Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,549   Posts: 1,544,627   Online: 719

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Hoe een lichtmeter calibreren?

Ik zou graag mijn pas aangekocht Lunasix 3 kalibreren zodat ik min of meer een consistente lichtmeting kan uitvoeren (die te vergelijken valt met de lichtmeting van mijn Nikon - camera.)
    Aangezien ik in het toestel V625-batterijen gebruik van 1,5V ipv 1,35V (oude type batterijen) verschilt de lichtmeting ie****. Men vertelde mij dat dit wel een lineair verloop verschil zou moeten zijn. (naar het schijnt bestaan er wel batterij-adapters?)
    Zelf kwam ik uit op een verschil dat volgens ergens tussen de 1 en 3 stops ligt.
    Weet iemand hoe ik dit precies kan bepalen (of zo goed als mogelijk bij gebrek aan professionele hulpmiddelen) Het nulpunt heb ik al ingesteld.

Kent iemand een goede handleiding ivm lichtmeten? Of kan iemand me de belangrijkste zaken vertellen?
    (op internet maar ook goede handboeken)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by PieterB
    Ik zou graag mijn pas aangekocht Lunasix 3 kalibreren zodat ik min of meer een consistente lichtmeting kan uitvoeren (die te vergelijken valt met de lichtmeting van mijn Nikon - camera.)
    Pieter, ook zonder dat kalibratieproces meet dat ding consistent, vooropgesteld dat dat spanningsverschil inderdaad lineair verloopt. Het enige wat verkeerd gaat, is dat het resultaat te hoog wordt weergegeven.

Zelf kwam ik uit op een verschil dat volgens ergens tussen de 1 en 3 stops ligt.
    Is veel te ruig, twee stops verschil, dat kan veel en veel preciezer. Meet met je Nikon eens op een meter afstand een muur en maak daarna een reflectiemeting (dus niet met dat melkachtige kapje voor de meter) met je Lunasix op dezelfde afstand van die muur. Die twee waarden behoren vrijwel gelijk te zijn. Als je een sigificant verschil ziet, is dat precies de afwijking van je lichtmeter. Want op die Nikon kun je wel vertrouwen.

Groet, Paul.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    > Dat spanningsverschil inderdaad lineair verloopt. Het enige wat verkeerd gaat, is dat het resultaat te hoog wordt weergegeven.

Dat hoop ik ;-)

> Is veel te ruig, twee stops verschil, dat kan veel en veel preciezer. Meet met je Nikon eens op een meter afstand een muur en maak daarna een reflectiemeting (dus niet met dat melkachtige kapje voor de meter) met je Lunasix op dezelfde afstand van die muur. Die twee waarden behoren vrijwel gelijk te zijn. Als je een sigificant verschil ziet, is dat precies de afwijking van je lichtmeter.

Ik heb je methode gebruikt en meet (volgens mij exact) twee stops verschil.
    Het grappige eraan is dat de batterijtest ook een 'iets verder' resultaat heeft (na het rood)

> Want op die Nikon kun je wel vertrouwen.
    Welja is natuurlijk gn topmodel maar tot nu toe had ik meestal correct belichte negatiefjes.

Voorlopig gebruik ik de lichtmeter vooral in combinatie met een oude meetzoeker. Indien de belichting niet 100% correct is kan ik dat nog altijd aanpassen hé....
    Persoonlijke vraag aan jullie: loont het de moeite die batterijadapter en/of een 'spot'uitbreiding (meethoek 15° en 7,5°) te zoeken? Op mijn 35mm heb ik géén spotmeter. (en ik weet niet welke meethoek de centrumgerichte meting heeft, maar dit zal afhangen van de lens vermoed ik?) Natuurlijk is dit toch géén echte spotmeter?

Bedankt voor je hulp Paul!
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Kent iemand een goede handleiding ivm lichtmeten? Of kan iemand me de belangrijkste zaken vertellen?
    (op internet maar ook goede handboeken)
    Het simpelste is om met het witte bolletje te meten. Je gaat in hetzelfde licht staan als je onderwerp (zonlicht of schaduw etc.), en richt de meter naar de camera. Meten, camera instellen en afdrukken. Zolang het licht niet verandert hoef je niet opnieuw te meten.

Als na ontwikkeling je film niet goed belicht is, heb je de verkeerde ASA ingesteld of wijkt je meter af. Dan kun je dat de volgende keer automatisch corrigeren.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Digital is best taken with a grain of silver.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik heb zelf een lunalite en daar zit aan de onderkant een schroef om de meter te verstellen. M'n sekonic heeft ook zo'n schroefje. Dus meters zijn te verstellen, maar ik denk dat je wel moet weten wat je doet.

Ben

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Breunes
    Ik heb zelf een lunalite en daar zit aan de onderkant een schroef om de meter te verstellen. M'n sekonic heeft ook zo'n schroefje. Dus meters zijn te verstellen, maar ik denk dat je wel moet weten wat je doet.

Ben
    hmmm, das enkel voor het nulpunt juist te zetten. Maar dat staat al in orde.
    Toch bedankt ;-)

Op fotocameras.nl: Gossen Batterij-adapter Lunasix 3/3S 26€
    Lijkt me de goedkoopste oplossing en is voor de 2 batterijtjes denk ik.

Kent iemad trouwens het verschil met de Lunasix 3S want die lijkt me wel duur: Gossen Lunasix 3S Lichtmeter 389€

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Een iets andere benadering. In feite moet de lichtmeter niet gecalibreerd worden. Wat je wel moet doen is je persoonlijke exposure index vaststellen met die specifieke meter, met die specifieke film met die specifieke ontwikkelaar. Tevens dien je je persoonlijk ontwikkeltijd vast te leggen. Een beetje werk, maar geeft onder alle omstandigheden consistente resultaten.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Ik heb je methode gebruikt en meet (volgens mij exact) twee stops verschil. Het grappige eraan is dat de batterijtest ook een 'iets verder' resultaat heeft (na het rood)
    Hou voorlopig maar die afwijking van twee stops aan, ga fotograferen met je meetzoeker en kijk vervolgens hoe je negatieven er uitzien. Op mijn Lunasix F zit een LW/EV correctieschaal, waar je die twee stops kunt "voorprogrammeren".

> Want op die Nikon kun je wel vertrouwen.
    Welja is natuurlijk gn topmodel maar tot nu toe had ik meestal correct belichte negatiefjes.
    Hmm, ik bedoelde dat je in deze situatie je spiegelreflex als referentie moet nemen, omdat je weet die wel goed werkt. Dit gaat uiteraard voor elke normale reflex op, niet alleen maar Nikons.

Persoonlijke vraag aan jullie: loont het de moeite die batterijadapter en/of een 'spot'uitbreiding (meethoek 15° en 7,5°) te zoeken?
    Zelf zou ik niet willen werken met een meter die van huis uit al verkeerde waarden aangeeft, vroeg of laat vergeet je dat eens en zit je met een tweestopsverkeerd belicht negatief. Dus ik zou meteen die adapter erbij kopen.
    Wat betreft die opzetstukken, vraag je eerst af of je behoefte hebt aan een spotmeter. In welke gevallen ga je die gebruiken en waarom? Of anders gezegd, wanneer gaat de centraalmeting van je Nikon zo de mist in dat je je toevlucht moet zoeken tot een spotmeter (hint: zelden tot nooit...)? Ook als je die spotmeter met je meetzoekercamera gebruikt, moet je toch echt goed weten wat je doet en wat je meet en hoe je die meting vervolgens gaat interpreteren. Want een spotmeting op een gezicht tbv. een portretfoto leidt geheid tot een grijzig want verkeerd belicht hoofd.

Op mijn 35mm heb ik géén spotmeter. (en ik weet niet welke meethoek de centrumgerichte meting heeft, maar dit zal afhangen van de lens vermoed ik?) Natuurlijk is dit toch géén echte spotmeter?
    Dit is inderdaad geen spotmeter. In een spiegelreflex wordt het naar binnen vallende licht gemeten, en door welk objectief dat licht naar binnenvalt, zal het meetsysteem worst wezen (in principe, moderne camera's die ook rekening houden met de voorwerpsafstand doen dat weer wel. Bijvoorbeeld Nikon heeft daar die D-objectieven voor).

Groet, Paul.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by paulmat
    Hmm, ik bedoelde dat je in deze situatie je spiegelreflex als referentie moet nemen, omdat je weet die wel goed werkt. Dit gaat uiteraard voor elke normale reflex op, niet alleen maar Nikons.
    Natuurlijk. Foto's neem je vooral zelf. Ik ben niet zo'n 'Nikon vs Canon' mens...
    Maar ik zou wel niet meer veranderen - nogal logisch als je dan investeert in dit materiaal (vb. lenzen)

Dus ik zou meteen die adapter erbij kopen.
    Wat betreft die opzetstukken, vraag je eerst af of je behoefte hebt aan een spotmeter. In welke gevallen ga je die gebruiken en waarom? Of anders gezegd, wanneer gaat de centraalmeting van je Nikon zo de mist in dat je je toevlucht moet zoeken tot een spotmeter (hint: zelden tot nooit...)?
    Maar je is die 30€ het waard? Tenslotte kostte die lichtmeter maar 60€.... kan ik daar nog vele jaren (analoog) plezier van hebben?
    Centraalmeting: ik gebruik meestal diafragma-voorkeuze en dan gebruikt mijn Nikon-camera matrixmeting.
    De lunasix gebruik ik vooral met de meetzoeker en in de toekomst voor middenformaat.

Met wat ik zei: "Natuurlijk is dit toch géén echte spotmeter?" bedoelde ik eigenlijk die uitbreiding voor de Lunasix. Die geeft je een meethoek van 7,5 of 15°. De standaardcirkel is 30°.... maar een echte spotmeter is toch minder dan 5°?

Deze 7,5° "spotmeter" zou ik grotendeels gebruiken voor als ik contrastomvang wil bepalen, een bepaald detail met gemiddeld grijs wil belichten, moeilijke belichtingen (bv. wit dier op afstand in donker bos) en naar de toekomst toe mss om het zonesysteem - een beetje - te bestuderen.

Ook als je die spotmeter met je meetzoekercamera gebruikt, moet je toch echt goed weten wat je doet en wat je meet en hoe je die meting vervolgens gaat interpreteren. Want een spotmeting op een gezicht tbv. een portretfoto leidt geheid tot een grijzig want verkeerd belicht hoofd.
    Hoe belicht je dan een portretfoto dan correct als je werkt met de handbelichtingsmeter?

Dit is inderdaad geen spotmeter. In een spiegelreflex wordt het naar binnen vallende licht gemeten, en door welk objectief dat licht naar binnenvalt, zal het meetsysteem worst wezen
    Hmmm jammer dat ik niet een iets oudere spiegelreflex heb gekocht (ben wel tevreden met deze 35mm hoor) want voor dit model maakt het wel uit welk objectief ik gebruik (enkel bij de D en G-objectieven heb ik alle lichtmeet-functies)

Bedankt voor je hulp

Ik vraag me nu enkel nog af waar ik de gossen-uitbreidingen gemakkelijk kan vinden... Variable angle "spot meter" Ook "enlarging attachment" leek me voor de toekomst interessant maar dan moet hij +95% nauwkeurig werken

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin