Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,206   Posts: 1,531,853   Online: 953

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Medium Format
    Images
    2

Vervangende matglazen, loont het?

Hallo iedereen,

Ik heb op internet wel eens iets gezien over vervangende matglazen voor o.a. Rolleiflex uit de VS die een stuk helderder zouden zijn. Zijn deze de moeite waard, of scheelt het weinig ten opzichte van de originele matglazen van Rollei uit o.a. de 3.5F? En zijn deze matglazen ook goed passend en ook robuust?

Alvast bedankt voor de reacties

--
    Met vriendelijke groet,

Engelbert
    info@engelbert.org
    www.engelbert.org

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Je bedoelt waarschijnlijk de Beattie Screens? Het schijnt dat deze matglazen een stop lichter zijn. Wel aardig duur.
    Je kunt contact opnemen met Satin Screen -zie sponsors- dat ook goede matglazen levert maar minder duur is.
    Gegroet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Ik heb voor m'n SL66 een nieuw Maxwell matglas gekocht. Maakt een enorm verschil met het originele matglas.

Jaap Jan

Shooter
    Medium Format
    Images
    2
    Bedankt!

Engelbert

Shooter
    Multi Format
    Engelbert,

ik heb een Beattie matglas gezien in de (kleinbeeld) camera van een kennis: Wanneer er een 1.4 lens opgeschroefd zit net zo'n helder beeld als wanneer je met het blote ook langs de camera kijkt. In vergelijking met het standaard matglas in mijn 3.5 gaat het wel zeker om TWEE stops verschil.

Overigens is zo'n standaard matglas uit een Rollei SL600x ook al niet te versmaden hoor. Zeker een stop lichter, veel beter contrast, dus makkelijker focussen en werkelijk een driedimensionale weergave van je scene ! Maar die passen helaas niet

Of die dingen in de practijk* goed bevallen weet ik niet. Ik heb weleens horen zeggen dat het met zo'n extreem helder ding soms moeilijk is om te focussen. Ik vind ze ook te zeer aan de prijs.

Paul.

* deze archaische schrijfwijze zal je wel bekend voorkomen ?
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Shooter
    Medium Format
    Weet er misschien iemand waar je goedkoop matglazen voor Hasselblad kan vinden? Bij mij staan er wat vervelende krasjes op en ik had graag eentje dat 1 of 2 stops helderder was.

Shooter
    Multi Format
    Ik denk dat het met die matglazen voor Hasselblad hetzelfde is als met die voor Rolleiflex:
    "Goedkoop" kun je waarschijnlijk op je buik schrijven ...
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Heb net vorige week een Satin Snow gg besteld in America voor de Technika. Volgens insiders scheelt het bijna 1,5 stop om precies te zijn 1.4. Kan niet wachten totdat ie geleverd wordt.
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin