Als muziek in onze oren... Een beetje de hoge lichten bleken, tegenhouden hiero, doordrukken daaro, even wat onthoeken, experimenteren met toners, dubbeldrukken, vloeibare emulsie aanbrengen, filtertje er voor, efkes wat vetter ontwikkelen... Ook de analoog doet aan beeldbewerking. Al was het maar door een zwarte rand mee af te drukken of door een bepaalde uitsnede te doen. We zijn niet heiliger dan de Paus, of zoals de Engelsen zo mooi kunnen zeggen Holier than thou.
Hoezo is er een onderscheid tussen digitaal en analoog? Er is een onderscheid in goede en slechte fotografie, een treffend en een gemist beeld. Wat maakt het uit hoe het beeld tot stand komt? Het maakt me niet uit wat er op staat, als het maar het beeld is wat de maker wilde maken, onafhankelijk van het gereedschap.
Het is hetzelfde onderscheid als tussen een piano en een keyboard. Het muziekstuk blijft hetzelfde, het één is gewoon anders dat het andere, maar niet minder of beter.
(en ik wou ook niet reageren.)
Jaap "Ik ben de ideale man: Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp, ik ben gevoelig, net als mijn platen, ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier, volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd, ze vindt dat ik beter kan stoppen..." |