Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,908   Posts: 1,521,505   Online: 935

Results 1 to 8 of 8
    dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Mamiya RB67 met 140mm ervaringen ?

De 140mm macro van mamiya heeft naast de scherpstelring nog 2 ringen om floating elements (?) te bedienen. Ik heb begrepen dat voor macrowerk die ringen een bedoeling hebben. (De Mamiya RB 67 heeft een balg en eigenlijk is iedere lens een macrolens volgens mij.)

welke bedoeling dat is heb ik geen idee van. Ook weet ik niet wanneer ik de ringen moet gebruiken en in welke standen. Iemand hier ervaring mee ?

Shooter
    Med. Format Pan
    There are several threads that have discussed the RB67 lenses that have floating elements. This thread also has a link to the manual for the lens:

http://photo.net/medium-format-photography-forum/00Lj8v
    * Just because your eyes are closed, doesn't mean the lights in the darkroom are off. *
    * When the film you put in the camera is worth more than the camera you put the film in... *
    * When I started using 8x10, it amazed me how many shots were close to the car. *

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Great info Jeff. The manual will help a lot, good to have.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Mamiya RB67.

Vroeger heb ik eens een RB 67 gehad,een afgewerkt apparaat,die ik na veel zwoegen hebt opgeknapt,en er heel veel plezier van had,
    Door omstandigheden moest ik mijn hele foto-uitrusting van de hand doen.
    Na geruime tijd ben ik weer begonnen,en heb ik mij weer een RB 67 aangeschaft.
    Het is een wat sumiere uitrusting,1 achterwand en een 90mm.
    Nu weer rustig opbouwen.
    Wat ik nog wel weet is,dat de 127mm een verschrikkelijk mooie portretlens was.
    Er werd mij aangeraden door de vorige eigenaar(een vakfotograaf),om geen zoeker door de lens te nemen,maar een lossen belichtingsmeter.
    En daar heb ik nooit spijt van gehad.

Ruud.

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Waarom perse een losse lichtmeter?
    Ik kan me voorstellen dat dat nauwkeuriger is maar een prisma met lichtmeter net als de Mamiya 645 heeft lijkt me ook wel goed werken voor reportage/documantair werk. Als je wat vlotter wilt werken zeg maar. Snel werken moet je niet willen met zo'n camera denk ik.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Sorry,ik had even een kleine schrijffout gemaakt,ik schreef om geen zoeker door de lens te nemen,dit moet zijn,geen belichtingsmeter.
    En Dirk,om gelijk je vraag te beantwoorden,die fotograaf,waar ik het over had,zei mij,dat een losse handmeter,kwalitatief vele malen beter is,en je er meer type metingen mee kon doen,dan een ingebouwde meter.
    Anderzijds zit je weer met tussenringen en extreme balguittrek,dat is enig rekenwerk,en snel hoeft het niet te gaan,dan had ik een camera met motordrive moeten nemen,maar dat wil ik niet.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo Dirk,

De toenmalige fotograaf waar ik kwam,raadde mij dit aan,i.v.m.diverse metingen-objectmeting en lichtmeting,en het zonesysteem.
    En zo groen als ik was,betreffende het middenformaat,nam ik dat zonder meer aan,maar ik hoorde het ook van anderen in mijn omgeving,dat het toch wel prettiger was.
    Anderzijds,denk ik ,dat een losse handmeter beter is dan een ingebouwde meter.
    Er vanuitgaande dat men de meter wel goed insteld.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format

RB 67

Na rijp beraad toch de kiev,s 88 van de hand gedaan,teveel problemen.
    Nu over geschakeld naar de vertrouwde RB 67.
    Komt gelijk toch goed over,en ik heb vanmiddag nog een RB 67 binnen gekregen,maar dat is een 6x8,daar heb ik nog nooit van gehoord.
    Ik dacht eerst enkel de achterwand,maar het hele toestel is 6x8.
    En het is even wennen met een elektrische achterwand.
    De objectieven alleen al zijn heel erg mooi,qua overdracht,dus morgen een rolletje volmaken.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin