Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,223   Posts: 1,532,515   Online: 1126

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Instant Films

hasselblad 500cm lens probleem

Hallo, ik heb een hasselbladje gekocht omdat ik toch graag het 6x6 formaat wou gaan gebruiken. en deze me ook aansprak.

Nu heb ik er 1 gevonden maar mijn probleem is nu als volgt:

Ik denk dat de body werkt. rug eraf genomen, gordijnen gaan open, terug dicht,...
    Maar als ik de sluiter opspan en de ontspan knop indruk dan gaat de sluiter altijd als bulb. ik kan geen tijden instellen. Deze doen allemaal hetzelfde.

Als ik de onspant knop indruk dan hoor ik de gordijnen opgengaan en deze blijven open zolang ik de knop ingedrukt hou. en gaan pas dicht als ik de ontspanknop loslaat. Ook Als ik de ontspan knop ikduw dan springen direct de shutterblade (geen idee hoe het noemt ik het nederlands) direct dicht.
    Dus ik zie niks meer.

Het diafragma werkt wel. Deze heb ik getest met de rug eraf te nemen en verschillende diafragma te gebruiken. Deze komen overeen.(zover ik kan zien)
    deze word groter en kleiner als ik het diafragma verander.

De verkopen zei dat ik de lens/kit terug kon sturen. Nu vroeg ik me af of er iemand omgeving limburg hier is die me misschien de body zou kunnen laten testen? ik twijfel nog wat ik zou doen. Geen idee of de rest werkt want het zal niet lukken met deze lens

of weet iemand waar ik omgeving limburg terugt zou kunnen met het toestel.
    Graag had ik eens getest. of iemand me kon zeggen of ik iets verkeerd doe.

Alvast bedankt
    Groeten A.

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Quote Originally Posted by orphiz View Post
    Ik denk dat de body werkt. rug eraf genomen, gordijnen gaan open, terug dicht,...
    Maar als ik de sluiter opspan en de ontspan knop indruk dan gaat de sluiter altijd als bulb. ik kan geen tijden instellen. Deze doen allemaal hetzelfde.

Als ik de onspant knop indruk dan hoor ik de gordijnen opgengaan en deze blijven open zolang ik de knop ingedrukt hou. en gaan pas dicht als ik de ontspanknop loslaat. Ook Als ik de ontspan knop ikduw dan springen direct de shutterblade (geen idee hoe het noemt ik het nederlands) direct dicht.
    Dus ik zie niks meer.
    Ik woon niet in de buurt helaas.

Het is normaal dat de gordijnen in de body pas weer dichtgaan nadat je de ontspanknop losgelaten hebt. Het is ook normaal dat de sluiterbladen in de lens meteen na de belichting weer sluiten. Het kan zijn dat de sluiter in jouw lens wel werkt maar dat hij zo snel opent en sluit dat je niet kunt zien dat dat gebeurt. Bij langere sluitertijden (vanaf 1/60 ofzo) moet je dat openen en sluiten wel kunnen zien. Begrijp ik het goed dat je de sluiter in de lens zelfs niet ziet openen en sluiten (van voren bekeken, de frontlens in) als je een trage tijd instelt op het objectief, zeg 1/8 seconde? Als je dat niet ziet is de lens niet in orde.

Je kunt de lens ook loskoppelen van de body en dan de sluiter triggeren met een tangetje bij verschillende sluitertijden. (Palletje in oogje opzij bewegen.) De sluiter van de lens span je met een niet te dik muntje, door te draaien in de richting van de rode pijl tot je niet verder kunt. Kijk wel uit dat je het achterste element niet beschadigt door uit te schieten met tangetje of muntje.
    Als de werkelijke tijden niet corresponderen met de tijden die je instelt op de lens dan weet je zeker dat het aan de lens ligt.

Succes,
    Sander

Shooter
    Instant Films
    sluiterbladen sluiten direct zelfs als de sluitertijd op 1 seconde staat. Toch al bedankt voor de info.

Toch wel iets anders dan een mamiya 645. Hoop dat het snel opgelost geraakt.

Shooter
    Large Format
    Even voor de duidelijkheid, de sluiter in de lens sluit direct, ook als de tijd op 1 seconde staat of de hulpsluiter in de camera? Bij sluitertijden langer dan 1/60e seconde moet je de ontspanknop ingedrukt houden totdat de sluiter in de lens weer is gesloten.

Ik woon in Waalwijk, niet echt in de buurt van Limburg maar mocht het voor je aan te rijden zijn dan wil ik er met alle plezier naar kijken. Ik heb jaren met Hasselblad gefotografeerd.

Succes ermee,
    Frank
    www.frankbunnik.zenfolio.com

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Misschien heeft de camera tijden in de kast gelegen,en is de sluiter daardoor vastgelopen,d.w.z.dat het smeervet is verhard.
    Als ik jou was,zou ik die camera eens een grote beurt laten geven,zeer verhelderend.
    Veel succes,en laat eens horen hoe het beestje werkt.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    En hoe is de volgorde van werking van de camera?
    Stel jij de sluitertijden voor of na het transporteren in?
    Er zijn camera,s waar dit een wezenlijk verschil uitmaakt.
    Als je voor het transporteren de sluiter insteld,blijft de sluitertijd nog in de vorige stand staan.
    Bij de Kiev 88 was dat namelijk ook zo,en moest ik er via filmpjes op internet achter komen hoe de overbekende vork in de steel zat.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Maakt bij een Hasselblad niets uit.
    harry

Release, the best you can do...

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Dan toch maar eens een servigebeurt laten geven,of in ieder geval,eens laten nazien wat er met dat ding aan de hand is,en of het rendabel is,om hem op te laten knappen.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin