Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,221   Posts: 1,532,346   Online: 1087

Results 1 to 9 of 9
    alex.slaets@adeo.be's Avatar
    Shooter
    35mm

Wie heeft ervaring Leica M4,M6 vs. CL ?

Het was grappig, toen ik aanlogde om deze vraag te stellen zag ik dat er nog al een post was over hoe Leica spul te kopen, waar ik natuurlijk ook m'n zegje gedaan heb.

Het zit zo, ik heb al een tijdje een Leica CL met de 40-C en de 90-C. En eigenlijk ben ik daar best wel tevreden over. Toch kriebelt het om te 'upgraden' naar een M4(-P) of M6 en ik ben er al een paar aan het volgen op ebay.

Maar gisteren kwam ik dus in een fotowinkel, met zoals steeds de CL rond m'n nek, en de man zei dat dÓt een hele fijne camera is. Dus babbel babbel en hij haalt een M6 en een M7 boven. Of ik eens door de zoeker mocht kijken, en dat m˛cht.

Ik had eigenlijk een fenomenaal verschil verwacht, maar eigenlijk viel het nogal mee of tegen: die zoekers zijn inderdaad wel iets helderder, maar niet zo erg veel.

Dus hier komt mijn vraag:

Wie heeft ervaring met zowel de CL als de M4 of M6 en kan me vertellen of er nu echt zulk een groot verschil is (in de praktijk).

Hetzelfde op vlak van lenzen: wie heeft ervaring met de 40mm Ún met andere summicrons , 35 en 50 , en is het verschil groot genoeg om te gaan "upgraden".

Shooter
    4x5 Format
    Het meest gaat je fotografie vooruit met veel fotograferen. Dus investeren in film papier en chemie. De rest is ;

GAS, gear acquiring syndrome....

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Het meest gaat je fotografie vooruit met veel fotograferen. Dus investeren in film papier en chemie. De rest is ;
    GAS, gear acquiring syndrome....
    'k Weet het, ik heb LAS-NAS ;-) (Leica en Nikon acquisition syndrome),
    maar gelukkig JAS, SAS en AAS (Jobo, Amaloco en Stouffer).

Maar als je veel wil fotograferen is goedwerkend "spul" natuurlijk wel handig, en door regelmatig van materiaal veranderen, maar niet tÚ veel, heb ik ook al veel geleerd. Met tweedehands spul kan je dat goed doen en break-even blijven.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je tevreden bent met de CL zul je met de M geen betere beelden maken de optieken van beiden zijn top en vergelijkbaar. Of de "broodkruimels" moeten je steken.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    'Wij' in de automatisering zeggen altijd: repareer geen systeem wat niet kapot is ('never fix a working system'). Als je je gereedschap goed kan gebruiken en je kan er de beelden mee maken die je wilt, wat wil je dan nog meer? Ik weet het niet.

GAS is behoorlijk lastig, ik ken bijna geen mensen die er geen last van hebben. Wat zeg ik, de economie is er op gebaseerd: als de buurman een nieuwe auto krijgt, moet jij dat toch ook? Maar 'de vooruitgang' bestaat niet. Weer een voorbeeld uit mijn praktijk: er is niets toegevoegd aan de functionaliteit van Windows sinds versie 98 SE. Het is alleen gelikter (GAS). En je hebt er zwaardere grotere PC's voor nodig (GAS).

Dit is mij werkelijk overkomen:
    "De mijne heeft meer megapixels dan de jouwe..."
    Ik: "Maar laat dan eens een foto zien?"
    "Eh, ik spreek je nog wel!"

Interviewer: "U maakt hele mooie boeken. U heeft zeker ook een hele mooie typemachine?"
    Schrijver: "U maakt hele mooie foto's. U heeft zeker een hele mooie camera?"

Kortom: volg je oog en je intu´tie, de rest is maar gereedschap.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Leica CL is een geweldige camera met prachtige lenzen. Zelf fotografeer ik met een m6. Leica CL en m6 is om het even met de zelfde resultaten. Naar mijn idee kan je beter je CL behouden en een Rolleiflex planar kopen. Dan heb je een mooie set waar je hele hele mooie foto's mee kan maken.

Groeten

Shooter
    35mm
    Wat is een Rolleiflex Planar ? Is dat een M-mount lens ?

Shooter
    4x5 Format
    Rolleiflex Planar
    Volgens mij wordt hier een 6 X 6 rolleiflex camera met een zeiss planar bedoeld. Deze camera werd ook gemaakt met een tessar (triplet afgeleide) die wat minder heet te zijn dan de planar (gauss afgeleide).
    En natuurlijk geeft een groter negatief een kwaliteits winst. Maar een CL of een M is natuurlijk bedoeld voor een bepaald soort fotografie waarin ze zonder meer het neusje van de zalm vertegenwoordigen.

Zelf heb ik zowel met een CL al met een M3 - M6 gewerkt. Zeker in waar deze camera's voor bedoeld zijn kan de CL zich meten met zijn grotere broers. En daarmee is ook 't voordeel aan gegeven, de CL is kleiner ! Zolang je niet van plan bent langere lichtsterke lenzen te gaan gebruiken zoals een 2.0 90mm waarbij de groter meet basis van nut kan zijn, met name van de M3, zie ik geen verbetering in de wissel.

Shooter
    35mm
    Dank voor al de input. Voor mij is het duidelijk: ik blijf bij de CL met de 'cron 40 . De centjes worden dan eventueel voor een CLA gebruikt...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin