Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,928   Posts: 1,585,206   Online: 792

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 22

Shooter
    35mm
    Zal ik zeker doen Peter.trouwens ik ga morgen een Mamya RB 67 ophalen met alle mogelijke assesoires, heb je nog tips voor me waar ik extra aandacht aan moet besteden????????????
    groeten
    jean

Shooter
    4x5 Format
    Dat de optieken, het glas er goed uitziet, dat de spiegel mooi is, dat het magglas goed is en dat hij goed scherpstelt met alle lensen die er bij zitten.
    Een wat haperende sluiter is een minder duur probleem dan een lens waar een lensdeel van vervangen moet worden, die sluiter kan ik evt een keer doen. Een centraalsluiter die lange tijd heeft stilgestaan zal in het begin wat haperig lopen, geen zorgen.
    Als een sluiter het helemaal niet doet: kijk of je wat van de prijs af kan doen: een servicebeurt komt rond de € 75,- zeg je maar.

Krassen binnenin geeft meestal aan dat er mee gerotzooid is, ook rond de lens.
    Kijk naar afdichtingen en de algemene indruk: is de camera van een behoedzame amateur geweest of van een pro die nergens om gaf.
    Gebruikssporen mogen, maar je zit niet te wachten op een camera met spul die voor 95% versleten is.

De RB heeft een balg geloof ik: kijk of die lichtdicht is: zo niet dan wordt het vervangen en dat heeft een prijskaartje.
    Testen op lichtdichtheid: gesloten lens, maximale balguittrek, door de achterkant kijken met een opgeklapte spiegel of je licht binnenin ziet.
    (achterkant: daar waar normaal de cassette zit)

Een missende gebruiksaanwijzing: kan je downloaden via www.mamiya.com of .nl .

Dat was het zo'n beetje, een heel verhaal, maar zo zou ik het doen, en dan nog.........

Succes morgen en laat me weten hoe het afgelopen is !
    Groetjes,
    Peter

Shooter
    35mm
    Hoi Peter,
    Alles ziet er nog best uit behalve wat stof is er weinig mis mee denk ik,de man heeft vroeger zelf een studio gehad,eindeloze verhalen over vroeger natuurlijk.Het is een RB67 pro met 50mm,90,en180mm objectief. 2x 6x4.5 en 2x 6x7 cassette handgreep compendium,sportzoeker,filters enz... De prijs was schappelijk dus ik heb hem maar gekocht. Ik moet alleen mijn donkere eens gaan installeren die man had ook nog een speciaal spoelbad met mengkraan en zo maar dat ding was zo groot dat heb ik maar laten staan. Ik heb geen echt kleine auto maar ook geen vrachtwagen.Trouwens als je een redelijk keukenblokje meemt moet je volgens mij ook best mee uit de voeten kunnen
    groeten
    jean

Shooter
    4x5 Format
    Beste Jean,
    Als ik terug kom kunnen we een RB clubje beginnen, ziet er op afstand goed uit tenminste.
    Als ik terug ben toch eens bij elkaar buurten, lijkt mij leuk en ik kan je dan ook een beter oordeel geven.
    Ik geef je wel een seintje zo ten eind maart. Als er voor die tijd nog iets is: aan de bel hangen.....
    Groet en heel veel fotoplezier !!!
    Peter

Shooter
    35mm
    hoi peter,
    een tijdje inderdaad niets geschreven,ik heb met de RB ook nog niets gedaan totnutoe,gedeeltelijk door drukte en deels doordat ik eerst een donkere kamer aan het maken ben op de boven verdieping.Ik weet wel dat de meesten een donkere kamer opgedoekt hebben,laten we het er maar op houden dat ik een laatbloeier ben.Voordeel is dat spullen voor een habbekrats te krijgen zijn.Nog een paar weken geduld en dan ben ik klaar met de donkere kamer kan ik erin werken wanneer ik het wil en heb alles bij de hand.Was vorige week in Faro had daar graag gefotografeerd maar helaas geen tijd,lijkt me erg leuk om daar de onderkant van de maatschapij te fotograferen.WAt ik er in een flits van gezien heb meer dan een dankbaar onderwerp,al realiseer ik me dat brazil nog meer mogelijkheden biedt.
    Op dit ogenblik is tijd nog steeds het grootste struikelblok,bergers draaien gemiddeld 14 uur per dag dus dan blijft er niet veel meer over om andere dingen te doen.Maar het einde komt zo langzamerhand in zicht,ik probeer wat af te bouwen doch eenvoudig is het niet.Steeds mensen tekort is een acuut probleem.
    groet
    jean

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fovi45 View Post
    dat ik eerst een donkere kamer aan het maken ben op de boven verdieping.
    Draai de kranen goed dicht. Ik heb door lekkage in de doka op zolder mijn HELE huis onder water gehad. Het regende in de huiskamer dwars door het betonnen plafond heen. Mijn nieuwe doka komt op de onderste verdieping.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    Dag Wilbert,

Bedankt voor de tip,ik heb al het mogelijke gedaan om ongelukken te voorkomen alles met vaste leidingen en kranen tussen voor de zekerheid. Ik heb alleen boven plaats voor de doka dus zeker kranen afsluiten want anders komt het water twee verdiepingen naar beneden. Trouwens met lekkage heb ik ook al de nodige ervaring een paar jaar geleden had ik de werwarmigsketel bijgevuld en vergeten de kraan dicht te doen en toen is de slang geknapt,toen we thuis kwamen stond hier overal ook een tiental centimeter water.Sindsdien is mijn vertrouwen in slangen blijvend geschaad.

groeten
    Jean

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ja, bij mij was het ook de slang na de kraan (na een periode van heet weer). Niet de waterleiding zelf. Een oplossing zou zijn om een hoofdkraan en een hoofdschakelaar speciaal voor de doka te installeren. (Liefst bij de deur.) Laatste handeling die je doet bij vertrek, is die twee uit te schakelen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Met oudere Nikons is het een goed idee om de lichtverzegeling (?) te bekijken. Vaak wordt die naar een tijd kleverig (vooral in een vochtig klimaat!). Om deze zelf te reparen is niet moeilijk. Jon Goodman van Kentucky verkoopt kits op eBay voor $10 Amerikaans met volledige geillustreerde gerbruiksaanwijzingen (in het Engels natuurlijk). Zijn verkoopnaam is interslice, erg behulpzaam en prompt.
    Mijn excuses voor mijn stuntelig Nederlands. Ik woon al vele jaren in Canada!

RVV
    RVV is offline

Shooter
    35mm
    Dikke aanrader voor onderhoud van analoge camera's is Wil van Maanen in Zoetermeer, echt een gepassioneerde vakman, ik heb er mijn Leica M6 en mijn spiegelreflexen in onderhoud.

Klikkerdeklik: http://www.kamera-service.info/

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin