Discussions: 45,240 | Messages: 610,024 | Members: 29,969 | Online: 271 | Chatroom: 0
User Name:  Password:

"That is called grain. It is supposed to be there." -Flotsam

APUG search    RSS MOBILE
Customize Sidebar
Mamiya C220 and lenses
Author: darinwc
36 view(s)
Gum-Silver Process
Author: Dwane
1146 view(s)
aj 12 + various things
Author: jnanian
666 view(s)
Kodak D-19
Author: Tom Hoskinson
973 view(s)
Go Back   APUG > APUG Nederlandse Forums > Apparatuur > Kleinbeeld camera's en accessoires > Japan levert massaal digitale camera's in

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-23-2006, 09:38 AM   #31 (permalink)

fred's Avatar

Goeie digitale fotografie is fotografie waarvan je denkt dat deze op analoge wijze tot stand gekomen is...
Zowel qua print als qua beeld...

LOL maar toch ook een ernstig doordenkertje...
fred is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 05-23-2006, 10:30 AM   #32 (permalink)

fred's Avatar

Quote:
Originally Posted by argus
mis, Fred.

Je het fotografie en je hebt kiekjes maken.

G
(doeme, en ik ging hier eigenlijk niet op reageren)
Je hebt natuurlijk gelijk, Geert.
Het bovenstaande was maar een boutade.

Het probleem met de hedendaagse fotografie is dat je teveel "keuzes" kan maken...
Vroeger had je fotografen die met één camera hun leven lang fotografeerden, en dat kwam hun werk alleen maar ten goede (zie bvb het werk van Georges Thiry, één camera, de rolleiflex 2.8, en één fotograaf, en wat een levenswerk!)
In de beperking kent men de meester.

Nu heb je bovendien photoshop die 99% van de beelden verknoeit om niet te zeggen verkracht...

mvrgr
Fred
fred is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 05-23-2006, 10:36 AM   #33 (permalink)

PieterB's Avatar

Quote:
Originally Posted by fred
In de beperking kent men de meester.
En in hoeverre volgen WIJ/JIJ die stelling?

Quote:
Nu heb je bovendien photoshop die 99% van de beelden verknoeit om niet te zeggen verkracht...
Niet mee eens. Er wordt idd geknoeid maar ik heb al veel mooie creaties gezien. Sommige beelden keren zelft terug naar de eenvoud... ook al zijn ze 'gephotoshopped'
Old 05-23-2006, 10:50 AM   #34 (permalink)

fred's Avatar

Quote:
Originally Posted by PieterB
En in hoeverre volgen WIJ/JIJ die stelling?
Niet of veel te weinig, en dat zie je ook aan de fotografie...:-)
Old 05-23-2006, 01:58 PM   #35 (permalink)

fred's Avatar

Quote:
Originally Posted by PieterB
Goede beelden, goede kunst - dat kan met allerlei middelen gemaakt worden.
Eigenlijk hoef je daar helemaal geen discussie over te voeren.

Mijn persoonlijk standpunt voor fotografie is doodeenvoudig:
- kleur: digitaal
- zwart-wit: analoog - waardoor ik wrsl enkel/vooral in zwart-wit zal blijven werken.

...
Zo denk ik er ook over...
En aangezien kleur me "nu" niet interresseert...
Sponsored Ad. (Subscribers to APUG have the option to remove this ad.)

Old 05-23-2006, 02:08 PM   #36 (permalink)

Marc Leest's Avatar

Quote:
Originally Posted by fred
...
Om een van de leermeesters van de academie (Carlo) vrij te citeren:
"Het is blijkbaar een verplichting om een digitale foto te bewerken
in Photoshop eer hij toonbaar is".

Mijn vraag is - ik spreek hier niet van een stofje wegwerken of zo - is dat nog fotografie ?

M.

NB. IK ben niet TEGEN digitale fotografie, ik doe het gewoon niet. No FUN.
Schilderen doe ik ook niet.
Nuf' said.
Old 05-23-2006, 02:33 PM   #37 (permalink)
hka

hka's Avatar

Ik denk dat er een nuance aangebracht moet worden tussen wat fotografie is en ook zo genoemd kan (mag) worden (traditioneel of digitaal) en beelden die gemanipuleerd zijn en waaraan toevoegingen of soms complete veranderingen zijn aangebracht in PS en dergelijke programma's. Een schilderij wordt ook onderscheiden van een tekening. Toch is de basis voor beide hetzelfde alleen de techniek verschilt. Als we het juiste woord voor die nieuwe vorm [manipulatiebeelden] kunnen vinden zijn we van al het gezeur af...

Release, the best you can do...
hka is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 05-23-2006, 03:05 PM   #38 (permalink)

Merlin's Avatar

Default Als muziek in onze oren...

Een beetje de hoge lichten bleken, tegenhouden hiero, doordrukken daaro, even wat onthoeken, experimenteren met toners, dubbeldrukken, vloeibare emulsie aanbrengen, filtertje er voor, efkes wat vetter ontwikkelen... Ook de analoog doet aan beeldbewerking. Al was het maar door een zwarte rand mee af te drukken of door een bepaalde uitsnede te doen. We zijn niet heiliger dan de Paus, of zoals de Engelsen zo mooi kunnen zeggen Holier than thou.

Hoezo is er een onderscheid tussen digitaal en analoog? Er is een onderscheid in goede en slechte fotografie, een treffend en een gemist beeld. Wat maakt het uit hoe het beeld tot stand komt? Het maakt me niet uit wat er op staat, als het maar het beeld is wat de maker wilde maken, onafhankelijk van het gereedschap.

Het is hetzelfde onderscheid als tussen een piano en een keyboard. Het muziekstuk blijft hetzelfde, het één is gewoon anders dat het andere, maar niet minder of beter.

(en ik wou ook niet reageren.)

"Ik ben de ideale man:
Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
ik ben gevoelig, net als mijn platen,
ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
ze vindt dat ik beter kan stoppen..."
Merlin is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 05-23-2006, 03:45 PM   #39 (permalink)
hka

hka's Avatar

Jaap,
Ik heb het idee dat je me niet begrepen hebt. Al de technieken die jij omschrijft mag je van mij toepassen op de foto [traditioneel en digitaal]. Helemaal niets mis mee. Het gaat om de manipulaties die niets meer met foto's te maken hebben. Hoe ik dat precies op papier moet uitdrukken weet ik [nog] niet. Ik zie beelden voorbij komen waar bij wijze van spreken geen camera aan te pas gekomen is en die hebben volgens mij niets meer met fotografie te maken. Eerder heb ik dat eens pixeldiarree genoemd. Een goed beeld afgedrukt op een printer hoeft niet persé een foto te heten of te zijn. Begrijp je waar ik heen wil...

Release, the best you can do...
hka is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 05-24-2006, 03:25 AM   #40 (permalink)

SoulSurround's Avatar

Quote:
Originally Posted by hka
pixeldiarree
Nou heb je me toch aan het lachen gebracht... in deze - voor mij - trieste discussie.
SoulSurround is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum

APUG.ORG Block Ads. (APUG Subscribers have the option of closing this block)

Contact Us - Advertise on APUG - Archive - Top - Site Terms - Forum Rules  

All times are GMT -5. The time now is 09:33 PM.

All Content Copyright © 2002-2008 Photocentric Ltd.   Search Engine Optimization by vBSEO APUG.ORG is a division of Photocentric Ltd.
This site is best viewed with a resolution of 1280x1024 (or higher), we recommend using