Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,206   Posts: 1,531,810   Online: 840

Page 5 of 6 FirstFirst 123456 LastLast
Results 41 to 50 of 51
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    Wat ik me uit vroeger jaren nog weet te herinneren,uit de fotobladen FOCUS en FOTO was,dat men,met het uittesten van objectieven,microscopische foto,s kreeg te zien,waar men de kwaliteit kon bepalen,door het aantal lijnparen per mm te tellen. (...)
    Maar wat me wel opviel,was dat de objectieven voor middenformaat,heel gemakkelijk twee/derde lager lagen,ten opzichte van hun kleinbeeldcollega's.
    Ruud.
    Inderdaad lagere resolutie voor middenformaat objectieven. Maar een kleinbeeld negatief vergroot je 10 keer om een 24x36 cm afdruk te maken. Een 6x7 vergroot je slechts 4 keer voor hetzelfde formaat. Als een kleinbeeldobjectief 100 lijnenparen nodig heeft, kan de 6x7 hetzelfde met slechts 40 lijnenparen. Met 2/3 resolutie (66 lijnenparen) is de MF op de afdruk nog steeds anderhalve keer scherper dan kleinbeeld.

Een 4x5 inch heeft voor dezelfde kwaliteit slechts 24 lijnenparen nodig en een 8x10 inch 12. Aangezien zelfs de allerslechtste grootformaat objectieven al 60 lijnenparen produceren heb je nogal wat marge tegenover kleinbeeld.
    Last edited by argentic; 09-04-2011 at 03:57 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Med. Format Pan
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Zodra de film uit de wetting agent komt hang ik hem op, en vouw ik een vel keukenpapier (middelmatige kwaliteit die niet pluist) enkele keren dubbel. Ik klem de film tussen wijs- en middelvinger met keukenpapier voor en achter de film, en trek het gevouwen keukenpapier van boven naar beneden rustig over de film. Dat doe ik nog een keer met een vers vel keukenpapier. Nog een half uurtje laten hangen, en als de film helemaal andersom gekrult is, is hij droog en stofvrij. Geen droogkast nodig, en geen nachten laten hangen.
    Geweldige tip want dat maakt het gebruik van een afstrijktang overbodig. Los daarvan blijft de droogtijd in de zomer een langer vanwege de relatief hoge luchtvochtigheid.

Jos.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jos Segers View Post
    Geweldige tip want dat maakt het gebruik van een afstrijktang overbodig.
    In feite heb je elke keer een gloednieuwe afstrijktang zonder gevaar van telefoonkabels over de hele film.

Los daarvan blijft de droogtijd in de zomer een langer vanwege de relatief hoge luchtvochtigheid.
    In een kikkerlandje misschien. Hier niet. Bovendien is de temperatuur hoger. Ik heb nooit de tijd opgemeten. Maar in de zomer drogen ze sneller.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    Wat ik me uit vroeger jaren nog weet te herinneren,uit de fotobladen FOCUS en FOTO was,dat men,met het uittesten van objectieven,microscopische foto,s kreeg te zien,waar men de kwaliteit kon bepalen,door het aantal lijnparen per mm te tellen.
    Een lijnpaar bestaat uit 2 lijnen,een witte,en uiteraard daar tegenover de zwarte.
    En het gebeurde maar al te vaak dat de kleinbeeldobjectieven tot ver over de honderd lijnparen per mm gingen voor vaste brandpuntobjectieven.
    Die waren altijd stukken beter dan de zoomobjectieven,die onder de honderd bleven.
    Dat zal nu ook wel verbeterd zijn.
    Maar wat me wel opviel,was dat de objectieven voor middenformaat,heel gemakkelijk twee/derde lager lagen,ten opzichte van hun kleinbeeldcollega,s.
    Het is toch jammer dat je dergelijke grafieken niet meer ziet,ook wat de contrastoverdracht betreft.

Tegenwoordig worden er een paar foto,s gemaakt met zoveel mogelijk kleuren er op en dat is het wel.

Ruud.
    Bij inzichten over scherpte en lijnparen kun je heel veel dieper op de materie ingaan. Hierbij moet je denken aan de prestaties van het hele systeem van opname tot afdruk. En over contrast overdracht. Vooral het laatste is belangrijk om in de gaten te houden. Je praat over zwarte en witte lijnen. In werkelijkheid zijn dit natuurlijk grijze lijnen de ene licht grijs de ander donker. Als het ene systeem het lichtgrijs lichter en het donkergrijs donkerder dan een ander systeem weet af te beelden zal bij een gelijk aantal lijnparen het ene beeld als scherper overkomen. Sterker nog bij een groter contrast overdracht kun je met minder lijnparen toe om een grotere scherpte indruk te verkrijgen. Hierbij verlies je echter (gedeeltelijk) wel de mogelijkheid om subtiele grijsovergangen weer te geven.
    Je kunt je voorstellen dat een camera systeem altijd een compromis inhoudt tussen maximale contrast en behoud van subtiele grijs overgangen en micro detail.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argentic View Post

In een kikkerlandje misschien. Hier niet. Bovendien is de temperatuur hoger. Ik heb nooit de tijd opgemeten. Maar in de zomer drogen ze sneller.
    Daar staat tegenover dat de sneeuw daar meters hoog kan liggen volgens je eigen
    berichtje! Waar ben nu beter mee af?

Leuk je weer regelmatig te lezen. Is het drukke seizoen achter de rug?

Groetjes,
    Theo
    Last edited by argentic; 09-04-2011 at 10:15 AM. Click to view previous post history. Reason: Quote gerepareerd

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Nee, ik zit tot over mijn oren in het werk. Maar de boog kan niet altijd gespannen zijn.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Neem een pipet flesje en vul dit met wetting agent.

Neem een liter maatbeker die je in het vervolg alleen voor wetting agent gebruikt. (uitleg volgt)
    stop hier een halve liter water in. neem met de pipet wat wettingagent en spuit dit in de maatbeker.
    Doe dit tijdens het ontwikkelen van je film.

na het spoelen haal je de film uit de spoel en rolt deze op en stop het in de maatbeker voor 1 minuut.
    pak de film aan de binnenzijde en draai deze een keer rond zodat de film ruimte krijgt en niet vastgeplakt blijft zitten.
    Deze methode voorkomt dat de wetting agent aan je spiraal gaat vastzitten en in de toekomst problemen kan veroorzaken tijdens ontwikkelen.

hang de film op aan 1 zijde, en het contra gewicht aan de onderzijde aan de andere kant zodat de film schuin komt te hangen. Hierdoor loopt de wettingagent en water er altijd via de zijkant af. Als de film recht hangt heb je kans op strepen.

gebruik NOOIT een afstrijktang of welk ander ding om je film te ruineren. Laat de film gewoon hangen en hij droogt streeploos op. Vaak krijg je strepen door overtollig gebruik van wettingagent of hard water of het recht ophangen van de film.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post

na het spoelen haal je de film uit de spoel en rolt deze op en stop het in de maatbeker voor 1 minuut.
    pak de film aan de binnenzijde en draai deze een keer rond zodat de film ruimte krijgt en niet vastgeplakt blijft zitten.
    Deze methode voorkomt dat de wetting agent aan je spiraal gaat vastzitten en in de toekomst problemen kan veroorzaken tijdens ontwikkelen.
    Ik laat de film liever op de spiraal zitten. Minder kans op beschadigingen. Eens in de zoveel tijd de spiralen in de vaatwasmachine. Nooit problemen.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Med. Format Pan
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    gebruik NOOIT een afstrijktang of welk ander ding om je film te ruineren. Laat de film gewoon hangen en hij droogt streeploos op. Vaak krijg je strepen door overtollig gebruik van wettingagent of hard water of het recht ophangen van de film.
    Ik moet bekennen dat ik nooit problemen heb als gevolg van wetting agent en afstrijktang. Ik gebruik beide al zo lang als ik mij kan herinneren en heb nog nooit een streep of kras op een negatief gehad.

Dat was in het verre verleden anders, maar dat was het directe gevolg van hard water met veel kalk erin.

Jos.
    Last edited by argentic; 09-07-2011 at 02:36 AM. Click to view previous post history. Reason: Quote gerepareerd

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Jos Segers View Post
    Ik moet bekennen dat ik nooit problemen heb als gevolg van wetting agent en afstrijktang. Ik gebruik beide al zo lang als ik mij kan herinneren en heb nog nooit een streep of kras op een negatief gehad.

Dat was in het verre verleden anders, maar dat was het directe gevolg van hard water met veel kalk erin.

Jos.
    Ik ken dat probleem ook niet, ik gooi mijn spiraal (len) geregeld in een bakje gedestileerd water met een steradent pil erin en laat het een uurtje staan, "en schoon is uw kunstgebit"

Gr Peter

Page 5 of 6 FirstFirst 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin