Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,011   Posts: 1,524,660   Online: 870

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Thread: Matthijs

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Matthijs

Hoi Matthijs,

Ik lees in je publieke profiel dat je met middenformaat werkt. Uit pure nieuwsgierigheid, wat gebruik je precies ?

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Ik gebruik voornamelijk een Rolleicord Va. Soms gebruik ik een Zeiss-Ikon Nettar 517-16, maar dan vrijwel alleen met Ilford Delta 3200 erin. De kleine klapcamera past opgevouwen altijd nog in je fototas en de grove korrel van de Delta 3200 verbloemt de matig presterende lens (zie hier een voorbeeld: http://www.apug.org/gallery/showphot...cat=508&page=3).

De Rolleicord Va heb ik bijna een jaar geleden via eBay gekocht, een ware aanwinst. Al vrij snel is het mijn primaire camera geworden. Het was even wennen met de afbeelding op het matglas in spiegelbeeld en de schachtzoeker, maar inmiddels kan ik vrij snel werken met de Rolleicord, zeker omdat deze een instelring heeft die werkt met lichtwaarden en gekoppeld is aan de sluitertijden en diafragma-ring. In combinatie met mijn Lunasix lichtmeter (die ook in lw's kan meten) kan ik in redelijk dynamische omstandigheden (bv. op straat) werken.

Wat is jouw fotografische gereedschap?

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Matthijs
    De Rolleicord Va heb ik bijna een jaar geleden via eBay gekocht, een ware aanwinst. Al vrij snel is het mijn primaire camera geworden. Het was even wennen met de afbeelding op het matglas in spiegelbeeld en de schachtzoeker, maar inmiddels kan ik vrij snel werken met de Rolleicord, zeker omdat deze een instelring heeft die werkt met lichtwaarden en gekoppeld is aan de sluitertijden en diafragma-ring. In combinatie met mijn Lunasix lichtmeter (die ook in lw's kan meten) kan ik in redelijk dynamische omstandigheden (bv. op straat) werken.
    Ja, uitstekend gereedschap. Ik heb een poosje met een Yashicamat op straat gefotografeerd. Een keer licht meten en instellen. Scherp stellen op de hyperfocaal, en je bent net zo snel als een autofocus kleinbeeldcamera. Bovendien kun je veel onopvallender fotograferen omdat je afdrukt terwijl je niet in de camera kijkt. Of je fotografeert zelfs opzij terwijl je recht vooruit kijkt.

Wat is jouw fotografische gereedschap?
    Ik ben van kleinbeeld (Nikon) naar 4x5 inch gegaan (Wista field). Pas daarna heb ik een serieuze middenformaat gekocht. Omdat ik de scheimpflug verstellingen niet meer wilde missen kwam er maar één camera in aanmerking: de Rolleiflex SL66. Een prachtige 6x6 eenoog reflex. Geweldige optiek, en onverwoestbaar. Bovendien kun je er zonder extra hulpmiddelen macro mee maken tot 1:1 (op 6x6 film !).

Vooral het meer bedachtzame fotograferen van midden en grootformaat vind ik geweldig. En als je eenmaal gewend bent aan de beeldkwaliteit van grotere negatieven, wordt elke kleinbeeldvergroting een onaangename stap terug.

G.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Ik heb al geruime tijd een in prima staat verkerende Speed Graphic, echter na een serie technische mankementen aan de sluiter is hij nauwelijks gebruikt. Ik hoop echter rond december (Sinterklaas ) een nieuw objectief + sluiter te krijgen, welke het gebruik van de Speed Graphic een nieuwe injectie moet geven. Ik heb al een aantal 4x5" negatieven belicht en ben zwaar onder de indruk van de tonaliteit en detail.

Inderdaad vind ik het eindeloos instellen en koekeloeren op het grondglas zeer ontspannend werken. Na een middag op een bloeiende hei rondgelopen te hebben en pakweg 3 negatieven belicht te hebben, ga je met een zeer tevreden gevoel naar huis.

Sinds ik veel op middenformaat werk (en binnenkort ook op grootformaat) heb ik mijn kleinbeeldtoestel nauwelijks nog gebruikt. En ik heb hem nog geen seconde gemist!

Shooter
    Plastic Cameras
    Ik heb al geruime tijd een in prima staat verkerende Speed Graphic
    Aha, hier een Crown Graphic-boer! Wat je zegt, het detail op zo'n 4x5-negatief is werkelijk indrukwekkend.

Inderdaad vind ik het eindeloos instellen en koekeloeren op het grondglas zeer ontspannend werken. Na een middag op een bloeiende hei rondgelopen te hebben en pakweg 3 negatieven belicht te hebben, ga je met een zeer tevreden gevoel naar huis.
    Ken je ook al dat minder tevreden gevoel dat je hebt als je na een middagje heide of bos of strand of wat dan ook, thuiskomt en je hebt geen ene foto gemaakt? Overkomt me wel eens -- fout licht bijvoorbeeld...

Sinds ik veel op middenformaat werk (en binnenkort ook op grootformaat) heb ik mijn kleinbeeldtoestel nauwelijks nog gebruikt. En ik heb hem nog geen seconde gemist!
    Mag ik van de gelegenheid dan toch even gebruikmaken om bij deze een nieuwe kleinbeeldmaffia in het leven te roepen? Het is en blijft toch een verduiveld handig cameraatje, dat onder de meeste omstandigheden heel snel is in te zetten. Met een moderne film erin kun je makkelijk tot 24x30 vergroten. Maw: kleinbeeld kan ook een heel fijn instrument zijn, fotograferen doe je niet alleen maar op 120 of 4x5 of groter.

Groet, Paul.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by paulmat
    Aha, hier een Crown Graphic-boer! Wat je zegt, het detail op zo'n 4x5-negatief is werkelijk indrukwekkend.

...
    Mag ik van de gelegenheid dan toch even gebruikmaken om bij deze een nieuwe kleinbeeldmaffia in het leven te roepen? Het is en blijft toch een verduiveld handig cameraatje, dat onder de meeste omstandigheden heel snel is in te zetten. Met een moderne film erin kun je makkelijk tot 24x30 vergroten. Maw: kleinbeeld kan ook een heel fijn instrument zijn, fotograferen doe je niet alleen maar op 120 of 4x5 of groter.

Groet, Paul.
    terecht Paul, gisterende beelden gezien van Eliott Erwitt en ook een aantal contact afdrukken (video).
    Het 'juiste beeld' was er altijd eentje uit een hele reeks beelden van het zelfde onderwerp.
    Dus voor reportage/candid/mensenfotografie/straatfotografie zijn we heel blij dat kleinbeeld bestaat (en een massa juweeltjes van camera's).

ps: meerdere afdrukken gezien gisteren vanaf kleinbeeld tri-x op een 100-150cm formaat.
    en prachtig is dat!

Fred

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik heb al geruime tijd een in prima staat verkerende Speed Graphic, echter na een serie technische mankementen aan de sluiter is hij nauwelijks gebruikt.
    Wat is er mis met de sluiter?

G.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    De originele sluiter was inmiddels drooggelopen toen ik de camera kreeg. Dit had ik echter te laat door, waardoor tijdens een fotosessie buiten ('s winters, temperaturen onder nul) de sluiter plotseling bleef plakken. Dit zag ik echter pas na de tweede belichting waardoor ik de sluiter tijdens het spannen voor de tweede foto geforceerd had. Enfin, een aantal sluiterbladen waren beschadigd, er moest een nieuwe veer in en ik heb een nieuwe roterende ring gekregen.

De monteur heeft, bij gebrek aan een (goedkope) Copal sluiter of een originele functionerende Kodak-sluiter, de sluiterbladen uit een andere sluiter gehaald, deze met de hand bijgewerkt tot ze paste in mijn sluiter. Uiteindelijk (na 3 maanden) kreeg ik m'n lens plus sluiter weer terug en ging ik er gelijk mee fotograferen. Na de eerste belichting bleven de sluiterbladen weer plakken! Bij het ontspannen ging de sluiter niet geheel dicht, er bleef een pinhole-achtig gaatje over. Pas bij het opnieuw spannen sloten de bladen zich helemaal.

Met het vooruitzicht dat ik mijn sluiter waarschijnlijk weer 3 maanden kwijt was, en dus weer een lange tijd niet kon beginnen met grootbeeldfotografie, was ik redelijk gefrustreerd. Daarnaast had ik met mijn rolfilmachterwand ontdekt dat vooral de verstelmogelijkheden, hoewel beperkt met een Speed Graphic, mij erg aanspraken. Dit was met de huidige lens (een 127mm Ektar) niet mogelijk op 4x5" vanwege de kleine afbeeldingscirkel. Al met al besloot ik te investeren in een 'nieuwe' lens met een grote afbeeldingscirkel en een modernere, werkende sluiter.

Ik heb contact gehad met Midwest Photo Exchange (www.mpex.com) waar ik mijn Speed Graphic ook gekocht heb. Daar krijgen ze halverwege november een aantal Fuijinon 135mm objectieven uit Japan binnen met een Copal #0 sluiter en gefabriceerd begin jaren '90. In 9+-staat gaan deze objectieven $329 kosten, met de huidige wisselkoers niet onoverkoombaar. Hopelijk kan ik dan eindelijk serieus beginnen op 4x5"!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De monteur heeft, bij gebrek aan een (goedkope) Copal sluiter of een originele functionerende Kodak-sluiter, de sluiterbladen uit een andere sluiter gehaald, deze met de hand bijgewerkt tot ze paste in mijn sluiter. Uiteindelijk (na 3 maanden) kreeg ik m'n lens plus sluiter weer terug en ging ik er gelijk mee fotograferen. Na de eerste belichting bleven de sluiterbladen weer plakken! Bij het ontspannen ging de sluiter niet geheel dicht, er bleef een pinhole-achtig gaatje over. Pas bij het opnieuw spannen sloten de bladen zich helemaal.
    Hoe heet die reparateur? Dan weet ik waar ik niet naartoe moet. Een 2e hands proces sluiter of een oude sychrocompur in goede staat is in de orde van enkele tientjes. Daar ga je toch geen sluiterbladen voor bijvijlen? Bovendien is het lasmaken van plakkende sluiterbladen een fluitje van een cent wat je zelf thuis kunt doen met wat aanstekerbenzine.

Ik heb contact gehad met Midwest Photo Exchange (www.mpex.com) waar ik mijn Speed Graphic ook gekocht heb. Daar krijgen ze halverwege november een aantal Fuijinon 135mm objectieven uit Japan binnen met een Copal #0 sluiter en gefabriceerd begin jaren '90. In 9+-staat gaan deze objectieven $329 kosten, met de huidige wisselkoers niet onoverkoombaar. Hopelijk kan ik dan eindelijk serieus beginnen op 4x5"!
    De Fujinons hebben een uitstekende reputatie. En die prijs is niets te duur. Dat betaal je al bijna voor een nieuwe sluiter zonder lens.

Veel succes met 4x5.

G.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    De reparateur is Camera & co in Groningen. Hij heeft in Groningen en omstreken een goede reputatie. Bij de USVA, waar ik mijn eerste dokacursus heb gevolgd, werd ook naar hem doorverwezen. Aangezien hij ook de enige camera-monteur in de wijde omtrek is, en dit niet fulltime doet, is hij moeilijk bereikbaar vanwege de drukte. En als je eenmaal geholpen wordt, ben je je spullen minstens 2 maanden kwijt.

Het verhaal was dat hij momenteel (ten tijde van de reparatie) geen passende sluiter had voor mij. Hij zou een maand later naar een beurs gaan om onderdelen in te slaan, en hij hoopte ook een goede sluiter. Dit is helaas niet gelukt, hij had wel een andere Kodaksluiter gevonden, die net niet paste. Daarvan heeft hij het binnenwerk (sluiterbladen etc.) getransplanteerd naar mijn defecte sluiter, met wat aanpassingen. De boel goed doorgesmeerd en ik kon er weer tegenaan, dacht ik.

Gilbert, nu je zegt dat geen moeilijke ingreep is, zou je mij hier iets meer informatie over willen geven? Ik ben niet te beroerd om zelf te schroevendraaier ter hand te nemen. Het belangrijkste is denk ik welk smeermiddel je moet gebruiken. Iets op synthetische basis lijkt mij het beste. Kan je me hier meer over vertellen? En wellicht waar ik dit in Nederland zou kunnen bestellen?

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin