Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,775   Posts: 1,484,509   Online: 796

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 31

Shooter
    4x5 Format
    sorry, ik had de tweede pagina nog niet ontdekt, en opper nu iets waar al over gesproken is...
    Ben wat verlegen over wat ik hier losmaak.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Persoonlijk, zou ik eerder voor een lichtsterke 70-200 F2.8 gaan, dan iets anders als je nog geen tele hebt. De goedkope superzooms met maximaal F5.6 zijn door de beperkte lichtsterkte, ook beperkt inzetbaar... Daar kom je vaak pas achter als je de koop hebt gedaan... Beter iets meer gewicht, en minder zoombereik, maar wel een toppertje, dan iets wat je in druilerig NL met moeite kunt gebruiken.

Maar sowieso zou ik eerst eens goed nadenken hoe je denkt te gaan fotograferen, want hoewel ik zo'n lichtsterke tele heb, is het niet mijn meest gebruikte lens. Misschien zijn er nog andere wensen?
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by eric142 View Post
    Gezien de reacties durf ik nog iets te opperen :nikon af 80 400 (daar hoef ik niet zo heel lang voor te sparen).
    of 300mm AFS+ de extender 1.4.In een ander forum waren daar mensen enthousiast over, meer dan over de
    80 400. De 300 zou ik meteen kunnen kopen.Twijfel, twijfel..
    Dat ik geen snars van Nikon lenzen weet, is iedereen wel duidelijk ondertussen, denk ik.
    eric
    De beslissing moet je echt zelf nemen, we kunnen veel, maar dat doen wij niet. En er zijn altijd mensen die meer van een onderwerp afweten, maar er zijn ook altijd mensen die er minder van af weten. Dat geldt voor iedereen hier...:rolleyes:
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by eric142 View Post
    Gezien de reacties durf ik nog iets te opperen :nikon af 80 400 (daar hoef ik niet zo heel lang voor te sparen).
    of 300mm AFS+ de extender 1.4.In een ander forum waren daar mensen enthousiast over, meer dan over de
    80 400. De 300 zou ik meteen kunnen kopen.Twijfel, twijfel..
    Dat ik geen snars van Nikon lenzen weet, is iedereen wel duidelijk ondertussen, denk ik.
    eric
    Hebben we het hier over de AFS 300 f4?
    In combinatie met de 1.4 heb je dan een 420mm f5.6 lens dan werkt je autofocus nog net. Als je maximale diafragma namelijk onder de f5.6 zakt functioneerd die niet meer.
    B.v. als je een 1.7 of 2.0 convertor zou gebruiken.
    Ik praat nu even over de D300 maar waarschijnlijk geldt dit ook voor de D60. Ik zou het in ieder geval uitproberen voor je het aanschaft.
    En natuurlijk gebruik je altijd een statief! Anders kan ik je verzekeren dat je zelden een scherpe foto zult maken met deze combinatie.

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1

De keus valt wel te maken

Nou Eric, met al dit commentaar lijkt mij het niet meer zo moeilijk een keus te maken.
    Feitelijk moet je maar 1 echte vraag zelf beantwoorden: wat wil je met het objectief doen. Heb je dat uitgesproken, dan kun je teruglezend zo de beste keus vaststellen.

Mijn advies is dat je niet moet proberen met 1 lens alle mogelijkheden af te dekken, die lens bestaat namelijk niet. Ga gewoon bij jezelf na wat je voor toepassing voor ogen hebt en accepteer dat daardoor ook beperkingen ontstaan.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by HansE View Post
    Hebben we het hier over de AFS 300 f4?
    In combinatie met de 1.4 heb je dan een 420mm f5.6 lens dan werkt je autofocus nog net. Als je maximale diafragma namelijk onder de f5.6 zakt functioneerd die niet meer.
    Hoewel lichtsterkte van een lens wel wat invloed op een autofocus werking heeft (maar bij de laatste generaties cameras wel minder), is het probleem meestal niet de lichtsterkte van de lens, maar zoals hiervoor al gezegd, het VOLLEDIG ONTBREKEN van een autofocusmotor in de body van de D60, waardoor lenzen zonder autofocusmotor alleen manuel gebruikt kunnen worden...

En een F-stop grens voor werking van autofocus is al helemaal niet aan te geven, want dat hangt niet alleen van de camera af, maar veel belangrijker en in de eerste plaats, natuurlijk simpelweg van de hoeveelheid beschikbaar licht...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    En een F-stop grens voor werking van autofocus is al helemaal niet aan te geven, want dat hangt niet alleen van de camera af, maar veel belangrijker en in de eerste plaats, natuurlijk simpelweg van de hoeveelheid beschikbaar licht...
    Hier denkt Nikon toch anders over. Ik weet niet of je toegang hebt tot de website van het European service centre maar daar kun je een pdf downloaden dat "Compatibiliteitstabel voor Nikon-camera's en -objectieven" heet.
    Anders kan je hem ook hier ophalen:

http://rapidshare.com/files/298305406/LCM_EN_18.pdf

Hierin staat bij alle teleconverter/camera combinaties de noot:
    *With maximum effective aperture of f/5.6 or faster.

Shooter
    4x5 Format
    Heel hartelijk bedankt allemaal,ik ga er over nadenken.
    Misschien spreek ik jullie nog eens over GF.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by HansE View Post
    Hier denkt Nikon toch anders over. Ik weet niet of je toegang hebt tot de website van het European service centre maar daar kun je een pdf downloaden dat "Compatibiliteitstabel voor Nikon-camera's en -objectieven" heet.
    Anders kan je hem ook hier ophalen:

http://rapidshare.com/files/298305406/LCM_EN_18.pdf

Hierin staat bij alle teleconverter/camera combinaties de noot:
    *With maximum effective aperture of f/5.6 or faster.
    Beste Hans,

Ik denk dat Nikon dit vooral uit overwegingen van simpelheid doet. De meeste cameraspecs geven autofocuslimieten in EV cq. lichtwaarden ten opzichte van meestal 100 ISO (b.v. 0 of -1 als laagste EV waarde waarbij autofocus nog functioneert). Dit is een logischere, maar voor de meeste leken waarschijnlijk onbegrijpelijke, meetlat voor autofocusperformance. Ik denk dat dat, tezamen met een algemene ervaring dat onder slechte lichtomstandigheden je al snel aan die waarden komt in combinatie met een lens met maximaal diafragma van F5.6, zal wel tot een richtlijn met diafragmawaarde hebben geleid...

Marco
    My website

Shooter
    35mm
    Dat klinkt heel aannemelijk en Nikons benadering is voor de meeste mensen (inclusief ikzelf) wel een aardige vuistregel.
    Bedankt voor deze toelichting Marco.

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin