Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,971   Posts: 1,523,578   Online: 888

Results 1 to 6 of 6
    Evi
    Evi is offline
    Evi's Avatar
    Shooter
    35mm

Waarde Nikon F100 en F90x

Hey,

Ik weer! Mijn broer is erover aan 't denken om zijn Nikon F90x met grip MB10 te verkopen en een F100 met grip tweedehands te kopen. We zijn eens op marktplaats.nl gaan kijken om een idee te krijgen van de waarde, maar ik zou toch nog graag jullie mening willen.

De F90x met grip zien we aan prijzen tussen 200 en 500, of zelfs 600 en meer, maar dat is dan met lenzen bij enzo.

De F100 voor body only ongeveer 550 en met grip 600 Ó 650.

Klopt dit zo'n beetje? En wil er dan iemand een F90x of heeft er iemand nog een F100 liggen?

Groetjes! Evi.

Shooter
    Medium Format
    Evi,
    ik heb op fotobeurs.be al eens een F5 voor 550 euro tegengekomen, dan vind ik 600 euro voor een F100 wat veel.
    Zelf heb ik ook een F90X die nog prima zijn werk doet, een F100 heeft voordelen als je die nodig hebt. ik vind tweedehands altijd wat gevaarlijk, zeker met materiaal dat misschien zwaar gebruikt is waarvoor de F90, 100 en 5 voor dienen.
    De vraag is altijd, is het echt nodig want het zijn electronische toestellen en die verslijten.

Jan

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Je kunt ook denken aan een tweedehands F80, die functioneel zeker net zo goed is als een F100, alleen minder robuust en minder zwaar. Ik heb zelf een F100 en heb ooit eens gelezen dat de sluiter tot een miljoen keer kan mee gaan. Zelfs een professional komt niet aan zo'n aantal, en dan nog, dat zie je dan echt wel af aan de staat van het apparaat...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Evi
    Evi is offline
    Evi's Avatar
    Shooter
    35mm
    Mijn broer wil zijn F90x vervangen door een F100 omdat hij met zijn nieuwe lens alleen via program P ofzo kan werken. Ik weet niet 100% zeker dat het juist is wat ik hier vertel, maar ik weet in ieder geval dat er dingen niet werken met zijn nieuwe lens. Vandaar...

Ik denk dat analoge toestellen 2dehands kopen wel meevalt, niet? Je ziet vaak wel onmiddellijk of ze echt intens gebruikt zijn geweest. Als ze er goed uitzien, zal de mechaniek normaalgezien ook nog wel moeten functioneren. Het kan natuurlijk altijd tegenvallen en de verkoper kan bepaalde dingen verzwijgen, maar ik ben wel redelijk gerust in 2dehands materiaal.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Evi
    ...maar ik ben wel redelijk gerust in 2dehands materiaal.
    dat WAS ik ook. Gewoon rekening mee houden dat het ook bagger kan zijn wat je koopt. Trust me, je ziet niet alles aan de buitenkant... of test jij even de sluitergordijnen of de tijden accuraat zijn? Tegenwoordig vraag ik altijd of ik er even een diafilm doorheen mag schieten... die breng ik dan naar een vaklab die 't zaakie in 2 uur ontwikkeld heeft. Dan weet je in ieder geval of er geen grote gebreken in zitten...

Verder ben ik 't eens met Janke.
    Jeroen

P.S. Je kunt geluk hebben tweedehands, mijn ervaring is dat die personen ook reele bedragen vragen.

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Evi
    Hey,

De F100 voor body only ongeveer 550 en met grip 600 Ó 650.
    Klopt dit zo'n beetje?
    Groetjes! Evi.
    Evi,
    eventjes wat nagekeken, een nieuwe F100 kost 1200 euro. Uit ervaring weet ik dat een tweedehandswinkel inkoop aan 1/3de van de nieuwprijs als het toestel in perfecte staat is en actueel.
    Ik vind daarom dat 400 euro de maximimumprijs is dat je er voor mag betalen.
    Als je zeker wilt spelen, koop dan ofwel van een amateur fotograaf want die zijn zuinig op hun spullen (ik weet wat pros soms uitsteken), ofwel koop je van een respectabele 2de handszaak waar je duurder uitkomt (max 600) maar waar je minimum 6 maanden garantie krijgt.
    Wil je heel zeker spelen, noteer eerst het serienummer van de Nikon en mail dat even naar De Beukelaer; Dan weet je zeker hoe oud het toestel is en hoelang er nog reparaties aan uitgevoerd kunnen worden.(bij Nikon stopt dat na een aantal jaren, bijv; de schuifzoom 80-200 wordt niet meer gerpareerd)

hopelijk heb je hier wat aan

Jan

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin