Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,940   Posts: 1,585,658   Online: 956

Results 1 to 10 of 10

Shooter
    Multi Format

vreemde lichtbalken

Hallo,

Ik ben Case-ie en dit is mijn eerste bericht.

Ik heb een probleem met mijn Pentax ME Super. Op een paar filmpjes nu verschijnen vreemde lichtbalken op de negatieven, altijd op een paar negatieven na elkaar en het loopt ook door tussen de negatieven, met aardig wat variatie, Ik voeg een paar voorbeelden bij. Als iemand een idee heeft wat dit veroorzaakt en of er wat aan te doen is hoor ik het graag. Weet je een betere rubriek voor deze vraag hoor ik het ook graag

Case-ie
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails FEP1279.jpg   FEP1313.jpg   FEP1322.jpg   FEP1308.jpg  

mug
    mug is offline

Shooter
    Sub 35mm
    Geen idee, maar ik doe eens een suggestie. Heeft de camera lichtafdichting van schuim en is deze nog intact of geheel verpulverd ?

Shooter
    4x5 Format
    Dat lijkt op Rotterdam... En het ziet er uit als een kapotte sluiter. Als ik me goed herinner heeft de ME Super een vertikaal lopende sluiter en het lijkt er op dat hij af en toe blijft hangen, waardoor er vlekken ontstaan die op lichtlekken lijken. Ik ben niet optimistisch over de mogelijkheden hem te repareren. Maar je kunt natuurlijk altijd informeren. Bedenk dat een tweede hands LX - wat een veel betere camera is die dezelfde lenzen gebruikt - zo'n 250 to 300 euro zal kosten.

Shooter
    4x5 Format
    In aanvulling op mijn bovenstaande bericht: de lichtdichting zou ook kunnen, ook al omdat het tussen de negatieven doorloopt. Dat is eenvoudiger zelf te verhelpen.

Shooter
    Multi Format
    Bedankt voor de reacties, een kapotte afdichting zou de hele film belichten en nooit zo strak denk ik, ook is de zwarte balk niet te verklaren. We hebben sluiter en spiegel gecontroleerd en die werkten goed, maar dat testen gebeurt zonder lens, misschien heeft de lens een bepaalde invloed. Ja Huub repareren is niet echt een optie, ME supers gaan voor 30 tot 50 euro vaak met lens. En het is inderdaad Rotterdam.

Shooter
    4x5 Format
    De lens lijkt me uitgesloten. Als het diafragma niet zou werken dan krijg je of overbelichte of onderbelichte foto's. En ik neem aan dat je door de lens gekeken hebt en niets geks gezien hebt. Ik hou het op een sluiter die niet goed loopt, bijvoorbeeld doordat beide gordijnen niet helemaal synchroon lopen. In de zwarte balk ontstaat er dan geen spleet en wordt er niet belicht, in de witte blijft hij hangen en krijgt hij te veel licht. Is er een relatie tussen de sluitertijd en het probleem?

Shooter
    Multi Format
    ik bedoel dat de lens invloed uit oefent op de rest van het mechanisme dus sluiter en spiegel, sluitertijd heb ik niet op gelet, Ik zal nog even een hele negatief strook scannen en die proberen bij te voegen, bedankt vast voor de adviezen

Shooter
    4x5 Format
    Er is in de ME Super een diafragmasimulator - dwz een mechaniek vanuit de lens die aan de camera doorgeeft welk diafragma ingesteld is en een pal waarmee de camera het diafragma sluit bij ontspannen. Als je de lens van de camera neemt zie je beide zitten. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de problemen die je hebt vanuit de lens worden veroorzaakt omdat die het sluiter-spiegelmechaniek niet direct aanstuurt.

Shooter
    Multi Format
    Huub, Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb dit ook gepost op het engelse gedeelte onder dezelfde rubriek en dan met de titel strange light brackets, check out het antwoord van Yashinoff, dat kon het wel eens wezen.

Shooter
    Multi Format
    Dit werd geopperd door Yashinoff op het engelse gedeelte van deze site. het lijkt mij zeer aannemelijk.

"The shutter may not be capped when when it cocks, but the mirror would prevent most light from getting through - which might be why a shop didn't catch the issue. This would explain the "sweeping" effect of the light leak. The MEs are apparently known for shutter issues, but likely it's just sticky from age.

One experiment would be to put a lens cap on when advancing the film. If the light leak between frames disappears then this is certainly the cause of it."

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin