Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,716   Posts: 1,514,768   Online: 793

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 14 of 14

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by PieterB
    Maar je is die 30€ het waard? Tenslotte kostte die lichtmeter maar 60€.... kan ik daar nog vele jaren (analoog) plezier van hebben?
    Ja hoor 's, dat moet je voor jezelf maar uitmaken. Ik heb al een dikke tien jaar een goed werkende lichtmeter en vind dat ding dus zeer de moeite lees de prijs waard.

Met wat ik zei: "Natuurlijk is dit toch géén echte spotmeter?" bedoelde ik eigenlijk die uitbreiding voor de Lunasix. Die geeft je een meethoek van 7,5 of 15°. De standaardcirkel is 30°.... maar een echte spotmeter is toch minder dan 5°?
    Klopt, in de buurt van 1 of 2 graden dacht ik (maar heb hier geen exacte kennis over).

Deze 7,5° "spotmeter" zou ik grotendeels gebruiken voor als ik contrastomvang wil bepalen, een bepaald detail met gemiddeld grijs wil belichten, moeilijke belichtingen (bv. wit dier op afstand in donker bos) en naar de toekomst toe mss om het zonesysteem - een beetje - te bestuderen.
    Meteen kopen dat ding. Serieus.

Hoe belicht je dan een portretfoto dan correct als je werkt met de handbelichtingsmeter?
    Als je een spotmeting op een blanke huid doet, zal die meter die huid naar middengrijs vertalen, zo zit een lichtmeter nu eenmaal in elkaar. Dat betekent dat je deze meting met 1,5 tot 2 stops moet corrigeren en wel meer licht moet geven, om het negatief donkerder en het positief dus lichter te maken.

Groet, Paul.

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Een echte spotmeter heeft formeel een meethoek van 1 graad.

Ik heb voor de Minolta Autometer IV een tijdje met het 5 graden-opzetstuk gewerkt, maar merkte toch dat ik, bij zonemetingen met landschap-werk, vaak behoefte had aan een krappere meetzone. Die 5 graden was toch echt veel te groot naar mijn zin.

Nu heb ik er een SpotMeter F bij (meethoek 1 graad), en die zou ik werkelijk niet meer kwijt willen.

peter

ps: ten opzichte van een huidmeting twee stops overbelichten vind ik ERG ruig... tenzij je een portret maakt van Sneeuwwitje natuurlijk. Als je dat bij een gewoon mens doet, wordt het wit van de ogen en de highlights uitgebeten. Twee stops is echt voor een sneeuwlandschap.
    Een (niet-gebruinde, Kaukasische huid) is één stop lichter dan middengrijs.

peter
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by peterh
    ps: ten opzichte van een huidmeting twee stops overbelichten vind ik ERG ruig...
    Peter, grote kans dat je gelijk hebt. Ik gebruik (lees: heb) geen spotmeter om een portret te meten, ik meet meestal/altijd het opvallend licht of gebruik de ingebouwde meter van een kleinbeeldreflex. Mijn voorbeeld was dan ook bedoeld om aan te duiden dat je er met de aanschaf van een spotmeter nog niet bent, je zult de meetresultaten altijd moeten interpreteren.

Groet, Paul.

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Aah, ik snappum. Daar heb je volkomen gelijk in.

Veel mensen ageren tegen het zonesysteem, omdat het nodeloos ingewikkeld zou zijn (dat zijn meestal mensen die een matrixmeter in hun camera hebben en die ook op de A-stand zetten... )
    Ik ben zelf van mening dat het begrijpen van het zonesysteem bijdraagt tot beter begrijpen van hoe licht meten in mekaar steekt.

Over lichtmeten ben ik heel veel lange avonden en zondagen doorgezaagd nadat ik mijn eerste min of meer correct belichte negatief, met daarop ook nog een foto die de moeite van het bekijken min of meer waard was, had afgeleverd. Ik zat nog op de lagere school, en mijn moeder (een vakfotografe van de oude stempel) had het zich kennelijk voorgenomen mij licht te leren meten.

(Het netto resultaat is nu wel dat ik dat redelijk kan dromen).

(Na het lezen van de vraag voeg ik het volgende toe
    Je zou er een boek over kunnen schrijven, maar dat is er al. Als je een losse lichtmeter gekocht hebt, is het allerbeste accessoire voor die lichtmeter het boek "Basisboek lichtmeten" van Mich Buschman. Kost 20 euro, en werkt met ELKE lichtmeter.

Als je een landschapsfotograaf bent (en dan vooral een diafotograaf) is een spotmeter met een meethoek van 1 graad een onmisbaar instrument. Een spotmeter meet alleen gereflecteerd licht, dus genoeg heb je er nooit aan.
    Een portretfotograaf kan toe met een meter die opvallend licht, gereflecteerd licht en flitslicht kan meten.

De combinatie van een losse spotmeter, een algemene lichtmeter zonder tele-hulpstukken EN de kennis uit het bovengenoemde boek in je achterhoofd, is onverslaanbaar. Er is geen situatie die je met die combinatie niet tot op de grond kunt uitvlooien.
    Ik heb zelf een Autometer IVf en een Spotmeter F - en ja, dat boek heb ik ook.

Op school was er een voorgeschreven lichtmeter... de Gossen Lunasix F. Dat ding heb ik jaren gehad; ze zijn niet stuk te krijgen. Mijn enige probleem was dat ik er nooit betrouwbaar opvallend-licht mee heb kunnen meten. Dat lukt met de Minolta perfect.

Ik weet dat er van Gossen een meter is die, met een draaibare kop, al die functies (dus ook met een 1-graad-spotmeter) combineert. Als het niet zo'n mechanisch ondoordacht gammel ding zou zijn, zou ik er blind voor vallen. Ik ken iemand die Hillie heet, en die zo'n ding heeft, en die er graag vanaf wil. Hint: het ding is mechanisch defect.

peter
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin