Ik wil eigenlijk weten welk type sluiter betrouwbaarder is en langer mee gaat:
een gordijn of lamellen sluiter. IK had ergens ooit iets gelezen van iemand die een pentax LX had en waarbij het gordijnsluiter al 3x gescheurd was geweest.
Mmm, tja...aan de andere kant zijn er weer Leica camera's (M-serie) waarvan de gordijnsluiters rustig 50 jaar meegaan. Het kan bij de LX misschien gaan om een ontwerp/fabricagefout.
Groet
Hans
Hans
Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt met mijn K1000 zaliger, al was dat pas na een jaar of 7.
Hoe je met dergelijke dingen omgaat is een zeer belangrijke factor in deze. Zowel spleet- als centraalsluiters zijn aan slijtage - dus onderhoud - onderhavig.
Ik heb diverse Olympus OM-camera's, allen met gordijnsluiter. Met geen van deze camera's heb ik ooit problemen gehad, hoewel ik de meeste tweedehands heb gekocht. Mijn OM-1 (sinds 1989 in mijn bezit) stamt uit ongeveer 1975 en gaat al 32 jaar probleemloos mee!
Sponsored Ad. (Subscribers to APUG
have the option to remove this ad.)