Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,564   Posts: 1,545,309   Online: 854

Page 4 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 31 to 40 of 51

Shooter
    Med. Format Pan
    Wijze woorden van Sander zou ik willen zeggen ......

Vanmiddag tussen de stortregens door toch met korte tele kunnen fotograferen op een interessante plek in het dorp waar ik vaak langskom maar waarbij de lichtinval alleen 's middags bij het onderwerp past. Ik ben benieuwd of het mij lukt om de verschillende schakeringen van groen en de mix van direct en gefilterd zonlicht goed op papier te kunnen overbrengen.

Met de Tmax 400 moet dat kunnen.

Jos.

Shooter
    Med. Format Pan
    Jed, ik vind dit een prima idee. Ik stel voor om de reacties af te wachten.

Groet,
    Jos.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jos Segers View Post
    Hallo Gary,

Bij mijn Philips PCS 130 vergroter zit de filterlade net boven de dubbele condensors. Dus zou ik verwachten dat het op die plaats niet uitmaakt als je daar een diffuus materiaal zoals een glaasje aanbrengt.... Maar ik ga het wel proberen.

Ik neem aan dat je met het "gedektere" negatief bedoelt dat er bij MF gewoon meer beeldinformatie in het negatief opgesloten zit. Want de dekking hoeft toch niet anders te zijn dan bij kleinbeeld... De effectieve filmgevoeligheid is in mijn situatie de helft van de nominale gevoeligheid om in de schaduwen genoeg doortekening te hebben. Dat heeft te maken met het type ontwikkelaar en verdunning (vaak Microdol-X) en geldt dan voor alle Z-W films die ik ooit heb gebruikt. Soms is 2/3 stop ook al voldoende maar dat is wel de ondergrens.

Dat spelen doe ik ook, maar dan bij de negatiefontwikkeling door beïnvloeding van een reeks aan variabelen. Het ontwikkelen zelf is een nauwkeurig werkje, wil ik tot constante resultaten komen.

Je hebt het over een "symmetrisch opgebouwde plasmat", dat is vaktaal voor ...?

Dank voor je reactie,
    Jos.
    Zo precies ben ik niet bekend met de Philips vergoter. Maar boven de condensors zal iets minder effect hebben dan vlak boven het negatief. Maar bedenk wel dat het condensor effect het grootst is als je een puntlicht bron gebruikt. Dus iets zal het altijd wel doen.

Met "gedektere" negatief bedoel ik daadwerkelijk een negatief wat iets meer dekking heeft. Bij KB wordt dit onmiddellijk gestraft met een grover korrel. Echter bij een groter negatief geeft dit iets minder tot bijna niet. Dit geeft echter wel een heel ander beeld. Iets wat vooral bij portret mooi kan zijn.

"symmetrisch opgebouwde plasmat" is een kort door de bocht aanwijzing dat je kunt kijken of er bij het pentax systeem symmetrisch opgebouwde objectieven zitten. Vaak kun je dit uit de documentatie halen. Bij dit soort objectieven is de kans groter dat er een mooie onscherpte in zit. Tenminste smaken verschillen natuurlijk.

Voorts kun kun je gaan kijken naar ontwikkelaars die minder aan korrel oplossen doen. Het meest bekende voorbeeld is wel het verschil tussen D76 en D23. De eerste is duidelijk een korrel maskeerder de tweede niet.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Enkele snelle gedachten :

Ik vergroot altijd tussen twee glasplaatjes (dus 6 oppervlakken) in een condensorvergroter, en heb zelden echte problemen met stof. Ik haal regelmatig de dweil door de doka, filter de lucht die binnenkomt, heb mijn vergroter geaard aan de waterleiding, laat negatieven stofvrij drogen, en ik gebruik zowel een kleine compressor om negatieven en negatiefhouder stofvrij te blazen als een antistatische borstel.

Vitamine C ontwikkelaars zoals Xtol geven een regelmatiger korrel dan D76.

Als je in KB Tmax100 gebruikt en in MF Tmax 400 ben je appels met peren aan het vergelijken.

Een symmetrische plasmat is een optische formule die in veel vaste brandpunten gebruikt werd/wordt. Voor meer info kun je op internet terecht. Voordeel van deze formule is dat hij voor en achter het optische middelpunt exact symmetrisch is, waardoor fouten die bij de inkomend licht lenzen ontstaan weer teruggecorrigeerd worden door de uitgaand licht lenzen. De meeste grootformaat- en macroobjectieven zijn van dit type. Maar er bestaan nog honderden andere lensformules en variaties op lensformules. Elk met zijn eigen voor en nadelen. Je moet gewoon in de praktijk wat verschillende objectieven proberen om te zien wat aansluit bij jouw smaak. Van welk type is je Pentax 85 mm KB lens?

In mijn ervaring zijn de Pentax 67 lenzen geweldig, en doen ze niet onder voor de Hasselblad/SL66 lenzen. Als je lenzen in goede staat zijn zou daar dus niets mis mee moeten zijn. Maar MF heeft een ander karakter dan KB. Misschien zoek jij nu juist de typische weergave van KB. Dat is een kwestie van smaak. Zonder concrete afdrukken te vergelijken is het voor ons onmogelijk om te weten wat jij precies zoekt in je vergrotingen. Dus is het ook onmogelijk om daarover echt advies te geven.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Med. Format Pan
    Gary,

Het probleem met stof heb ik intussen voor een deel kunnen inperken door de nog vochtige film niet meer geforceerd in de droogkast te drogen. Ik hang hem nu gewoon 's avonds op, de volgende ochtend is hij dan droog.

Blijft het probleem van stof in de doka zelf. Mijn doka heb ik met passen en meten ondergebracht in een kast onder de trap. Die is te klein om stofarm te houden.

Ik werk nu met de laatste verpakking Microdol-X die ik nog kon krijgen (verdunning 1+3). Dat is zo'n ontwikkelaar die oplost. De fijne korrel gaat ook bij mij ten koste van fors verlies van gevoeligheid. Voor portretfoto's, bijvoorbeeld in combinatie met FP4+, heb ik hem altijd heel geschikt gevonden.

Voor het ontwikkelen van T-max 400 ga ik experimenteren met Xtol.

Groet,
    Jos.

Shooter
    Med. Format Pan
    Wilbert,

Dank voor het meedenken. Naar aanleiding van je opmerkingen over het stofvrij houden van de doka: mijn doka (een kast onder de trap) is te klein om stof te weren.

Xtol heb ik nog niet eerder gebruikt maar wil ik wel gaan proberen met Tmax 400.

De 75mm en de 165mm MF Pentax lenzen hebben geen slechte naam dus daar heb ik wel vertrouwen in.

Alles bij elkaar heb ik toch genoeg tips van jou en anderen om mee te werken.

Groet,
    Jos.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jos Segers View Post
    Gary,

Het probleem met stof heb ik intussen voor een deel kunnen inperken door de nog vochtige film niet meer geforceerd in de droogkast te drogen. Ik hang hem nu gewoon 's avonds op, de volgende ochtend is hij dan droog.

Groet,
    Jos.
    Als je beschikt over een droogkast, dan zou je stofvrij moeten kunen drogen. Na het spoelen gaat de film eerst in een wetting agent, zeepsop of zoiets voor een halv e minuut. Je hangt de film op in de droogkast zonder dat de verwarming of ventilatie aanstaat. Pas na een kwartier zet je de verwarming en ventilatie aan. Bij vlakfilm strijk ik de druppel water, die er nog aanzit, af voor ik de ventilatie en verwarming aanzet.

Jed

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Scherpte,contrastoverdracht.

Wat ik me uit vroeger jaren nog weet te herinneren,uit de fotobladen FOCUS en FOTO was,dat men,met het uittesten van objectieven,microscopische foto,s kreeg te zien,waar men de kwaliteit kon bepalen,door het aantal lijnparen per mm te tellen.
    Een lijnpaar bestaat uit 2 lijnen,een witte,en uiteraard daar tegenover de zwarte.
    En het gebeurde maar al te vaak dat de kleinbeeldobjectieven tot ver over de honderd lijnparen per mm gingen voor vaste brandpuntobjectieven.
    Die waren altijd stukken beter dan de zoomobjectieven,die onder de honderd bleven.
    Dat zal nu ook wel verbeterd zijn.
    Maar wat me wel opviel,was dat de objectieven voor middenformaat,heel gemakkelijk twee/derde lager lagen,ten opzichte van hun kleinbeeldcollega,s.
    Het is toch jammer dat je dergelijke grafieken niet meer ziet,ook wat de contrastoverdracht betreft.

Tegenwoordig worden er een paar foto,s gemaakt met zoveel mogelijk kleuren er op en dat is het wel.

Ruud.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Als je beschikt over een droogkast, dan zou je stofvrij moeten kunen drogen. Na het spoelen gaat de film eerst in een wetting agent, zeepsop of zoiets voor een halv e minuut. Je hangt de film op in de droogkast zonder dat de verwarming of ventilatie aanstaat. Pas na een kwartier zet je de verwarming en ventilatie aan. Bij vlakfilm strijk ik de druppel water, die er nog aanzit, af voor ik de ventilatie en verwarming aanzet.

Jed
    Zodra de film uit de wetting agent komt hang ik hem op, en vouw ik een vel keukenpapier (middelmatige kwaliteit die niet pluist) enkele keren dubbel. Ik klem de film tussen wijs- en middelvinger met keukenpapier voor en achter de film, en trek het gevouwen keukenpapier van boven naar beneden rustig over de film. Dat doe ik nog een keer met een vers vel keukenpapier. Nog een half uurtje laten hangen, en als de film helemaal andersom gekrult is, is hij droog en stofvrij. Geen droogkast nodig, en geen nachten laten hangen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Med. Format Pan
    Klopt, en ik zou graag dergelijke testresultaten willen inzien over de middenformaat lenzen die ik nu gebruik. Maar over de Pentax 67 objectieven 75/2,8 en 165/2,8 kan ik mij geen enkel rapport in het blad Foto van na 1980 herinneren. Wel over de kleinbeeld lenzen van Pentax en die rapporten heb ik ook lang bewaard.

Wat opvalt zijn de verschillen binnen één merk tussen lenzen met vergelijkbare brandpunten. En dat zie je in de afdrukken en in de prijs van een objectief terug. De waterscheiding zit vooral in het presteren bij de grote openingen.
    Op APUG liep ik aan tegen een tabel over middenformaat lenzen waaruit zou blijken dat deze bij vrijwel alle merken al bij opening 5,6 hun maximale prestatie halen. Dat zal voor een kleine groep wel kloppen maar voor de meeste niet. Die presteren pas bij 8,0 en kleiner maximaal.

Jos.

Page 4 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin