Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,699   Posts: 1,482,581   Online: 868

Results 1 to 5 of 5
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Tweedehands flitser Metz of Nikon

Voor 50€ kan ik ofwel een SB-24 aanschaffen (die zware gebruikersporen heeft en zwaar gebruikt is doch goed werkt) (prijzen bij kamera-express van 150-195) ofwel een Metz40 AF 4 N (in 'degelijke' staat, normaal gebruikt)
    Welke flitser zouden jullie kiezen?

Groeten Pieter
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Pieter, Ik zou de Metz kiezen (ik heb zelf ook 2 Metz flitsers).
    Het grote voordeel is dat als je van camera model wisselt, de flitser kunt aanpassen door de SCA module te vervangen - pas dus op dat de SCA module voor Nikon is meegeleverd. Dit is bij Nikon niet mogelijk.
    Flitsers 'verslijten'. De depotcondensator die de lading voor de flash opbouwd verslijt met de jaren/# flashes. Ook de flitsbuis zelf heeft last van sleet (het is nu eenmaal een lamp)...

hth, M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Pieter,

Waarom wil je een flits aanschaffen?
    Aan welke fotograaf/fotografie denk je dan?

Persoonlijk ken ik heel weinig fotografen die door te flitsen een toegevoegde waarde aan hun beelden geven (uitgezonderd Carl De Keyzer). Dat wil niet zeggen dat er geen andere zijn natuurlijk.

Je zou bvb ook kunnen beslissen om 'geen/nooit' een flits te gebruiken. (En je apparatuur in die zin te vervolledigen (statief/monopod/zeer lichtsterke lenzen)
    Of 'altijd' dat kan ook, zie juist Carl De Keyzer (werkt met vaste instelling van zijn flits)

Ik zou zeggen...
    Als je flits aankoopt er voor zorgen dat je ze ook manueel kan instellen en ook weg van je toestel gebruiken.
    Dus voor een Metz gaan?

Doei
    Fred

btw1: neem eens inlichtingen hoe Carl De Keyzer zijn flits gebruikt(e). In het boek India en ook E.v.r.o.p.a. zijn alle opnames met flits gebeurd. er bestaat ook een documentaire/video erover.
    btw2: Evropa ligt nu bij de Slegte...
    btw3: je kan de sb28 (nooit gebruikt) eenweekje lenen hier om wat ervaring op te doen

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Wel, ik ben eigenlijk niet zo te vinden voor flitsfotografie, dan vooral bij zwart-wit niet. Maar in sommige situaties kan het best handig zijn. Bijvoorbeeld een flits op 1/8 van de kracht - als invulflits.
    Lichtsterke lenzen zijn dan wel interessant, maar ook verschrikkelijk duur. Zelf werk ik wel nog een klein aantal jaartjes met de G-zooms, als je op f11 werkt heb je dan ook goede resultaten. Voor de andere situaties dient de 50mm.....

Daarom wou ik ook géén nieuwe flits aanschaffen, maar nu ik hoor dat ze zo sterk verslijten, ben ik wel sterk aan het twijfelen.

Ik ga zeker eens naar de slegte gaan - in Gent
    Ik herinner me nu zijn site al eens gezien te hebben. Prachtige foto's.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Ik vind een flits, mits goed gedoseerd gebruikt wel een toegevoegde waarde voor een foto. Het geeft de mensen licht in de ogen en is een goede manier om contrast te beperken. De flitser vanaf de camera als hoofdlicht geeft meestal een plat resultaat (en dat is denk ik wat Fred bedoelt), maar in situaties waarin je niet anders kan, kun je die foto wel maken. Als het beeld dan heel sterk is, hoef je het tenminste niet voorbij te laten gaan. Bovendien zie ik wel vaker voorbeelden waarin zo'n flits creatief gebruikt wordt. Ik vind de flitser een waardevol stuk gereedschap.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin