Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,557   Posts: 1,545,193   Online: 1027

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 31

Shooter
    4x5 Format

Vraag over telelens.

Ik ben Eric zit, zelf in het GF, en zoek voor mijn vrouw een betaalbare telelens,
    ong 500mm voor Nikon D60.
    Ik kan een Revuenon 500/8 kopen, of een NIKON AIS Nikkor 100-300mm 5.6 .
    Volgens het handboek zou er ook een AFS of AFI converter op kunnen.(?)
    Ze heeft nu een 18-200mm zoom.
    Kan iemand mij adviseren? Heel graag,
    vast bedankt, eric
    Last edited by eric142; 10-23-2009 at 01:27 PM. Click to view previous post history.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    D60 = digitaal, verkeerde forum. Maar ik ben de beroerdste niet:

Vreemde keuze: een goed bruikbare zoom-range of een vast brandpunt met erg grote brandpuntsafstand. Dit zijn twee lenzen die je voor twee verschillende doeleinden gebruikt, zou ik zeggen. Denk dus na over wat je precies wilt, welke soort fotografie je pleegt.

D60 heeft geen autofocus, (dus eigenlijk alleen voor AF-S en AF-I lenzen). AIS lenzen kunnen volgens mij alleen in de M-modus gebruikt worden, de belichtingsmeter werkt dan helaas niet. Volgens mij is dat voor iemand die lekker met een D60 wil werken niet de beste keuze. (understatement 1)
    (Je noemt zelf een AF-S converter, maar dat is een tubus die de camera aansluit op de nieuwste AF-S Nikkor objectieven. Je hebt om te beginnen dan al een AF-S nodig!)

Ik denk dat de Revuenon een spiegellens is, een omgekatte Tokina. Klopt dat? In dat geval is dit ook niet het beste lensontwerp wat bestaat. (understatement 2)

Waarom koop je niet een goedkope moderne tamron? Of ga 22 november naar de Fotografica beurs in Houten en sla je slag...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Dank je Merlin. Dit is mijn eerste post hier,vandaar...
    Als een AFS converter kan lijkt me dat het beste .Ze heeft een 18-200mmAFS en dat zou dan verenigbaar zijn.
    Proberen om te beginnen, later misschien iets beters. Ze heeft gevoel voor kwaliteit...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Mijn gevoel voor kwaliteit zegt dat je verkeerd bezig bent als je nu een tele-converter koopt. Besef dat je met een AF-S converter licht kwijt raakt.

De Nikon TC-14E AF-S is een teleconverter waarmee je de effectieve brandpuntsafstand van een gekoppelde lens kunt vergroten tot 1,4x. Het 200mm teleobjectief zal een effectieve brandpuntsafstand hebben van 280mm. Dat is qua brandpuntsafstand niet eens zoveel winst. De lichtwaarde wordt met 1 stop vergroot (twee keer minder licht, je houdt de helft van het licht over).

De Nikon TC-20E AF-S is een teleconverter waarmee je de effectieve brandpuntsafstand van een gekoppelde lens 2x kunt vergroten. Het 200mm teleobjectief van Nikon zal een effectieve brandpuntsafstand hebben van 400mm. De lichtwaarde wordt met maar liefst 2 stop vergroot (vier keer minder licht, je houdt een kwart van het licht over). Het lijkt ideaal, maar waar je iets wint in brandpunt, verlies je in effectieve lichtopbrengst.

Volgens mij ben je nog steeds beter uit met een goedkope nieuwe telelens. Je bent voor een nieuwe Nikon tele-converter toch al snel € 350 kwijt. En dat geld kan je ook bij een nieuwe telelens leggen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Jaap, je hebt helemaal gelijk!
    Een telelens wordt het, en wel een Nikon,
    Nu ga ik sparen...
    Hardstikke bedankt, Eric

P.s. Als dankbetuiging: Dit vind ik een heel mooie foto.
    http://www.flickr.com/photos/laurens...ti/2754557073/

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Hallo Eric,

Jaap heeft alle argumenten al genoemd, maar ik wil je toch ook nog even herinneren aan het feit dat een teleconvertor ook de afwijkingen van een objectief versterken, dus bij een zoom objectief met een groot zoom bereik, welke dus per definitie veel afwijkingen zal vertonen op de eindwaarden, wordt dit nog nadrukkelijker zichtbaar in je opname.

Sparen voor een echte tele is dan ook de enige goede optie als je voor kwaliteit wilt gaan.
    Groet,

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    4x5 Format
    Heel vriendelijk, dank voor jullie antwoorden.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by eric142 View Post
    Jaap, je hebt helemaal gelijk!
    Een telelens wordt het, en wel een Nikon,
    Nu ga ik sparen...
    Ik hoop dat je je beseft dat je voor een 500mm van Nikon waarschijnlijk voorlopig nog wel even aan het sparen zult zijn.

Shooter
    4x5 Format
    Het is maar helemaal de vraag of een convertor niet aan de verwachte eisen zal voldoen. Zeker als "scherpte" als enige wordt gesteld.
    Minder goed zal het zijn wat betreft;
    - vervorming (een rechte lijn in werkelijkheid zal niet altijd een rechte lijn zijn.
    - kleur vingering
    - gevoelig voor overstraling
    - maximale lensopening
    Wel beter;
    -stuk compacter van bouw, dus makkelijker mee te nemen en hanteren, en minder windgevoelig. Een foto kunnen nemen omdat je het ding bij je hebt is altijd beter dan geen foto nemen omdat de lens lekker nog in de auto ligt.
    -Veel mooier verloop in de onscherpte t.o.v. een spiegel objectief.
    -Aanzienlijk goedkoper.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by HansE View Post
    Ik hoop dat je je beseft dat je voor een 500mm van Nikon waarschijnlijk voorlopig nog wel even aan het sparen zult zijn.
    Een 500mm is natuurlijk errrug mooi, maar ook enorm beperkt inzetbaar. Ik denk dat het alleen een goede uitgaaf is als je natuur- of sportfotograaf bent. (Hoe mooi dan? )
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin