Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,536   Posts: 1,544,204   Online: 858

Results 1 to 4 of 4
    dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format

kleinbeeldvarianten

Op kleinbeeld schiet je meestal een 24x36mm opname. Er is uiteraard ook halfkleinbeeld. De horizont en de xpan van hasselblad hebben ook een afwijkend formaat. Zijn er eigenlijk meer camera's welke een ander formaat beeld leveren op kleinbeeld?

Shooter
    4x5 Format
    Ik moet meteen aan de Noblex en Widelux panoramacamera's en de Seitz Roundshot denken. Dan is er natuurlijk de Robot, die als ik me dat goed herinner, vierkante foto's op kleinbeeld oplevert. Ook de eerste series meetzoekers van Nikon en Canon hadden een afwijkend formaat - de beelden waren iets vierkanter, maar het is me ontschoten of het nu 32 of 34 mm was. Verder zijn er oa voor de Rolleiflex twee-ogen en de Mamiya7 inserts te krijgen waarmee je met die camera's met kleinbeeld kunt werken.

Huub

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    In het wegwerpsegment heb ik eind jaren tachtig eens een panorama camera gekocht. Volgens mij was het formaat daarvan 24X72. Ik heb geen idee of dergelijke toestelletjes nog worden gemaakt.

Rob

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Die worden nog gemaakt maar nu in kunststof uitvoering. Volgens mij door holga verkocht.

Kamera's die handmatige instelling hebben heb ik niet gevonden met een vierkant beeld.

Wel inmiddels een olympus penf gekocht, een spiegelreflex die half kleinbeeld schiet. Ook een adapter om nikon lenzen te gebruiken omdat de orginele lenzen vrij schaars zijn. Nikon lensen heb ik toch al.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin