Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,855   Posts: 1,582,945   Online: 973

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 33
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Nikon F100 of F80?

Jullie weten dat ik voorlopig nog met KB blijf werken.
    Na de zomervakantie zou ik wel eens een tweede toestel durven
    aanschaffen en het huidige toestelletje gebruiken als back-up.
    (DOF-preview en het ontbreken van spotmeting mis ik wel een beetje, ik wil ook een toestel dat tegen een klein aantal regendruppels kan...)

Maar ik vraag me af wat de meeste interessante oplossing is:
    - een tweedehands nikon f-100 (ev. zonder mb15)
    - een F80(S -versie omdat die gegevens TSS de frames kan printen) MET mb16
    - een tweedehands F80 met MB-16 en nog een yashicamat 124 of andere goedkope middenformater om deze 'categorie' wat te leren kennen ;-)?
    Last edited by PieterB; 04-28-2005 at 06:43 AM. Click to view previous post history.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Ik heb een F80, best een tof toestel, maar of het tegen regen kan, daar ben ik niet zo zeker van. De knopjes zijn alvast niet goed afgeschermd tegen regen. Ik gebruik reeds 5 jaar vrij intensief mijn F80. Sinds een jaar of zo heeft ie wel enkele kuren met de zelfontspanner en het terugspoelen van filmpjes, maar niets ernstigs.

Er zit wat vertraging op de ontspanknop, een camera als de F70 (en de F100 vast ook) is bijvoorbeeld merkbaar sneller, maar ook luidruchtiger.

Koen

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    De F100 schittert ook niet qua waterdichtheid: ik heb ooit water in het batterijcompartiment gehad met het gevolg de hele electronica om zeep en niet gedekt door de garantie.
    Ik zou me niet blindstaren op de S versie van de f80: veel geld voor een gimmick (IMHO).
    De grootste pro voor de F80 is de ingebouwde flash ;
    contra de 'CR123' loeidure en slechtverkrijgbare batterijen in toeristische oorden, ook dat de belichtingsmeter niet werkt met AI en AIS lenzen.
    De f100: pro en contra, juist andersom.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Zoals ik al in een andere draad aangaf ben ik geen voorstander van de tweeoogreflex als instapper in het middenformaat. Ik vind dat dat een bewuste keuze moet zijn vanwege de beperkingen van dit systeem.
    Verder zou ik, als je het kunt opbrengen, kiezen voor de F100. Dat is een degelijk stuk gereedschap. Misschien niet helemaal waterdicht, maar wel beter dan de F80. Ik vind de AF van de F80 (ik werk zelf namelijk oa met een D100) werkelijk onder de maat. De F100 is sneller en steviger dan de F80 en dat probleem van die batterijen is ook niet te onderschatten als je bijv. in China staat.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Mja maar voor een F100 is mijn budget dat ik wel uitgeven toch wel serieus op het randje (remember dat ik student ben en in de eerste plaats mijn doka GOED wil inrichten)
    Ik lees dikwijls dat als je een beetje oplet (lees: niet in een stevige bui zonder bescherming) de bouwkwaliteit van de F80 toch wel goed is.

Waarom de S-versie: het is niet altijd gemakkelijk het karakter te hebben alles te noteren. Met de S-versie kom je zelfs met kleinbeeld in de buurt van het zone-systeem, in één van de vele review vermeld De S-versie zou ik wel niet nieuw kopen aangezien die dan wel wat duur is in verhouding met het 'gimmick', zoals Mark zei.

Het batterijprobleem is géén argument daar ik gegarandeerd een MB-16 zou gebruiken, en een goede set GP-batterijen . Een kleine investering die op de duur echt wel voordelig is. Bovendien ziet het wel een stukje professioneler hé (iedereen geeft daaraan wel es toe en voor portretjes zien de mensen zoiets graag.... jammer genoeg)

Ook de ai en ai-s lenzen vormen niet direct een probleem voor mij..... aangezien ik die nog niet heb, en waarschijnlijk nooit zal gebruiken .... (verdorie want een 1.2 50mm moet toch wel handig zijn )

Marc: ik ben gn voorstander van flash, maar ja een klein invulflitsje.... kan idd soms eens van pas komen...

Welke argumenten zijn er nog voor de F100: snellere af dus, en betere dichtingen.
    Jammer dat het batterijcompartement open was Marc, want volgens de brochure van Nikon en vele reviews doorstaat de F100 alle weerselementen HEEL goed (allé dat beweren ze toch )
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    "Zoals ik al in een andere draad aangaf ben ik geen voorstander van de tweeoogreflex als instapper in het middenformaat"

Omwille van de parallax (zal wel verkeerde woord zijn )???
    Bij landschaps en andere vormen van wat ik 'trage' fotografie noem, moet dit toch gn probleem zijn? Ik heb al gehoord van mensen die zelf met een tweeoog sportwedstrijden fotografeerden. En blijkbaar moet er toch iets zijn dat de hoge prijs van een nieuwe tweeoog verantwoord ;-)
    Een 2dehands hasselblad, mamiya of een nieuwe kiev is nog niet voor nu hoor....

Shooter
    Medium Format
    Misschien dat een zwaardere camera makkelijker stil te houden is en dus in theorie scherpere foto's op kan leveren.

Wat betreft die S-versie. Met kleinbeeld heb ik altijd met Minolta gewerkt en de Dynaxen die ik heb, hebben ook een functie waarbij ze opnamegegevens kunnen opslaan. Ik heb dat nooit gebruikt. Ik vind het niet zo interessant om te weten welke sluitertijd en diafragme gebruikt zijn. Interessanter is het om de filmbelichtings- en ontwikkelgegevens goed te noteren. Ik doe dat altijd op de rand van de negatiefhoes.

Als de bouwkwaliteit van de F80 gelijk is aan de D100 dan is het nog niet zo vreselijk, maar vergeleken met mijn Dynax 9 voelt het toch als een stuk speelgoed. Ik erger me het meest aan de trage AF.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Bedankt voor de informatie allemaal.

Heb er nog eens goed over nagedacht: het wordt een F80 - normale versie en waarschijnlijk een goede tweedehands. Er wordt al genoeg materiaal verspild op onze aarde :-s
    Momenteel heb ik mogelijk een koopje op het oog van iemand uit de buurt (wel een vriendelijke man). D.m.v een voorschot wil hij de camera reserveren voor mij tot na mijn examens (nu mag ik echt niet teveel afleiding hebben) Volgens de beschrijving had het toestel 2 filmpjes gezien, maar op een andere site vond ik ook een foto - wat denken jullie ervan. (zonder die lens 280 euro)

Zie:
    http://users.pandora.be/pbaele/foto/foto900795.jpg

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Dat betekent WEL dat je deze lens:
    http://www.mir.com.my/rb/photography...yes/8mmf28.htm
    NIET kunt gebruiken.
    FYI: als je van plant bent IR fotografie te doen zou het wel eens niet kunnen gaan met de F80.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Mmm mja maar binnen 2 of 3 jaar zou ik meteen voor een f5 of f6 gaan hé
    Dan kan ik voor 0,00010% van de gevallen dat je zo'n lens nodig hebt, wel werken ermee hé

(dan wordt die f100 meteen zo overdreven)
    Kben nog gene werkmens

Sorry voor het toalke hé manne (er moeten hier dringend vrouwen bijkomen weet je)
    Last edited by PieterB; 04-29-2005 at 02:34 PM. Click to view previous post history.

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin