzaam klein maar weer geen slr of schachtzoeker( hoe dat ook heet?)

Wie heeft er interessante informatie voor mij?
    alvast bedankt.
    Last edited by Daan72; 10-09-2004 at 04:28 PM. Click to view previous post history.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Daan eerste vraag die je jezelf en aan ons de forumleden moet stellen. Wat fotografeer ik of wat wil ik gaan fotograferen. Pas daarna kan de camera keus aan de orde komen. nl Wel of niet verwisselbare lenzen, verwisselbare achterwand, gewicht en niet te vergeten prijsklasse. Op dit moment zijn veel prof camera's voor redelijke prijzen te verkrijgen. Helaas muv de Mamiya 7, die nog steedfs forsd aan de prijs is.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Nu ben ik opzoek naar een betaalbare handzame middenformaat camera zoals de f3 voor kleinbeeld is. met een afneembare prisma. mijn interesse gaat nu een beetje uit naar de pentax 67 maar deze heeft geloof ik geen verwisselbare achterwand(cassete).
    Wat is middenformaat voor jou? 6x4.5, 6x6, 6x7, 6x8 ...? Op 6x4.5 bestaan er verschillende zeer handzame modellen met en zonder prisma, met en zonder afneembare achterwand, met en zonder verwisselbare optiek enz.

Wil je liever groter, dan zijn de meest handzame modellen inderdaad de kleinbeeldachtige modellen zoals de Kiev, Pentacon, Mamiya7, Pentax 67 enz.Ik vind persoonlijk de rolleiflex eenogen ook heel handzaam. Maar smaken verschillen.

En hoe belangrijk zijn voor jou de automatismen? Handbelichting, TTL, motor, AF, flitstijden, enz.

Zoals Ben al zei, vraag jezelf eerst af wat je wilt fotografen, en welke camera eigenschappen je daarvoor nodig hebt.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Wat ik wil fotograferen weet ik nog niet echt. op het moment van alles wat. Ik ben nog bezig in een verdiepende fase. Het fotograferen op straat of documentere achtig plaatjes schieten lijkt me heel interresant. In het voorjaar ga ik een vervolg cursus doen bij acf om me te verdiepen. www.acf-web.nl met als onderwerp: portret,documentair en geënsceneerd. maar de camera die ik zoek, moet te gebruiken zijn met meer gebruiks snelheid dan mijn yashica mat 124g (maar die heeft ook weer zijn voordelen, deze dwingt je tot mee nadenken over wat je wilt maken) .Dus en camera met gekoppelde licht meter. een motor drive is niet nodig. Maar wel verwisselbare objectieven van groothoek tot aan een kleine telelens. en geschikt voor macro tot aan landschaps fotografie dus geschikt voor een balg of tussen ringen. dus eigenlijk wat ik kan met mijn nikon f3, maar dan op middenformaat 66 of 67. Ik heb geen ervaring met AF, soms telaat met snelle actie, maar of een autofocus snel genoeg is weet ik niet. ik ben bang dat je dan snel te lui word met teveel automatiek. Nu denk ik dan aan een pentax 67. maar ik kom net kijken in de fotografie dus en zeker op het middenformaat dus misschien zijn er betere camera's voor wat ik zoek. Maar de pentax 67 zit toch in de buurt van mijn prijs klasse.

ps. ik heb een foto in de gallery gezet. ga allen kijken.

groetjes van Daniël

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Dat worden dus verschillende camera's. Hou je nikon maar voor macro, want met middenformaat wordt dat niks of veel te duur.
    Voor landschap en productwerk is een spiegelreflex zoals Hassy, Pentax, Rollei of Mamiya zeer geschikt. Voor onopvallend reportage werk moet je toch een meetzoeker hebben, Bronica, Fuji of Mamiya.
    Je moet maar eens wat camera's huren bij capi of calumet.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Daan72
    Ik fotografeer nu enige tijd. ik ben begonnen met een nikkormat ft2.
    daarna kocht ik een Yashica mat 124g 6x6 tweeoog. en vervolgens een nikon f3.

nu ben ik opzoek naar een betaalbare handzame middenformaat camera zoals de f3 voor kleinbeeld is. met een afneembare prisma. mijn interesse gaat nu een beetje uit naar de pentax 67 maar deze heeft geloof ik geen verwisselbare achterwand(cassete). dat zou handig zijn maar niet noodzakelijk. een mamiya 7ii is met nog wat te duur, maar wel handzaam klein maar weer geen slr of schachtzoeker( hoe dat ook heet?)

Wie heeft er interessante informatie voor mij?
    alvast bedankt.
    Beste Daan,

Voor straatfotografie kan ik je de M7II sterk aanbevelen.

Prettig licht, mooie scherptekende lenzen, geruisloze sluiter (als je dat vergelijkt met 'slaaaaks' van de Hassy).
    De 6/7 levert je effectief 5 maal méér negatiefformaat op.
    En als je ganser dagen op padbent ben je blij dat je al die kilo's niet moet meesleuren.

De M7II heeft ook geen overbodige toeters en bellen.
    Alles zit als gegoten. Scherpstelling lukt vrij aardig.

Voor reportage met heelwat opnames en tijdsdruk hou je F3 zou ik zeggen.

Anderzijds een schachtzoeker werk prettiger op statief.
    Dus voor studio, voor trage fotografie ideaal.

Pol Vandepitte zei steeds...
    Er bestaat een ongeschreven wet in de fotografie:
    "De wet van het behoud van ellende!"
    waarmee hij bedoelde, welke keuze je ook maakt, het is altijd een compromis.

mvrgr
    Fred

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Daan, Ik denk dat je zelf je antwoord al hebt gegeven: Pentax 67 met al of niet een meetprisma (er is ook een prisma beschikbaar zonder lichtmeter).
    Alternatief een Hassy met de gewenste accessoires.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Large Format
    Quote Originally Posted by Breunes
    Je moet maar eens wat camera's huren bij capi of calumet.
    Ik raad je aan dit advies heel serieus te nemen. Er is niets zo ellendig als na een paar weken tot de ontdekking komen dat je camera niet bij je past omdat alle knoppen nog steeds op de verkeerde plaats zitten...

Als je in de buurt zit (Den Haag/Rijswijk) dan mag je best een keer langskomen om mijn Mamiya RZ te bevingeren. Wel je eigen film meenemen.

Vord.exe's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ik wou nog even wat kwijt over het Pentax 67II systeem waar ik persoonlijk erg op gesteld ben.
    Dit is een systeem wat gemakkelijk onder de knie te krijgen is wanneer je nog nooit iets anders dan 35mm in je handen hebt gehad verder zijn er erg mooie lenzen voor verkrijgbaar op uitzondering van een aantal, die overigens op dezelfde optische kwaliteit zitten als Zeiss glas
    het heeft inderdaad geen verwisselbare achterwand
    maar een extra body is even duur als een Hassy achterwand
    wat me tot het volgende punt brengt en dat is dat dit een van de betaalbaarste professionele middenformaat systemen te koop is.
    Problemen zoals lage flash-sync mits je dat nodig hebt is opgelost met de 165mm of de 90 mm leafshutter lens, voor mij is dit geen probleem ik heb er zelf nog de 90 mm bij voor fill-flash
    de 90mm word overigens niet meer gemaakt maar is nog steeds gemakkelijker 2dehands te verkrijgen.
    Het enigste echte nadeel van de Pentax 67II is de spiegelactie die voor nogal wat camera shake zorgt waardoor perfect scherpe foto's beneden 1/125 moeilijk beginnen te worden en dus voor de langere sluitertijden een stevig statief bij je zult moeten hebben.
    in het kort is de Pentax 67II een erg handzaam middenformaat systeem dat voor professionele kwaliteit kan zorgen zonder dat het onbetaalbaar word.
    er is trouwens een balg en er zijn extensies te verkrijgen voor het nodige close-up werk.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Vord.exe
    Ik wou nog even wat kwijt over het Pentax 67II systeem waar ik persoonlijk erg op gesteld ben.
    Dit is een systeem wat gemakkelijk onder de knie te krijgen is wanneer je nog nooit iets anders dan 35mm in je handen hebt gehad verder zijn er erg mooie lenzen voor verkrijgbaar op uitzondering van een aantal, die overigens op dezelfde optische kwaliteit zitten als Zeiss glas
    het heeft inderdaad geen verwisselbare achterwand
    maar een extra body is even duur als een Hassy achterwand
    wat me tot het volgende punt brengt en dat is dat dit een van de betaalbaarste professionele middenformaat systemen te koop is.
    Problemen zoals lage flash-sync mits je dat nodig hebt is opgelost met de 165mm of de 90 mm leafshutter lens, voor mij is dit geen probleem ik heb er zelf nog de 90 mm bij voor fill-flash
    de 90mm word overigens niet meer gemaakt maar is nog steeds gemakkelijker 2dehands te verkrijgen.
    Het enigste echte nadeel van de Pentax 67II is de spiegelactie die voor nogal wat camera shake zorgt waardoor perfect scherpe foto's beneden 1/125 moeilijk beginnen te worden en dus voor de langere sluitertijden een stevig statief bij je zult moeten hebben.
    in het kort is de Pentax 67II een erg handzaam middenformaat systeem dat voor professionele kwaliteit kan zorgen zonder dat het onbetaalbaar word.
    er is trouwens een balg en er zijn extensies te verkrijgen voor het nodige close-up werk.
    Je hebt groot gelijk. Ik heb wel eens met de Pentax 67 (eerste versie) gewerkt, met veel plezier. Inderdaad een uitstekend systeem. Helaas worden ze vaak veel te duur 2e hands aangeboden.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin