Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,771   Posts: 1,484,311   Online: 1087

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Thread: Welke flitser?

Shooter
    35mm

Welke flitser?

Hey,

Ik ben van plan om me deze zomer vrij intensief met flits-fotografie bezig te houden. Voorlopig flits ik 'nooit', maar ik zou me er graag in verdiepen. Volgend jaar ga ik zoiezo een flitser nodig hebben (ik studeer namelijk fotografie), dus dacht ik er aan om maar direct een goede/nieuwe te kopen.

Ik heb een Nikon F80, dus een logische keus leek me een Nikon SB flitser. Ik wil ook wel Metz-flitsers (of nog andere?) overwegen, maar als de Nikon's beter zijn, heb ik er wel het geld voor over (een 300-tal euro's).
    Zo kwam ik dus op de SB600 of 800 uit, maar misschien is dit over-kill? De SB27 of 28 zal ook wel goed zijn, maar deze verschillen bijna niets in prijs met de 600/800.

Mijn vraag dus: is de SB600/800 echt té veel van het goede? Of is het, gezien mijn situatie (ik ga hem zoiezo veel gebruiken de komende jaren), zeker het overwegen waard?
    En dan nog als bijvraag: zijn die paar extra's die de 800 heeft in vgl met de 600 de moeite?

Ook literatuur-tips zijn welkom. Een goed 'flitsfotografie' boek, waar alle details worden uitgelicht, zonder rond de pot te draaien, wil ik zeker nog aanschaffen.

Alvast bedankt,
    nixx (aka Joachim)

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik weet alleen dat de sb600 en 800 vooral gericht zijn op digitale reflexen en eveneens de nikon F6.
    Ik denk dat de meeste manuals van deze flitsers op de support site van nikon staan, dat kan je helpen beslissen welke flitser je best neemt.

Misschien kan dit je ook wat helpen:
    http://nikoneurope-nl.custhelp.com/c...i=&p_topview=1