Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,771   Posts: 1,484,311   Online: 1087

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Thread: Welke flitser?

Shooter
    35mm

Welke flitser?

Hey,

Ik ben van plan om me deze zomer vrij intensief met flits-fotografie bezig te houden. Voorlopig flits ik 'nooit', maar ik zou me er graag in verdiepen. Volgend jaar ga ik zoiezo een flitser nodig hebben (ik studeer namelijk fotografie), dus dacht ik er aan om maar direct een goede/nieuwe te kopen.

Ik heb een Nikon F80, dus een logische keus leek me een Nikon SB flitser. Ik wil ook wel Metz-flitsers (of nog andere?) overwegen, maar als de Nikon's beter zijn, heb ik er wel het geld voor over (een 300-tal euro's).
    Zo kwam ik dus op de SB600 of 800 uit, maar misschien is dit over-kill? De SB27 of 28 zal ook wel goed zijn, maar deze verschillen bijna niets in prijs met de 600/800.

Mijn vraag dus: is de SB600/800 echt té veel van het goede? Of is het, gezien mijn situatie (ik ga hem zoiezo veel gebruiken de komende jaren), zeker het overwegen waard?
    En dan nog als bijvraag: zijn die paar extra's die de 800 heeft in vgl met de 600 de moeite?

Ook literatuur-tips zijn welkom. Een goed 'flitsfotografie' boek, waar alle details worden uitgelicht, zonder rond de pot te draaien, wil ik zeker nog aanschaffen.

Alvast bedankt,
    nixx (aka Joachim)

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik weet alleen dat de sb600 en 800 vooral gericht zijn op digitale reflexen en eveneens de nikon F6.
    Ik denk dat de meeste manuals van deze flitsers op de support site van nikon staan, dat kan je helpen beslissen welke flitser je best neemt.

Misschien kan dit je ook wat helpen:
    http://nikoneurope-nl.custhelp.com/c...i=&p_topview=1
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by PieterB
    Ik weet alleen dat de sb600 en 800 vooral gericht zijn op digitale reflexen en eveneens de nikon F6.
    Een F6 is wat boven mijn budget, maar een digitale reflex zal er ooit wel bijkomen denk ik (niet voor binnenkort, maar toch binnen een 2-tal jaar).
    Bovendien zie ik niet in waarom ik een SB27/28 zou kopen, als deze ongeveer even duur zijn als de 600/800.

Bedankt voor die link trouwens.

Groeten,
    nixx.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Beste Joachim,

Voor mijn F80 heb ik destijds een Metz54 aangeschaft. Voldoet uitstekend. Bovendien heb je met het Metz systeem het voordeel dat je middels een adaptervoetje de flitser op een andere camera kunt gebruiken. Zie: www.metz.de
    Succes
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Ik denk dat een 2e hands SB28 een stuk goedkoper zal zijn dan een SB800. De functionaliteit van de SB800 (het iTTL systeem) wordt door je camera niet ondersteund, dus zon 800 lijkt me overkill. Wat voor flitsfotografie gaat het worden nixx? Mijn voorkeur gaat namelijk meer uit naar studioflitsers, omdat je daarmee veel flexibeler bent in de vorming en richting van je licht. Je kunt de facetten van flitsfotografie beter benutten, maar je kunt ze helaas niet altijd inzetten. Eenmaal gewend aan een setje studioflitsers vind je een reportageflitser snel erg beperkt merk ik.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Frits Flits
    Ik denk dat een 2e hands SB28 een stuk goedkoper zal zijn dan een SB800. De functionaliteit van de SB800 (het iTTL systeem) wordt door je camera niet ondersteund, dus zon 800 lijkt me overkill. Wat voor flitsfotografie gaat het worden nixx? Mijn voorkeur gaat namelijk meer uit naar studioflitsers, omdat je daarmee veel flexibeler bent in de vorming en richting van je licht. Je kunt de facetten van flitsfotografie beter benutten, maar je kunt ze helaas niet altijd inzetten. Eenmaal gewend aan een setje studioflitsers vind je een reportageflitser snel erg beperkt merk ik.
    Waar moet je dan zoal op letten bij aanschaf van een 2de hands flitser? Ik heb gehoord dat er nogal eens problemen opduiken met de 'flitsbuis' of zo iets?
    iTTL wordt idd niet ondersteund, maar komt misschien wel van pas als ik binnen 2 jaar een digitale reflex aanschaf. Hoe lang gaat zo'n flitser eigenlijk mee als je hem vrij intensief gebruikt?
    Als ik een goedkope SB28 vind, dan zou ik idd misschien beter voor die gaan. Als ik later digitaal ga, kan ik dan nog veranderen.
    Een studioflitser ga ik voorlopig niet nodig hebben. 1 Omdat ik geen studio heb en 2 omdat ik als ik aan studiofotografie wil doen gewoon het materiaal op school kan gebruiken.
    De flitser zal vooral voor reportagefotografie en straatportretten gebruikt worden, dus een gewone 'reportageflitser', zoals je het noemt, zal wel volstaan denk ik.

Quote Originally Posted by clogz
    Voor mijn F80 heb ik destijds een Metz54 aangeschaft. Voldoet uitstekend. Bovendien heb je met het Metz systeem het voordeel dat je middels een adaptervoetje de flitser op een andere camera kunt gebruiken. Zie: www.metz.de
    Die Metz kost ongeveer hetzelfde als een Nikon SB flitser, dus ga ik het toch op een Nikon houden denk ik. Als ik een andere camera koop, wordt het bijna zeker opnieuw een Nikon.

Bedankt alletwee,
    nixx

Shooter
    Medium Format
    Misschien stel ik het wat te simpel, maar mijn ervaring is: als ie werkt, dan werkt ie. Ik heb (toen ik nog met kleinbeeld werkte) een 2ehands Minolta 5600HSD gekocht (vergelijbaar met de SB28) en die heeft het zeker 3 jaar zonder problemen gedaan en doet het nog. Let even op dat de flitser goed laadt en schiet zo mogelijk een proefrolletje. Bij mijn fotozaak kreeg ik 3 maanden garantie. Iets duurder dan van een particulier, maar wel meer zekerheid.

Mijn studioflitsers gaan vooral mee op lokatie. Een studio gebruik ik zelden of nooit, maar een compacte set is een uitkomst voor lokatieportretten. Ik zie ook goede resultaten van mensen die reportegeflitsers gebruiken, maar ik zweer bij mijn studiogevalletjes. Iets meer sjouwwerk, maar veel meer controle over het licht. Ik vind het fijn om mee te werken.

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    De SB800/SB600 bestaan voornamelijk omdat de sensor die Nikon gebruikt voor de digitale camera's te weinig licht reflecteerde, en omdat D-TTL niet wilde lukken vandaar i-TTL.

Voor je F80 is een SB600 of SB800 overkill, punt uit. Ik heb zelf een S2 Pro, die met dezelfde flitstechniek werkt als jouw F80 (Multi-dinges 3d fill flash-dinges), omdat de Fuji CCD wel voldoende licht reflecteert om dat meetsysteem te kunnen handhaven. Als ik flits met dat ding, is het met een Metz 45CL4, en ik krijg er prima foto's mee... maar de beste flitsfoto's krijg ik met handmatige instelling, dus niks i-TTL of d-TTL of multi-sensor-balanced dinges-achtig iets.

En sinds kort heb ik een setje studioflitsers... en die gaan geheel handmatig... niks TTL flash. En daarmee (en met een flitsmeter en een beetje gezond verstand) krijg ik direct al betere resultaten dan met die Metz.

Ik denk dat de "bottom line" is dat enige kennis van de onderliggende techniek veel meer voor je kan doen dan welke TTL-automatiek dan ook...

Om even op je andere vraag in te gaan: een goed boek over flitstechniek vind ik het boek "Basisboek Flitstechniek" van Mich Buschman.
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

Shooter
    35mm
    Ik begrijp wel waarom je zegt dat de SB600 of SB800 overkill is, maar die Metz 45CL4 kost ook nog een 300 euro's.. iets duurder dan de 600, iets goedkoper dan de 800.. Dus, voor de overkill moet ik het al niet doen. Komt er ook nog bij (denk ik), dat die metz meer weegt en een iets kleiner richtgetal heeft. Zijn er nog voordelen aan die Metz? Want, mij lijkt het nog steeds het beste om een flitser van Nikon te kopen (tenminste, als de prijs gelijklopend is)
    Ten tweede: hoe kan ik kennis van de onderliggende techniek krijgen, zonder dat ik een flitser heb?
    Om me een goedkope tweedehands te kopen om het allemaal uit te zoeken, dat vind ik weggesmeten geld. Dan koop ik liever direct een flitser die voor een tijdje mee gaat.
    Verder ben ik ook niet echt van plan om de flitser op automatisch te laten staan hoor.. integendeel. Het zal een lang leerproces worden, maar dat heb ik er zeker en vast voor over.
    Ten derde: bedankt voor de titel van dat boek. 'k Zal het eens ergens zoeken.

Conclusie.. Ik weet het dus nog niet goed
    Ik neig steeds meer naar de SB800 ofwel de SB28, maar die laatste kost min of meer evenveel als de 800..

Maak ik ergens een redeneerfout, of is de 800 de beste oplossing? (ondanks dat het over-kill is, blijkt hij niet veel of zelfs niet duurder dan andere.. meer waard voor zijn geld??)

Alvast bedankt,
    Joachim

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Of er voordelen aan die Metz zijn hangt van verschillende factoren af...

Als je 'm professioneel gebruikt, weet ik zeker dat in een explosie van beperkte omvang de Metz eerder zal overleven dan de SB800. Verder heb ik een ongezonde berg handscherpgestelde Minolta's, een Mamiya 645 Pro, een F4 en een S2 Pro... en op al die camera's kan ik, door het SCA-systeem, dezelfde flitser gebruiken.
    Ik heb één keer een probleem gehad met een Metz... maar dat was echt een verschrikkelijk oud beest (een 45CT1). De flitsbuizen die ze gebruiken zijn verschrikkelijk consistent... om verschillen in lichtopbrengst of kleurtemperatuur hoef je je niet druk te maken.
    Daarnaast licht het ding erg gelijkmatig uit, maar dat doet de SB800 ook, dus daar geen klachten.

Als je je committeert aan Nikon, is een SB600 of 800 een verstandige keuze. De vraag is of je de extra juice van de 800 nodig hebt.
    Evengoed denk ik dat ik met de Metz en de SCA-adapter dingen kan die met een on-camera SB800 niet kunnen (flitser op statief, een metertje van de camera af, laten bouncen op een witte muur....), en als je dat wilt, dan is elke staafflitser met losse adapter voor op de flitsschoen een betere optie.

Als je veel bloedjesnel reportagewerk doet, en gewicht en formaat een issue is, dan moet je de Metz laten voor wat het is.

Voor wat betreft de keuze tussen de SB28 en de SB800 moet ik je in elk geval het antwoord schuldig blijven.
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin